Sa impozitam Biserica. Adica, pe noi insine

Sa impozitam Biserica. Adica, pe noi insine

Un recent sondaj online a „descoperit” că vreo 3.200 de români care navighează pe net consideră că toate veniturile obţinute de Biserică şi preoţi ar trebui să fie impozitate de statul român. Am râs cu poftă de așa situație obscură și naivă.

Las deoparte faptul că un sondaj online, făcut pe o platformă care își stimulează participanții la chestionare cu tot soiul de premii, nu poate fi deloc „reprezentativ”. „Extrapolarea” între numărul utilizatorilor de internet și numărul utilizatorilor site-ului respectiv este doar o abureală statistică. Nici măcar „cercetare” nu poate fi numit, asta doar dacă nu vrem să demonetizăm termenul. În rest, sigur, mediul online poate fi un bun suport de cercetare pentru zvon, propagandă, bârfă, obscurantism. Mai ales că răspunsurile la unele întrebări ar trebui să ne pună serios pe gânduri (consumul de droguri ușoare, prostituția etc).

Întrebarea (ca multe altele) în fond nu este rea, doar că este formulată pe genunchi. Ea vine să pună în discuție un subiect de care nimeni nu știe mai nimic. De asta am spus „obscurantism”. Răspunsurile ne spun că mulți nu știu nimic despre impozitarea Bisericii, subiect care face furtună în paharul cu apă al „social media”. Așa că mă folosesc de prilej pentru câteva precizări, mai ales pentru vajnicii comentatori care se lasă prinși în capcana exprimării unei opinii nedocumentate.

1. Veniturile Bisericii se împart în două mari grupe: venituri fiscalizate și nefiscalizate. Așadar, trebuie să deosebim între activitățile economice ale Bisericii și activitățile cultice. Activitățile economice ale Bisericii sunt DEJA fiscalizate, întrucât se desfășoară sub organizarea juridică a unor firme comerciale. Acolo se eliberează și bon fiscal, chitanță, factură etc. Deci, ele ies din discuție.

Chiar și pentru unele activități cultice se eliberează chitanță, dar, atenție, nefiscalizată. De ce? Simplu. Activitatea cultică este o activitate non-profit. Donația nu este profit. Aici este cheia filosofiei financiare a statului, care este corectă față de cetățeanul credincios. Cum ar fi ca Statul să-ți impoziteze și donația? Iată reformularea întrebării din chestionar.

2. Dar, donația nu poate fi fiscalizată? Ar putea fi. Seculariștii egoiști chiar o doresc, din ură față de credincioși, pentru că ei oricum nu vor plăti nimic, dar au senzația eronată că Biserica îi fură. Doar că, fiscalizată fiind, donația ar fi automat majorată cu valoarea impozitului. Ca la benzinărie, unde doar jumătate din prețul plătit e costul carburantului. Restul sunt taxe, impozite, accize etc.

Naivii care zbiară că nu se dă bon fiscal pe lumânarea procurată de la pangarele bisericești să se gândească mai bine dacă ar vrea să plătească în plus și fiscalizarea. Pentru că dau dovadă că nu-și iubesc nici semenii, nici propriul buzunar și nu cred că au avut vreodată o firmă, ca să vadă droaia de taxe și impozite pe care o datorează Statului. Ar fi foarte ușor ca să adăugăm la costurile lumânării și TVA, impozit pe profit, etc. Dar, le-ar plăti tot credincioșii. Care, în majoritatea lor, sunt români obișnuiți. Ar fi însă corect ca Biserica să-i pună pe credincioși să mai dea bani în plus pentru bugetul Statului, pe lângă ceea ce, oricum, dau? Iată sensul întrebării din chestionar.

3. Obscurul nedocumentării răspunsurilor se reflectă și în altă latură. Credeți că Biserica este favorizată cumva prin nefiscalizarea donației?

Ia gândiți-vă la TVA. Câți cunosc faptul că Biserica, față de alte societăți comerciale, dar asemenea ONG-urilor, pierde TVA pentru că nu și-l poate recupera ? Adică Biserica plătește TVA, accize etc. atunci când achită facturi, la nivel de persoană juridică (mai scumpe decât la cele fizice), dar nu și-l mai recuperează, pentru că tot din buzunarul credinciosului ar face-o.

TVA-ul și alte taxe pe care Biserica le plătește prin diverse facturi sunt plătite, concret, tot de către credincioși. Dacă le adunăm, ele sunt mai mari decât banii pe care Biserica îi primește, ca sprijin, de la Stat.

Salariile preoților nu sunt plătite integral de Stat, cum cred încă unii, ci de credincioși, dar sunt fiscalizate ca orice salariu din România. Nici măcar nu toți preoții beneficiază de acel sprijin la salarizare. Deci, tot credincioșii plătesc fiscalizarea salariului preotului.

Alții cred că Biserica este plătită de Stat. În cazul acesta, Statul s-ar impozita pe el însuși. Ceea ce ar fi absurd.

4. Când vine vorba de donații, aud pe unii spunând că Biserica nu donează nimic, pentru că, de fapt, donează banii credincioșilor. Buun. Asta este un mare adevăr, de care vorbește chiar Sfântul Pavel, când spune de ajutoarele pentru frați. Dar, același adevăr ar trebui să funcționeze și dacă fiscalizăm veniturile. Practic, vom fiscaliza tot banii credincioșilor.

E corect să fii impozitat de Stat, chiar și în Biserică?Asta ar fi fost întrebarea formulată corect în sondaj. Mă tem, însă, ca nu cumva banii să ajungă unicul criteriu de performanță în această lume. Plutocrația ar ucide imediat meritocrația. Dacă nu cumva se și întâmplă…

Dar, mă opresc aici. În fond, nu eu ar trebui să explic toate acestea. Eu sunt doar un amărât de preot și jurnalist.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 02 Mai 2025

20 Februarie 2015

Vizualizari: 1491

Voteaza:

Sa impozitam Biserica. Adica, pe noi insine 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact