![]() |
![]() |
|
#37
|
|||
|
|||
![]() Citat:
:-D (te rog intelege ca eu prefer stilul mai glumet si nu te grabi sa ma admonestezi ca imi lipseste seriozitatea) Tu spui mereu ca stii foarte bine cum si ce gandesc eu, iar acum zici ca imi si intuiesti raspunsurile. Ei bine, eu am impresia ca tu interpretezi in ceea ce spun eu mult mai mult decat vreau sa zic. Cred ca avem stiluri diferite de comunicare. Eu in general ce vreau sa zic, zic, nu vreau sa va aduc de departe la ceva ce as vrea sa credeti. Nu mi-am ascuns de loc ideile. Insa am impresia ca tu ma banuiesti de dorinta de manipulare. Sper sa ma insel ;-) Nu stiu daca Biserica din Romania a 'introdus' din sec. 20 o doctrina perfect fixata despre viata de apoi, asta mi se pare insa o mare prezumtie, pentru ca nu poate o Biserica locala sa fixeze o dogma asa, ca a spus un parinte niste lucruri, sau mai multi. Doctrina Bisericii nu se fixeaza in acest mod. Pana nu exista un sinod universal sa hotarasca (sinod care trebuie sa fie si acceptat de Biserica, adica de credinciosi) nu se introduce nici o modificare sau fixare dogmatica in Biserica. Asa ca, ce spune unul sau altul despre iad si rai ramane un punct de vedere, o imagine in plus, o parere in plus, care doar le completeaza pe cele existente. De altfel eu nu neg de loc existenta iadului si a raiului, nu neg faptul ca Dumnezeu este si judecator etc. si recunosc faptul ca este un pericol de a ne baza prea mult pe bunatatea Lui si de a ne culca pe o ureche. Ce spuneam eu mai sus este doar ca a stabili in amanunt ce anume si cum anume se intampla in iad, cum anume un pacatos intrat acolo se poate elibera de 'urmarile pacatului', cum anume poate face el nu stiu ce canon acolo, este o gandire de tip scolastic (nici o grja, nu o sa intru aici si in probemele ecumeniei, mi-am propus sa abordez acest subiect cat de putin posibil pentru a evita pericolul unei nasteri premature din cauza cresterii nivelului de fiere :-)), rationalist, si seamana tare cu doctrina despre purgatoriu si indulgente. Ca spunem ca nu in purgatoriu ci in iad ispaseste sau face canon un suflet, nu este mare diferenta. Noessisaa a descris corect doctrina despre purgatoriu, din cate imi dau eu seama, insa o anumita scoala catolica da mult mai multe amanunte si pretinde sa stie exact cum anume se sterg urmarile pacatelor. Tocmai aceasta exactitate nu este acceptata in Ortodoxie. Ortodoxia nu dogmatizeaza decat cand exista pericolul unei erezii, in rest lasa taina linistita. In Ortodoxie nu a intrat deci in dogme nici o descriere amanuntita a starii sufletului dupa moparte. Se stiu parabolele din Evanghelii despre Judecata, se stie ca exista rai si iad, se stie care este calea spre rai, iar Biserica se roaga pentru sufletele adormitilor, sperand in dragostea lui Dumnezeu care ii poate scoate si pe cei din iad, pana la Judecata de Apoi. Este pe acest sit un articol al parintelul Staniloae care sintetizeaza bine ce spun Parintii despre asta. Nu este vorba acolo de tinerea canoanelor in iad, daca nu ma insel.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Blestemele Sfantului Vasile cel Mare | mihaela_0508 | Intrebari utilizatori | 4 | 03.05.2010 16:52:16 |
despre cartile din care se canta slujba | NiCcoleta | Despre Utrenie | 6 | 21.03.2010 17:54:22 |
PACATELE | ancah | Pocainta | 24 | 24.09.2008 14:04:20 |
|