Pokemon-izarea, caderea realului in virtual

Pokemon-izarea, caderea realului in virtual

Scurtă introducere în temă: Pokemon Go este numele jocului (n-aș spune virtual) care pare că isterizează planeta. Tehnic, este vorba de o aplicație software în care utilizatorul vânează niște creaturi virtuale, câștigând puncte, premii, bonusuri, puteri decizionale în joc, etc. Totuși, un joc, ar spune mulți. Mult mai mult, aș spune eu. Jocul deschide o “cutie a Pandorei” în lumea IT. Practic, aruncă realul în virtual.

Noutatea impresionantă a jocului se apropie oarecum de un ideal mai vechi al lumii IT: Virtual Reality. Dacă în toate jocurile de până acum, mediul înconjurător era unul generat de software, ei bine, în Pokemon Go avem o îmbinare inovatoare: mediul înconjurător este chiar lumea reală, în care se plasează aceste entități software ce trebuiesc vânate (insist pe termenul “vânat” deoarece vânatul este adânc înfipt în instictul uman, chestiune exploatată de multe jocuri în care se “vânează” tot soiul de entități). Practic, folosind o hartă reală, camera și GPS-ul unui smartphone, utilizatorul “vede” pokemonul pe stradă, în parc, în piațete și în alte locuri mai puțin obișnuite, funcție de coordonatele (reale) GPS atribuite straniei apariții.

Pentru că unii încă mai cred că Biserica se ocupă cu un soi de “lume virtuală” (cât sunt de virtuale iertarea, iubirea, smerenia etc?) era de așteptat ca niște Pokemoni să apară și în curtea ei. Ei n-au venit să fie catehizați sau mântuiți. Ei vor doar să fie vânați. Și, cum era firesc, au apărut și vânătorii. Moment în care mi-am pus problema dacă nu cumva Pokemon Go este o provocare la adresa discernământului.

Mi-e greu să dau acum răspunsul. Timpul este un factor important în elaborarea lui. Subțiind foarte mult granița dintre virtual și real, jocul poate provoca serioase probleme sociale și psihologice. Totul depinde de discernământul utilizatorului.

Dar cum să mai discerni, atunci când realul devine mediul înconjurător al virtualului?! Cum îți mai dai seama de valoarea reală a locului în care alergi după virtual? Sigur, veți spune, trebuie să-ți păstrezi discernământul. Corect, dar cum faci asta, atunci când te comporți după reguli virtuale în real? Câteva cazuri, izolate ce e drept, prezentate de presă drept “inedite”, arată că unii utilizatori uită repede că realului nu i se pot aplica toate regulile virtualului.

Marea problemă a virtualului (pe lângă multe beneficii) este că provoacă la maxim libertatea și responsabilitea. În virtual, două sunt ispitele axiomatice: să te crezi zeu/zmeu și să faci doar ce-ți place. În real, astea nu prea merg. Sau, dacă le forțezi să meargă, ai parte de consecințe negative atât asupra propriei persoane, cât și asupra societății.

Nu e grav că s-au plasat pokemoni în curtea Bisericii. Bisericile sunt adeseori repere importante în spațiul public (chiar dacă unora nu le place). Probabil că această caracteristică a fost atractivă pentru programatori. Dar “căderea” de care vorbesc în titlu este alta: confuzia între scopul real al reperului și utilitatea lui în joc. Biserica cheamă pe toți la mântuire, la “vânarea” lui Dumnezeu. Când scopul nu mai e acesta, ci doar vânarea unui scor virtual, atunci apare lipsa de discernământ. Să te plimbi în Biserică doar pentru a vâna pokemoni, ignorând tezaurul ei spiritual, este totuna cu a tăia porcul pe plajă la Mamaia, în mijlocul verii. Lipsa contextualizării duhovnicești, a adaptării la realitate pentru un scop potrivit desăvârșirii umane, iată poarta iadului virtual devenit real. E doar un exemplu, dar putem continua.

De pildă, ce s-ar întâmpla dacă plasăm pokemoni în zona școlilor publice, acolo unde adolescenții ar trebui nu să se joace ci să învețe? Dacă ne gândim că 7 din 10 useri îl joacă zilnic și că media timpului zilnic alocat jocului este dublă față de media timpului alocat Facebook, vă dați seama de potențialul impact negativ. Sau, cum ar fi să plasăm pokemoni în zone private sau cu acces public limitat (unități militare, spitale, intreprinderi etc.) în care userii să dea năvală, generând blocaje sau disfuncționalități? Ori, și mai grav, ce ați spune de plasarea unor pokemoni, cu scor atractiv, în locuri nesigure, ce pot pune în pericol viața (acoperișuri, vârfuri ale unor edificii, tunele, subsoluri, etc.)

Creatorii jocului ar trebui să nu urmărească doar realizarea cu orice preț a profitului (frumușel, de altfel, câtă vreme Apple anticipează venituri de 3 miliarde $ în 24 luni).

Responsabilitatea socială ar trebui să-i preocupe pe investitori, în egală măsură, ca în orice altă activitate comercială. Bulversarea spațiului social, afectarea comportamentului și chiar posibile încălcări ale legii din partea userilor, iată numai câteva din posibilele efecte negative ale pokemonizării. Și mi-e teamă că ne aflăm doar la începutul unei noi ere IT: transformarea realului în arenă a virtualului.

Biserica nu interzice tinerilor relaxarea/distracția, fie ea și prin intermediul jocurilor IT. Numai că aceasta nu trebuie să ducă la căderea din virtuți sau la întâmplări negative. Dimpotrivă. Ar trebui ca ei să-și înfrumusețeze spiritul în timpul acestora. Pentru că tinerețea este o vârstă frumoasă, în care poți afla multe despre ce te așteaptă în viață.

Vorba părintelui Arsenie Papacioc: “Dacă tinerețea ar ști și dacă bătrânețea ar putea...”

De aceea, rog pokemon-userii: vânați virtuți, nu virtualități!

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

 

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 03 Octombrie 2025

28 Iulie 2016

Vizualizari: 4351

Voteaza:

Pokemon-izarea, caderea realului in virtual 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • MACOVEI MARIUS-CATALINPostat la 2016-07-29 18:35

    Ingrijorator subiect,un articol care trebuie citit si cu luare aminte! E Inceputul Sfarsitului,lumea a luat-o razna,se apropie domnia de 3 ani jumatate antihristica asta e adevarul Dumnezeu Sa ne lumineze mintile ca sa ne mantuin sufletele! Doamne Ajuta la toti! Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact