Sa impozitam Biserica. Adica, pe noi insine

Sa impozitam Biserica. Adica, pe noi insine

Un recent sondaj online a „descoperit” că vreo 3.200 de români care navighează pe net consideră că toate veniturile obţinute de Biserică şi preoţi ar trebui să fie impozitate de statul român. Am râs cu poftă de așa situație obscură și naivă.

Las deoparte faptul că un sondaj online, făcut pe o platformă care își stimulează participanții la chestionare cu tot soiul de premii, nu poate fi deloc „reprezentativ”. „Extrapolarea” între numărul utilizatorilor de internet și numărul utilizatorilor site-ului respectiv este doar o abureală statistică. Nici măcar „cercetare” nu poate fi numit, asta doar dacă nu vrem să demonetizăm termenul. În rest, sigur, mediul online poate fi un bun suport de cercetare pentru zvon, propagandă, bârfă, obscurantism. Mai ales că răspunsurile la unele întrebări ar trebui să ne pună serios pe gânduri (consumul de droguri ușoare, prostituția etc).

Întrebarea (ca multe altele) în fond nu este rea, doar că este formulată pe genunchi. Ea vine să pună în discuție un subiect de care nimeni nu știe mai nimic. De asta am spus „obscurantism”. Răspunsurile ne spun că mulți nu știu nimic despre impozitarea Bisericii, subiect care face furtună în paharul cu apă al „social media”. Așa că mă folosesc de prilej pentru câteva precizări, mai ales pentru vajnicii comentatori care se lasă prinși în capcana exprimării unei opinii nedocumentate.

1. Veniturile Bisericii se împart în două mari grupe: venituri fiscalizate și nefiscalizate. Așadar, trebuie să deosebim între activitățile economice ale Bisericii și activitățile cultice. Activitățile economice ale Bisericii sunt DEJA fiscalizate, întrucât se desfășoară sub organizarea juridică a unor firme comerciale. Acolo se eliberează și bon fiscal, chitanță, factură etc. Deci, ele ies din discuție.

Chiar și pentru unele activități cultice se eliberează chitanță, dar, atenție, nefiscalizată. De ce? Simplu. Activitatea cultică este o activitate non-profit. Donația nu este profit. Aici este cheia filosofiei financiare a statului, care este corectă față de cetățeanul credincios. Cum ar fi ca Statul să-ți impoziteze și donația? Iată reformularea întrebării din chestionar.

2. Dar, donația nu poate fi fiscalizată? Ar putea fi. Seculariștii egoiști chiar o doresc, din ură față de credincioși, pentru că ei oricum nu vor plăti nimic, dar au senzația eronată că Biserica îi fură. Doar că, fiscalizată fiind, donația ar fi automat majorată cu valoarea impozitului. Ca la benzinărie, unde doar jumătate din prețul plătit e costul carburantului. Restul sunt taxe, impozite, accize etc.

Naivii care zbiară că nu se dă bon fiscal pe lumânarea procurată de la pangarele bisericești să se gândească mai bine dacă ar vrea să plătească în plus și fiscalizarea. Pentru că dau dovadă că nu-și iubesc nici semenii, nici propriul buzunar și nu cred că au avut vreodată o firmă, ca să vadă droaia de taxe și impozite pe care o datorează Statului. Ar fi foarte ușor ca să adăugăm la costurile lumânării și TVA, impozit pe profit, etc. Dar, le-ar plăti tot credincioșii. Care, în majoritatea lor, sunt români obișnuiți. Ar fi însă corect ca Biserica să-i pună pe credincioși să mai dea bani în plus pentru bugetul Statului, pe lângă ceea ce, oricum, dau? Iată sensul întrebării din chestionar.

3. Obscurul nedocumentării răspunsurilor se reflectă și în altă latură. Credeți că Biserica este favorizată cumva prin nefiscalizarea donației?

Ia gândiți-vă la TVA. Câți cunosc faptul că Biserica, față de alte societăți comerciale, dar asemenea ONG-urilor, pierde TVA pentru că nu și-l poate recupera ? Adică Biserica plătește TVA, accize etc. atunci când achită facturi, la nivel de persoană juridică (mai scumpe decât la cele fizice), dar nu și-l mai recuperează, pentru că tot din buzunarul credinciosului ar face-o.

TVA-ul și alte taxe pe care Biserica le plătește prin diverse facturi sunt plătite, concret, tot de către credincioși. Dacă le adunăm, ele sunt mai mari decât banii pe care Biserica îi primește, ca sprijin, de la Stat.

Salariile preoților nu sunt plătite integral de Stat, cum cred încă unii, ci de credincioși, dar sunt fiscalizate ca orice salariu din România. Nici măcar nu toți preoții beneficiază de acel sprijin la salarizare. Deci, tot credincioșii plătesc fiscalizarea salariului preotului.

Alții cred că Biserica este plătită de Stat. În cazul acesta, Statul s-ar impozita pe el însuși. Ceea ce ar fi absurd.

4. Când vine vorba de donații, aud pe unii spunând că Biserica nu donează nimic, pentru că, de fapt, donează banii credincioșilor. Buun. Asta este un mare adevăr, de care vorbește chiar Sfântul Pavel, când spune de ajutoarele pentru frați. Dar, același adevăr ar trebui să funcționeze și dacă fiscalizăm veniturile. Practic, vom fiscaliza tot banii credincioșilor.

E corect să fii impozitat de Stat, chiar și în Biserică?Asta ar fi fost întrebarea formulată corect în sondaj. Mă tem, însă, ca nu cumva banii să ajungă unicul criteriu de performanță în această lume. Plutocrația ar ucide imediat meritocrația. Dacă nu cumva se și întâmplă…

Dar, mă opresc aici. În fond, nu eu ar trebui să explic toate acestea. Eu sunt doar un amărât de preot și jurnalist.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 01 August 2025

20 Februarie 2015

Vizualizari: 1505

Voteaza:

Sa impozitam Biserica. Adica, pe noi insine 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact