Sarutul

Sarutul

Sarutul intim ridica mari semne de intrebare, desi lucrurile par foarte clare in mintea multora. Fiecare tanar e convins in sinea lui ca stie ce este un sarut si cunoaste si limitele morale ale acestuia. In fapt, cine sau ce anume hotaraste cat de curat sau cat de patimas este un sarut intre doua persoane de gen opus?

Ce este sarutul ?

Articolele care vizeaza sarutul intim si imaginile care-l infatiseaza pe acesta sunt impletite numai cu sensuri, gesturi si imagini obscene. Acest lucru ma duce cu gandul la faptul ca sarutul nu poate fi despartit de patima desfranarii.

Sarutul intim este un gest patimas care izvoraste si se intemeiaza pe poftirea trupeasca a celuilalt. Dorinta unei intimitati sexuale naste sarutul. Nu stiu daca sunt sanse ca doi tineri, sarutandu-se, sa nu aiba in minte gandul desfranarii si pofta trupeasca.

Deci, prin excelenta, sarutul intim este si ramane un gest erotic !

Fapta a sufletului, manifestata in trup

Sarutul intim nu poate avea loc la intamplare, ci doar intre doua persoane care impartasesc anumite sentimente reciproce. Sarutul are loc doar intre doua persoane care se iubesc sau, cel putin, se plac fizic. Starea sufleteasca a celor doi este piatra de temelie a oricarui sarut care ia nastere intre ei.

Sarutul este, in acelasi timp, o fapta trupeasca si una sufleteasca. El isi are inceputul in minte si in inima, iar apoi coboara in trup. Acesta este modul in care ia nastere orice fapta. Cat despre sarut, el sta in stransa legatura cu pofta sexuala, care se naste in minte (prin ganduri) si coboara in trup (prin gesturi).

Inainte / dupa casatorie

Importanta si greutatea unui sarut intim reiese din faptul ca, dupa casatorie, el nu mai poate fi savarsit la intamplare, ci decat intre doi soti. Ce ar simti sotul daca si-ar vedea sotia sarutandu-se cu altcineva? Si invers.

Cel casatorit, printr-un sarut intim strain de sot/sotie, savarseste un adulter.

Privind la valoarea si implicatiile pe care le are chiar si un singur sarut intim, nu se cade oare sa ne mutat atentia la modul in care acesta este inteles si practicat inainte de casatorie?!

Inainte de casatorie, sarutul se dovedeste a fi o materializare a unei pofte trupesti care nu isi are locul. Tinerii crestini trebuie sa inteleaga faptul ca nu se pot juca cu focul fara a mirosi a fum sau chiar a se arde, iar acest "fum" prea rar nu da nastere unui foc.

Cel necasatorit, printr-un sarut intim, incepe sa intrupeze gandul desfranarii.

"Poezie de dragoste", de Nichita Stanescu

"Se saruta, ah, se saruta, se saruta
tinerii pe strazi, in bistrouri, pe parapete,
se saruta intruna ca si cum ei insisi
n-ar fi decat niste terminatii
ale sarutului
.

Se saruta, ah, se saruta printre masinile-n goana,
in statiile de metrou, in cinematografe,
in autobuze, se saruta cu disperare,
cu violenta, ca si cum
la capatul sarutului, la sfarsitul sarutului, dupa sarut
n-ar urma decat batranetea proscrisa
si moartea.

Se saruta, ah, se saruta tinerii subtiri
si indragostiti,
Atat de subtiri, ca si cum
ar ignora existenta painii pe lume.
Atat de indragostiti, ca si cum, ca si cum
ar ignora existenta insasi a lumii.

Se saruta, ah, se saruta ca si cum ar fi
in intuneric, in intunericul cel mai sigur,
ca si cum nu i-ar vedea nimeni, ca si cum
soarele ar urma sa rasara
luminos
abia
dupa ce gurile rupte de sarut si-nsangerate
n-ar mai fi in stare sa se sarute
decat cu dintii."

Sarutul "adolescentin"

Oricat s-ar incerca o purificare a sarutului intim, acesta va continua sa-l scoata pe om din sine insusi, spre a se uni cu celalalt, in trupul lui. Gandurile se unesc mai intai, undeva la mijloc, apoi isi trag dupa ele trupurile, spre o unire tot mai deplina. Deci, daca atat de profunda este lucrarea unui sarut intim, mai poate avea vreun rost inainte de casatorie?

Sarutul intim, pe langa curiozitate, este "motivat" de pofta sexuala a fiecaruia. Fara primirea unor ganduri si excitarea mintii, nu apare nevoia de a-l saruta intim pe celalalt. Precum, in casatorie, cand odihna dintre soti este clatinata de o mica ispita, sarutul devine imposibil, tot asa, inainte de casatorie, cand lipseste pofta, lipseste si sarutul.

Un sarut, o cerere in casatorie !

Un parinte a zis: "A saruta o fata este totuna cu a o cere in casatorie. Inseamna a-i promite o viata alaturi de tine." Inteleg de ce zicea astfel. Desi a fost pervertit mult de oamenii patimasi, sarutul este si va ramane un lucru inalt, tainic si datator de viata.

Pacatul (desfranarea) desparte, caci patimile nu pot uni, nici tine impreuna pe termen lung. Deci, pe cat de curata le va fi prietenia, pe atat de puternica va fi dragostea sotilor si viata de familie. Pe langa calitatile sufletesti dovedite intr-o prietenie linistita, care vor rodi tot mai mult, Dumnezeu va trimite harul Sau inmultit acolo unde va gasi iubire curata.

In taina, nu in public !

O lume in care oamenii nu mai au nimic de tainuit este o lume saraca si moarta. Cand sarutul devine un gest public, el nu mai poate da viata si putere, ci vlaguieste puterile sufletului. In taina unui sarut nu incap decat doi, doi soti care sunt "un trup".

Sarutul intim este un gest de iubire mult prea scump pentru a fi lasat sub privirile celorlalti. Imi place sa asez aici urmatorul cuvant evanghelic: "Nu aruncati margaritarele voastre inaintea porcilor" (Matei 7, 6). Deci, sarutul dintre soti este o taina care nu trebuie impartasita cu nimeni, vreodata.

*
Nevoia de a-l saruta intim pe celalalt (prietenul/prietena) trebuie infranata prin exersarea vointei si prin pupaturi amicale. Doar cel care va intelege viclenia duhului desfranarii va reusi sa inteleaga si natura saruturilor intime inainte de casatorie.

Rugaciunea, postul si rabdarea sunt temelia oricarei prietenii sincere si, totodata, ele sunt si testul de rezistenta la care fiecare ar trebui sa-l supuna pe celalalt. Doar astfel se poate ajunge la casatorii spre slava lui Dumnezeu, lipsite de suferintele pe care le au de intampinat mai tarziu acei tineri "liberi" si non-conformisti.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

20 Ianuarie 2014

Vizualizari: 13665

Voteaza:

4.91 / 5 din 11 voturi.

Comentarii (2)

  • oprescu dorinPostat la 2014-01-23 22:59

    Excelenta analiza!Nu as zice ca e intelectualista , nici filozofica . Mi-ar place sa gandesc asa, poate chiar o fac. O fata , o femeie m-a invatat ca , sarutul adevarat , instinctiv, din inima se face cu ochii inchisi!Desigur daca e sincer.

  • Constantin StanPostat la 2014-01-22 16:17

    Intelectualii care au de aparat o diploma,functii,privilegii nu fac afirmatii responsabile ci bat apa-npiua.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact