![]() |
![]() |
|
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Se făcu, chiar în plin ev mediu, protest contra operei papale, în
Occident, fără a socoti marele și constantul protest al Orientului creștin; dar protestările occidentale au fost absorbite în opinia admisă aproape universal; și când, la aurora renașterii, câțiva bărbați instruiți se aflară în fața marii erori papale, ei nu îndrăzniră să o atace de-a dreptul; ei se alipiră pe lângă un sistem intermediar pe care îl considerau că va putea da satisfacție științei fără a lovi prea mult prejudiciul în genere primit. Cel dintâi care formulă acest sistem într-un mod explicit a fost cardinalul de Cusa, în cartea sa Despre Concordanța catolică. Este de observat că acest cardinal învăță la Roma sistemul său, în secolul al cincisprezecelea, și se bucură de cea mai înaltă reputație de sfințenie. Mărturia sa posedă deci cea mai mare valoare. Dar, el învăța întâi că întâietatea unui episcop în Biserică era de drept divin; al doilea că ea fusese dată Sfântului Petru. Printre aceste două afirmații el făcea concesiuni erorii admise pe care nar fi putut îndrăzni să o atace de-a dreptul. El primea sau părea că afectează de a interpreta Sfânta Scriptură după cum era obiceiul de a o interpreta la Roma; dar, în același timp nu voia să conteste documentele istorice care probează că întâietatea episcopului Romei nu are decât o origine ecleziastică. El adăuga dar: întâi că întâietatea, la moartea sfântului Petru, a trecut la Biserică care avea dreptul de a o conferi cui ar vrea și în condițiile ce ar decide; al doilea că ea a acordat-o episcopului Romei; al treilea că dacă acest episcop sar face nedemn de dânsa, ea ar putea-o conferi oricărui alt episcop pe care și l-ar alege. După acest sistem, este evident că episcopul Romei n-ar poseda întâietatea decât din dreptul ecleziastic, și că el nu s-ar bucura decât de prerogative acordate întâietății de Biserică. Cardinalul de Cusa a avut discipoli. În Franța, în secolul al șaisprezecelea, doctrina sa era în general admisă; Dominic de Soto o învăța în Spania; și cardinalul d’Ailly este de acord asupra acestui punct cu doctul Fauchet41. Roma era foarte departe de a condamna acest bătrân galicanism care, ca să zicem așa, luase naștere în sânul său. Dar numaidecât apărură iezuiții care-și făcură o datorie din a sistematiza doctrina pe care papalitatea încercase să o dezvolte în cursul evului mediu, și de a-i da aparențe științifice precum și o mască de catolicitate. Bellarmin poate fi considerat ca fondatorul papismului modern; el este cel care a pus principiile ale căror consecințe practice s-au manifestat în zilele 41 Pet. de Aliaco, ap. Gerson; t. 1-er; Fauchet. Traite de liberte de L’Eglise gallicane. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 23 noastre, în Syllabus și în Decretele consiliului din Vatican. Toți iezuiții au venit în ajutorul părintelui lor Bellarmin, sau prin opere scrise în același sens, sau prin învățământul școlar. Neîncetat practicată de papalitate, doctrina iezuitică cuceri numeroși și puternici adepți, și gallicanismul, din secolul al XVII-lea, a fost obligat de a se modifica pentru a înlătura o sciziune cu Roma. Atunci Bossuet încercă un compromis între vechiul gallicanism și papismul iezuiților. El primi, în principiu, că papa posedă întâietatea din drept divin, dar adause că prerogativele acestei întâietăți trebuie să fie exercitate în unire cu episcopatul și în limitele fixate de legile ecleziastice. Papalitatea nu condamnă acest sistem; ea înțelegea că printr-însul nu se făcea decât un pas înainte către doctrina iezuitică; că el era nelogic, și că nu va ține piept multă vreme înaintea acțiunii neîncetate, energice a iezuiților, în sânul Bisericii romane. Bossuet avea prea mult geniu pentru a nu înțelege incoerența unui sistem în care o autoritate divină, posedată din drept divin de către unul singur, era subordonată la inferiori și la legi ecleziastice. Dar el credea să aducă pe Roma, prin concesiuni, ca să renunțe la niște pretenții exagerate; el credea că a doua propunere a sistemului său va anula pe cea dintâi. Contrariul se întâmplă. Galicanismul lui Bossuet și al adunării galicane din 1682 căzu puțin câte puțin din concesiuni în concesiuni până la acela al lui D. Frayssinous și al cardinalului de Bausset, pentru a ajunge în fine la al lui D.D. Maret, Gratry și Daupanloup. Învățământul și acțiunea iezuiților formase o masă papistă pentru care orice doctrină trebuia să dispară înaintea doctrinei papei atotputernic și infailibil. Această masă inaptă și fanatică în ignoranța sa a devenit atât de puternică, în Biserica romană, încât a impus voința sa episcopilor, în prezența și cu consimțământul cărora Pius IX a formulat și promulgat ca atâtea dogme divine, toate punctele doctrinei iezuitice. Va urma cu Până în zilele noastre putea cineva să discute asupra naturii și întinderii doctrinei papiste. PS. Nota mea: iar cine sunt iezuiții... mi se zburlește și pielea numai când mă gândesc la ei. Iată cine a fondat așadar papalitatea: nu Hristos ci sălbaticul iezuism care a transformat creștinsimul în satanism în numele lui Hristos. Deci mai rău decât satanismul pur. Să ne ferească Dumnezeu de Papalitate în veac! De aceea și papa are papucii roșii... de sângele creștinilor pe care i-a ucis, prin iubiții săi iezuiți, și în care apoi a călcat.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 10.10.2011 at 06:48:09. |
|
|