Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.06.2010, 23:30:55
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Versetele acestea vorbesc despre învierea "multor" sfinți (nu a tuturor). Deci e o înviere [parțială], nicidecum despre niște "morți vii" (ciudată expresie, dar n-am ce face: așa ciudată e și teoria unor morți care în ciuda faptului că n-a sosit încă învierea sunt totuși vii).
Să mai insistăm un pic, să nu avem impresia că fușerim textul biblic. Deocamdată, să ne limităm la aceste pasaje.

În primul, în Ev Sf Matei, citim:
Mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților adormiți s-au sculat.
Și ieșind din morminte, după învierea Lui, au intrat în cetatea sfântă și s-au arătat multora.
Iar sutașul și cei ce împreună cu el păzeau pe Iisus, văzând cutremurul și cele întâmplate (...)

Prin urmare, fidel Bibliei și numai ei, după cum spuneți că sunteți, acceptați sau nu ideea că, în momentul în care vorbim (adică după Înviere și înainte de Advențiu) în Cer există, pe lângă Isus și îngeri, un anumit număr de sfinți care "s-au sculat" ? Credeți ori nu că aceștia sunt "vii", adică văd, aud și judecă ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #2  
Vechi 26.06.2010, 01:14:29
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Să mai insistăm un pic, să nu avem impresia că fușerim textul biblic. Deocamdată, să ne limităm la aceste pasaje.

În primul, în Ev Sf Matei, citim:
Mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților adormiți s-au sculat.
Și ieșind din morminte, după învierea Lui, au intrat în cetatea sfântă și s-au arătat multora.
Iar sutașul și cei ce împreună cu el păzeau pe Iisus, văzând cutremurul și cele întâmplate (...)
Prin urmare, fidel Bibliei și numai ei, după cum spuneți că sunteți, acceptați sau nu ideea că, în momentul în care vorbim (adică după Înviere și înainte de Advențiu) în Cer există, pe lângă Isus și îngeri, un anumit număr de sfinți care "s-au sculat" ? Credeți ori nu că aceștia sunt "vii", adică văd, aud și judecă ?
Dacă este să fiu "fidel Bibliei și numai ei", nu dispun de prea multe amănunte, evanghelistul Matei fiind singurul care menționează întmplarea. Ca urmare, s-ar ridica următoarele probleme:
1. Sfinții aceștia înviați au fost și ridicați la cer? Personal cred că da, dar nu pot prezenta nici o dovadă biblică în acest sens.
2. Când au înviat sfinții aceștia: la moartea Domnului Hristos sau la învierea Lui? E adevărat, versiunea sinodală spune "după învierea Lui" (versiunea Cornilescu este neutră nefolosind pronumele de majestate), unii chiar propun să se citească "după învierea lor". Aceasta însă ar intra în conflict cu 1 Cor.15,20.
În altă ordine de idei, admit că aceștia sunt vii - posibil să fie cei 24 de bătrâni din Apocalipsa pe care Ioan îi vede la tronul lui Dumnezeu. Dar în nici un caz nu este vorba ca toți drepții să fie vii. Iar cei care sunt vii, sunt doar datorită învierii lor iar nu morții lor.
  #3  
Vechi 26.06.2010, 01:55:33
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
unii chiar propun să se citească "după învierea lor".
"lui". Greacă nu știu, dar latina o mai brodez. Vulgata Sf Ieronim spune: "et exeuntes de monumentis post resurrectionem eius" ( http://www.intratext.com/IXT/LAT0001/_PTU.HTM ). Eius e la singular. Ar fi și absurd să spui că "au ieșit din morminte după ce au înviat", că e tautologic. Dar nu are nici cea mai mică importanță asta. Important e că au înviat, că erau mulți, și multă lume a crezut văzându-i, precum sutașul.
Citat:
În altă ordine de idei, admit că aceștia sunt vii - posibil să fie cei 24 de bătrâni
Eh, uite așa formăm o bază de disuție. Mă bucur să văd că mai sunt oameni vii în ceruri.

Citat:
Iar cei care sunt vii, sunt doar datorită învierii lor iar nu morții lor.
Cu alte cuvinte, aici spuneți "da, recunosc în fața evidenței biblice că sunt oameni vii în ceruri în chiar clipa asta, numai că aceștia sunt vii cu tot cu trupul. Nimic despre sufletele vii în timp ce trupurile putrezesc în morminte". Înțeleg bine ? Vom vedea dacă e așa sau nu.

