Virtutile patriarhale

Virtutile patriarhale

Virtuţile patriarhale (I)

Acum şapte ani, la final de august, se înteţeau dezbaterile şi comentariile legate de cel care urma să fie ales al şaselea patriarh al Bisericii noastre majoritare. Reiau aici propria mea contribuţie din epocă, fiind convins că nu a fost şi nu este inutilă:

Apropiata alegere de Patriarh ar trebui să pună în discuţie, dincolo de scenariile şi pronosticurile legate de o persoană sau alta, portretul ideal al celui care va continua şantierul eclezial lăsat moştenire de Părintele Teoctist. Din păcate, dezbaterea despre virtuţile patriarhale absolut necesare la această oră a istoriei noastre bisericeşti şi sociale a fost polarizată inutil de vehicularea schemei potrivit căreia lupta se duce, de fapt, între „tradiţionalişti“ şi „reformişti“. Or, situaţia corpului eclesial este mult mai complexă decât simpla împărţire în funcţie de presupuse afecte ideologice.

Înainte de toate, să facem o precizare: miza patriarhală nu este atât de mare pe cât sugerează mass-media. Din simplul motiv ecleziologic, adică ţinând de structura Bisericii, că rolul unui Patriarh nu este în Ortodoxie similar celui al Papei în Catolicism. De persoana preşedintelui Sinodului unei Biserici locale nu depind atâtea lucruri ca de persoana unui şef direct al unei Biserici organizate piramidal. Episcopul Romei are o putere ordinară, supremă, deplină, imediată şi universală, pe care o poate exercita de o manieră liberă, fără obligaţia de a se consulta cu nimeni. Sinodalitatea constitutivă Bisericii de Răsărit face imposibilă o astfel de acumulare a responsabilităţii diriguitoare în mâinile unuia singur. Fidelă traducerii în viaţa bisericească a logicii trinitare, Ortodoxia nu separă pe unul de multiplu, pe capul corpului episcopal de ceilalţi episcopi, aşa cum aceştia din urmă nu pot acţiona decât în armonie cu cel dintâi dintre ei care este în acelaşi timp şi egalul lor, primus inter pares. Din această aşezare teologică în pagină decurge şi prima virtute patriarhală: capacitatea de a păstra echilibrul între propria voinţă şi cea a membrilor Sinodului.

Autoritatea Patriarhului rezidă nu atât în tenacitatea acestuia de a-şi impune cu orice preţ punctul de vedere, ci în aceea de a sintetiza opiniile diferite, chiar divergente, ale celorlalţi. Altfel spus, proba fundamentală prin care trebuie să treacă Preşedintele Sinodului este tocmai rezistenţa la tentaţia de a gândi şi acţiona papal. Adică să nu confunde autoritatea (dată de plenitudinea Bisericii) cu autoritarismul (provenit din dorinţa individuală) şi să nu uite că Biserica este un organism al comuniunii, în ciuda tuturor tentativelor de sectarizare şi izolare autarhică. Evident, păstrarea unităţii şi exprimarea acesteia reprezintă un dificil exerciţiu duhovnicesc, de stăpânire de sine, al răbdării, al smereniei şi ascultării de vocea Bisericii, care se face auzită prin cler, dar în egală măsură şi prin popor sau laicat. Pentru a ajunge să exprime gândul Bisericii, un Patriarh trebuie să încurajeze o autentică şi constantă cultură a dialogului. Cu cei din „sistem”, dar şi cu cei din afară. Practic, de capacitatea comunicaţională depinde totul. Iar aici nu este vorba despre tehnicile comunicaţionale, exterioare, ci de ethosul practic. (va urma)

Virtutile patriarhale (II)
Retras sub clopotul de sticlă al lumii sale, inaccesibil, înconjurat de executanţi docili şi de consilieri fără profil, duşmănind pe critici şi promovând doar pe lăudători, convins de genialitatea lui, infailibil în decizii şi istoric în gesturi, îndrăgostit iremediabil de propria figură şi patronând publicaţii pline cu imaginile sale, adică îngăduind activ dezvoltarea cultului personalităţii şi a întregului cortegiu absurd, nu de puţine ori hilar, al retoricii exclusiv şi apăsat admirative – un asemenea păstor este ultimul lucru de care ar avea nevoie Biserica noastră.

Un astfel de Patriarh ar fi păgubos nu doar pentru clima interioară, dar mai ales pentru credibilitatea în societate a Bisericii, ar cauţiona mărturia ei în lume şi atragerea la Adevărul lui Hristos a celor care, rezervaţi şi neîncrezători, stau încă departe. Unul dintre primele rezultate ale unei noi culturi a dialogului ar trebui să fie o altă atitudine a Patriarhului faţă de puterea profană. Un cap de Biserică aflat în comunicare şi comuniune cu proprii colegi episcopi şi cu credincioşii, mireni şi monahi, nu va mai absolutiza dialogul cu politicienii şi sponsorii.

Adică va înţelege că societatea este formată şi din oameni fără putere şi fără bani, dar care, la un loc, sunt adevărata putere şi avuţia nepieritoare a Bisericii. Această conştiinţă pastorală ne-ar putea ajuta să depăşim reflexele, îndelung exersate, de supuşenie miloagă faţă de toate formele de putere din afara corpului eclezial. Abia atunci, înzestraţi cu demnitatea de existenţa căreia aproape că am uitat, vom putea să umplem cu miez principii precum cel al subsidiarităţii sau al parteneriatului dintre stat şi cultele religioase.

Evident, libertatea este dificilă fără resurse materiale proprii. Acest lucru nu vrea să însemne însă că viitorul Patriarh trebuie să fie manager, ci să aibă discernământul de a găsi pe cineva potrivit. Ipostaza managerială a ierarhilor este una dintre marile anti-virtuţi cu care ne-a procopsit modernitatea. Rolul părintesc fiind aproape anulat, episcopul ajunge un fel de director de companie, febril strîngător de fonduri, posesor hirotonit al ştampilei, colecţionar de facturi fiscale, vehicol suprem al contractelor de sponsorizare şi sursă inepuizabilă de semnături promiţătoare.

O ultimă virtute patriarhală ar rezida în capacitatea punerii de acord a dimensiunii naţionale şi confesionale cu cea inter-naţională şi inter-confesională. Patriarhul se va afla în dificila poziţie de a tempera excesele unei replieri identitare după ureche, gen „Ortodoxie sau moarte!“, şi de a opera o deschidere matură şi critică faţă de spectrul confesional şi religios al lumii noastre pluraliste şi relativiste. Va trebui să fie pe cât de ortodox pe atât de tolerant, pe cât de intransigent dogmatic pe atât de îngăduitor uman. Să se facă, vorba Apostolului, tuturor toate.

Pe scurt, chemat să fie om al unităţii, al comunicării nemijlocite, al libertăţii profetice şi al întâlnirii fără prejudecăţi, noul Patriarh al Bisericii noastre va avea o slujire deloc uşoară, plină de capcanele întinse de propriile slăbiciuni şi ale celor din jur, motiv în plus de a înălţa rugăciuni către Dumnezeu nu doar înaintea alegerii acestuia, cât mai ales după aceea.

Radu Preda

Sursa: teologia-sociala.ro
 

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 26 Iunie 2025

08 Septembrie 2014

Vizualizari: 1540

Voteaza:

Virtutile patriarhale 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact