Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #21  
Vechi 12.03.2010, 11:33:05
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
In afara de faptul ca iar s-a abatut atentia de la cele discutate, o iau si ca pe o lipsa de respect pentru Pr. Staniloae, nu fata de mine.
As prefera argumente solide, nu cuvinte aruncate la intamplare...

Capitolul din care am citat se intituleaza: "Nasterea supranaturala a lui Iisus Hristos; Pururea Fecioria Mariei". Aici se spune: "Intruparea Cuvantului, realizand o initiativa a lui Dumnezeu si nu a omului, exclude starea de POFTA OMENEASCA prin care se initiaza orice ipostas uman nou. Conceperea unui nou om se face in pacat, in pofta. Din primul moment, noul ipostas uman se impovareaza de pacatul ereditar...
Fiinta omeneasca, chemata sa fie instrument al initiativei ceresti si sa mantuiasca lumea, a trebuit sa nu cunoasca starea de pofta legata de tendinta dupa procreatie. Iar de o astfel de stare nu putea fi libera decat in puritate, in fecioria absoluta". Fecioara Maria.
Dar cum de se pastreaza inca acest pacat stramosesc?
"Nasterea cu pacatul stramosesc se datoreaza faptului ca ea este produsul initiativei omului. Si in aceasta initiativa nu se manifesa omul ca individ, ci ca speta (spetza). Orice nastere e o prelungire a spetei umane si se atribuie ei. De aceea, chiar daca insii care concep sunt curatiti de pacatul stramosesc, cum sunt crestinii, cel care se naste, fiind o prelungire a naturii umane, printr-o initiativa a ei, se naste in pacat". Daca omul s-ar naste fara initiativa umana, precum Adam, ar fi lipsit de pacatul stramosesc.
"Initiativa omeneasca pentru un nou om, este indisolubil impletita de pofta pacatoasa, incat un om nascut pe cale naturala nu poate fi Mantuitor. Pentru mantuire trebuia un om in care firea omeneasca sa-si aiba din nou un inceput curat, asa cum l-a avut prima data. Inceputul in pofta este o abatere de la norma ei data prin creatiune. Numai restabilindu-se inceputul normal, curat, al ei, a putut fi inlaturata si moartea ei si i s-a putut reda nemurirea originala".

Stim acum si de ce, cel, care se va prezenta drept noul "mantuitor", antichristul, va fi de fapt un impostor: caci se va naste din initiativa omeneasca, deci cu ambii parinti umani.
Unde anume nu i-am aratat respect parintelui Staniloae? Nu am zis ca greseste sau ca nu are dreptate, am spus doar ca trebuie citit in context si nu incercat sa scoatem sensul intregului dintr-o singura fraza. Poate doar pentru tine, daca e pe asa, nu am aratat respect, ca ti-am amintit asta ;-) Dar nu am facut-o cu rautate. Oricum, scuze.

Deci: din citatul mai amplu pe care il dai se vede mai clar gandirea lui, adica a sfantului Maxim pe care il parafrazeaza. Pacatul stramosesc se transmite prin conceptie si nastere pentru ca acestea se produc cu voia umana, care nu mai este unita cu voia lui Dumnezeu de la cadere. Si da, exista si in sexualitate, ca in orice actiune umana, acest element pasional, despartit de Dumnezeu, mai ales daca este traita la intamplare. Dar: nu reiese direct din spusele lui, desi asa pare, ca unirea sexuala ar fi un pacat in sine. Reiese doar ca dupa cadere ea s-a schimbat si este traita altfel decat Dumnezeu a intentionat.
In continuare nu vad legatura cu rugaciunea pentru femeile lauze. Aici este vorba despre altceva, esrte vorba de a explica de ce Hristos a trebuit sa se nasca fara unire dintre barbat si femeie (una din explicatii - alta este bineinteles ca Dumnezeu este tatal Lui, deci nu se putea naste din barbat).
A spune asa, scos din context, ca unirea sexuala a sotilor casatoriti este pacat, contrazice invatatura Bisericii. Asta vroiam sa spun mai sus.
Insa a spune ca modul de conceptie dupa cadere este si el supus patimii si nesupunerii voii in fata lui Dumnezeu este totusi altceva.

Daca p. Staniloae ar vrea sa spuna ce mi se pare mie ca vrei tu sa scoti de la el, atunci ar insemna ca un act de unire intre barbat si femeie care se produce cu refuzul de a avea copii ar fi mai bun decat unul care ar concepe copii, pentru ca nu ar mai prelungi pacatul stramosesc.. Or nu asa se spune, in general. Se spune chiar invers, ca faptul de a da viata ii da noblete, etc (uneori se si exagereaza, atunci can se vede in asta unicul scop, dar asta este alta discutie).
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
 

Tags
intinaciune, moliftelnic, nastere, pacat



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
tinuta femeii in biserica lore86 Tinuta in Biserica 469 04.08.2016 15:47:33
Discriminarea și prigonirea Ortodoxiei și a ortodocșilor de către catolicism Decebal Biserica Romano-Catolica 37 25.08.2013 15:06:04
Discriminarea - o boala a societatii in care traim - razvan_andrei Generalitati 23 27.02.2012 12:47:06
Imaginea ideala a femeii laice in biserica sophia Tinuta in Biserica 55 22.01.2012 06:11:46