Deocamdată să trecem la Luca cap 27. Dv susțineți că versetele 37 și 38, adică:
Iar că morții înviază a arătat chiar Moise la rug, când numește Domn pe Dumnezeul lui Avraam, și Dumnezeul lui Isaac, și Dumnezeul lui Iacov.
Dumnezeu deci nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor, căci toți trăiesc în El.


se referă la învierea trupurilor după A Doua Venire. Vă bazați pe versetul 35 de mai sus, adică:
Iar cei ce se vor învrednici să dobândească veacul acela și învierea cea din morți, nici nu se însoară, nici nu se mărită.

Admit că exprimarea "învierea cea din morți" s-ar putea referi la Învierea Trupurilor și că nu e clar că se referă la învierea sufletelor. Dar ce ne facem cu versetul următor (36), adică:
Căci nici să moară nu mai pot, căci sunt la fel cu îngerii și sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii
Cam cine ar putea fi la fel cu îngerii ? Îngerii sunt ființe spirituale, nu au trup. Cei înviați cu trupul nu pot fi asemenea îngerilor. Ca să fii asemenea îngerilor, trebuie să fii numai suflet. Adică să îți lași "cochilia" acolo unde aparține prin natura ei: în pământ. În timp ce ceea ce este angelic în om, sufletul, se duce la Domnul.

Obiecții ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #4  
Vechi 26.06.2010, 15:43:00
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eh, uite așa formăm o bază de disuție. Mă bucur să văd că mai sunt oameni vii în ceruri.
Bineînțeles că sunt, și au fost și înainte de momentul acesta de ne gândim la Enoh, Ilie și chiar și la Moise (acesta având un statut mai special față de primii doi).

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cu alte cuvinte, aici spuneți "da, recunosc în fața evidenței biblice că sunt oameni vii în ceruri în chiar clipa asta, numai că aceștia sunt vii cu tot cu trupul. Nimic despre sufletele vii în timp ce trupurile putrezesc în morminte". Înțeleg bine ?
Recunosc faptul că sunt oameni vii în ceruri, dar trebuie să adaug că aceștia au ajuns acolo doar prin înviere (respectiv mutați la cer direct din viață în cazul lui Enoh și Ilie) și nu prin moarte. Pentru mine ca adventist formularea "sunt vii cu tot cu trupul" nu prea are sens deoarece Biblia spune că omul este prin definiție un suflet viu (adică trup+suflare de viață). Elementele constitutive de la Creație nu sunt independente, nu sunt entități de sine stătătoare, omul fiind o ființă holistică.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dar ce ne facem cu versetul următor (36), adică:
Căci nici să moară nu mai pot, căci sunt la fel cu îngerii și sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii
Cam cine ar putea fi la fel cu îngerii ? Îngerii sunt ființe spirituale, nu au trup. Cei înviați cu trupul nu pot fi asemenea îngerilor.
Problema se rezolvă foarte frumos și logic dacă credem Cuvântul Scripturii. Noi vom învia asemenea cu Hristos, adică învierea Lui este o garanție că și noi vom învia la fel. Hristos la înviere a înviat și cu trup căci a putut fi zărit, pipăit și a și mâncat. La fel vom învia și noi, bineînțeles trupurile acelea vor fi slăvite (nu împovărate de boli și degenerare), "transformate"-cum zice sf. apostol Pavel.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ca să fii asemenea îngerilor, trebuie să fii numai suflet.
Probabil vreți să spuneți "numai duh" (respectiv "numai spirit"-ca să folosim terminologia catolică). Nu neapărat. Bineînțeles îngerii sunt ființe spirituale [leitourgika pneumata]- duhuri slujitoare (respectiv administratorii spiritus), dar să nu uităm că-i întâlnim în multe situații în Scriptură și cu caracteristici "corporale".

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Adică să îți lași "cochilia" acolo unde aparține prin natura ei: în pământ.
Ideea aceasta de "carcasă"/ "închisoare" a sufletului este total străină Scripturii, fiind importată în creștinism de la Platon și Aristotel.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
În timp ce ceea ce este angelic în om, sufletul, se duce la Domnul. Obiecții ?
O singură obiecție: ceea ce se duce la Domnul este "suflarea de viață", duhul, spiritul fără de care omul nu mai este un "suflet viu"/o ființă vie. Însă nici această "suflare de viață" [neshamah - Ieșirea 2,7] nu este o entitate ce trăiește independent de ființa umană, ci este principiul vital, scânteia vieții pusă de Dumnezeu în om pentru a fi o ființă vie.
  #5  
Vechi 26.06.2010, 18:02:34
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Bineînțeles că sunt, și au fost și înainte de momentul acesta de ne gândim la Enoh, Ilie și chiar și la Moise (acesta având un statut mai special față de primii doi).

Recunosc faptul că sunt oameni vii în ceruri, dar trebuie să adaug că aceștia au ajuns acolo doar prin înviere (respectiv mutați la cer direct din viață în cazul lui Enoh și Ilie) și nu prin moarte. Pentru mine ca adventist formularea "sunt vii cu tot cu trupul" nu prea are sens deoarece Biblia spune că omul este prin definiție un suflet viu (adică trup+suflare de viață). Elementele constitutive de la Creație nu sunt independente, nu sunt entități de sine stătătoare, omul fiind o ființă holistică.




Problema se rezolvă foarte frumos și logic dacă credem Cuvântul Scripturii. Noi vom învia asemenea cu Hristos, adică învierea Lui este o garanție că și noi vom învia la fel. Hristos la înviere a înviat și cu trup căci a putut fi zărit, pipăit și a și mâncat. La fel vom învia și noi, bineînțeles trupurile acelea vor fi slăvite (nu împovărate de boli și degenerare), "transformate"-cum zice sf. apostol Pavel.
De acord în ceea ce privește situația de după învierea trupurilor. După cum sunt sigur că pricepeți foarte bine, deosebirea de vederi este în ceea ce privește soarta spiritelor între momentul morții trupului și momentul învierii cu trupul.

Între aceste două momente a existat un interval de timp, în cazul lui Isus, care a fost de câteva zile. Întrebare: ce credeți că s-a întâmplat cu sufletul Lui în acest interval ?

Citat:
Probabil vreți să spuneți "numai duh" (respectiv "numai spirit"-ca să folosim terminologia catolică). Nu neapărat. Bineînțeles îngerii sunt ființe spirituale [leitourgika pneumata]- duhuri slujitoare (respectiv administratorii spiritus), dar să nu uităm că-i întâlnim în multe situații în Scriptură și cu caracteristici "corporale".

Ideea aceasta de "carcasă"/ "închisoare" a sufletului este total străină Scripturii, fiind importată în creștinism de la Platon și Aristotel.

O singură obiecție: ceea ce se duce la Domnul este "suflarea de viață", duhul, spiritul fără de care omul nu mai este un "suflet viu"/o ființă vie. Însă nici această "suflare de viață" [neshamah - Ieșirea 2,7] nu este o entitate ce trăiește independent de ființa umană, ci este principiul vital, scânteia vieții pusă de Dumnezeu în om pentru a fi o ființă vie.
De acord, propun să folosim de acum termenul de "duh" pentru suflet, ca să nu înțelegeți cumva că e vorba de principiul vital (suflarea de viață). Nu mi-e greu să zic că sunt format din "duh" și "trup" în loc de "suflet" și "trup" cum mă obișnuisem. Dar, întreb de curiozitate: când citiți psalmul 145 "Laudă suflete al meu pe Domnul" ce înțelegeți ? "Laudă principiule al meu vital pe Domnul ?". Ar putea avea principiul vital asemenea facultăți ?

Și o ultimă întrebare: ce e așa de deosebit în cazul lui Moise ? Să insistăm un pic pe acest lucru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #6  
Vechi 26.06.2010, 23:21:59
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Între aceste două momente a existat un interval de timp, în cazul lui Isus, care a fost de câteva zile. Întrebare: ce credeți că s-a întâmplat cu sufletul Lui în acest interval ?
O întrebare destul de grea și cu potențiale capcane. O să încerc un răspuns mai nepretențios. Hristos având natura umană a murit ca orice om - că doar Scriptura zice că a murit- nu-i așa? Adică cât a fost în mormânt a fost fără activitate - că doar Scriptura zice că a înviat- nu-i așa? Termenii aceștia "moarte"-"înviere" și-au cam distorsionat sensul de la scrierea Scripturii până azi datorită multelor concepții filosofice pătrunse în creștinism.
Aș avea o notă la ceea ce am scris mai sus: Hristos pe cruce a suferit chinurile morții a 2-a. Te rog nu-mi cere să dezvolt, că nu mă simt în stare. Atât pot să spun că a preluat vinovăția păcatelor noastre care cer moartea (moartea veșnică) și că a fost părăsit în acele momente de Dumnezeu (e tot una din definițiile morții a 2-a).

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
De acord, propun să folosim de acum termenul de "duh" pentru suflet, ca să nu înțelegeți cumva că e vorba de principiul vital (suflarea de viață). Nu mi-e greu să zic că sunt format din "duh" și "trup" în loc de "suflet" și "trup" cum mă obișnuisem. Dar, întreb de curiozitate: când citiți psalmul 145 "Laudă suflete al meu pe Domnul" ce înțelegeți ? "Laudă principiule al meu vital pe Domnul ?". Ar putea avea principiul vital asemenea facultăți ?
Să spun sincer, a cam început să mă doară capul încercând să inversez terminologia (poate și pentru faptul că sunt cam obosit). Prefer să rămân la antropologia biblică consacrată: trup + suflare de viață = suflet viu (Facerea 2,7). Iar sufletul în această terminologie biblică nu este o entitate diafană fantomatică ce plutește pe deasupra omului mort, ci este însăși ființa umană întreagă (îmi amintește de prima lecție de la Anatomie: "Omul-un tot unitar"). Se și folosește în vorbirea curentă (tot pe filieră biblică): pe forum suntem acum 57 de suflete. Cât privește Ps.145, David folosește exact același termen ca și Moise în Gen.2,7: [nephesh] suflet. Simplu, fără complicații filosofico-teologhicale.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Și o ultimă întrebare: ce e așa de deosebit în cazul lui Moise ? Să insistăm un pic pe acest lucru.
Moise a fost "recuperat" după ce murise deja. De aceea și apare pe Muntele Schimbării la Față alături de Ilie ca antitipuri pentru cele două categorii ce vor fi luate la cer de Hristos la a doua Sa venire. Unii înviați, alții găsiți în viață dar transformați (1 Tes. 4,16.17).
  #7  
Vechi 27.06.2010, 14:39:02
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Așa. Să revenim domnule Trice. Dar, mai întâi aș avea nevoie de niște clarificări asupra credinței dv pe marginea celor discutate, ca să nu existe ambiguități.

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
O întrebare destul de grea și cu potențiale capcane. O să încerc un răspuns mai nepretențios. Hristos având natura umană a murit ca orice om - că doar Scriptura zice că a murit- nu-i așa? Adică cât a fost în mormânt a fost fără activitate - că doar Scriptura zice că a înviat- nu-i așa? Termenii aceștia "moarte"-"înviere" și-au cam distorsionat sensul de la scrierea Scripturii până azi datorită multelor concepții filosofice pătrunse în creștinism.
Prin urmare, înțeleg că susțineți că în zilele în care Trupul lui Isus S-a aflat în mormânt, sufletul Lui a fost aneantizat. Apoi, a fost rechemat la viață odată cu Învierea. Am înțeles bine ? Asta susțineți de fapt ?

Citat:
Moise a fost "recuperat" după ce murise deja. De aceea și apare pe Muntele Schimbării la Față alături de Ilie ca antitipuri pentru cele două categorii ce vor fi luate la cer de Hristos la a doua Sa venire. Unii înviați, alții găsiți în viață dar transformați (1 Tes. 4,16.17).
Practic, ce spuneți este echivalent cu a susține că Moise a fost înviat cu trupul. Deci, în prezent nu există rămășițe ale trupului lui Moise în pământ. Asta susțineți și credeți ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Subiect închis

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Noi avem nou martir mihaiB Stiri, actualitati, anunturi 9 07.11.2012 19:51:45
BOR, rabinii si cooperarea pentru "binele comun" Decebal Biserica Ortodoxa Romana 4 10.09.2012 21:07:28
Ce au miscarea legionara si musulmanismul in comun? mihailt Generalitati 14 02.11.2010 21:35:34
Avem Patriarh danyel Stiri, actualitati, anunturi 34 11.02.2009 22:03:42