![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Acolo unde Scriptura (e limpede că) ne prezintă explicit învățătura lui Dumnezeu nu e vorba doar despre morală. Nu din Scriptură vine întâia lecție morală. Cu mult înainte să apară primele texte care aveau să alcătuiască culegerea numită azi Scriptură, trăiseră mulți drepți, printre care Noe, Avraam, Iacov, Isaac, Iov etc. - aceștia nu erau oameni morali??). O morală înaltă aveau și oamenii din alte popoare și culturi, nu doar semințiile lui Israel - revezi Istoria Antică! Poemul prieteniei dintre Enghidu și Ghilgameș, Iliada și Odiseea (amintește-ți conduita lui Priam când cere corpul neînsuflețit al fiului său de la Ahile, sau răbdarea celor trei membri ai familiei lui Ulise - nu sunt acestea lecții splendide de virtute?), tragediile antice jucate/cântate de greci - sunt exemple clare ale unei moralități pre-creștine indiscutabile, de o mare complexitate și frumusețe. Apoi, conținuturile morale ale Scripturii sunt scrise în epocă mai întâi pentru anumiți oameni, dintr-o anumită împrejurare istorică. Existau și alte aspecte ale moralității pe care Scriptura nu le conține la un anumit moment, deoarece nu erau hotărâtoare atunci, în acele împrejurări istorice. Fiecare carte din Scriptură este circumscrisă unui anumit moment din istoria poporului evreu, iar ulterior unui anumit moment din istoria Bisericii (Epistolele sunt foarte relevante în acest sens). Scrisul acesta inspirat de Dumnezeu are în vedere mai puțin o finalitate morală (Hristos nu e moralist!) cât mai ales o deschidere a minții spre Dumnezeu și o înmuiere a inimii învârtoșate - în VT mai ales, precum și o învățătură practică necesară primilor creștini pentru a viețui creștinește în împrejurările concrete ale istoriei acelor vremi. Scriptura e un lung roman de dragoste. Nu un tratat de morală. Prin scrisorile Sale de iubire, Dumnezeu caută statornic să înmoaie inima omului, să-l întoarcă spre Sine, spre Obârșia și Menirea dintâi. Hristos aduce Mila, nu morala... Last edited by Ioan_Cezar; 21.11.2014 at 05:38:41. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Frate Ioan Cezar, n-am citit mai mult decat textul boldat si m-am blocat fiindca refuz sa inteleg ceea ce tu poate ca nu intelegi ca spui "printre randuri".
Daca Iisus nu-i moralist, atunci cine este? Daca textul boldat ma incurca, ce rost mai are sa citesc restul?
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Demetrius, te rog mai citește odată ce am bolduit mai sus: cum e cu Scriptura și cu drepții, respectiv cum greșim când Îl coborâm pe Hristos la rangul de moralist (adică mai jos decât un profet, chiar!). Creștinismul nu e un curent moralist, Demetrius... Din astea au fost mii și mii... Doamne ferește să coborâm creștinismul într-atât! Last edited by Ioan_Cezar; 21.11.2014 at 17:26:34. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
De ce?????? Cu ce folos?????? Oare ti se pare ca am reprosat aiurea? Atunci mai citeste tu inca o data ce ai bolduit, dar numai dupa ce te informezi ce e aceea morala(ca poate, din greseala, ti se pare ca stii). Auzi la el: Dumnezeu nu e moralist!!!! In mesajul tau (pe care ti l-am "reprosat") te contrazici singur: "desvartosarea" inimii nu se poate realiaza fara o invatatura morala. Apoi, lansarea unei noi invataturi morale(adica "desvartosarea" inimilor) de catre Iisus, si raspandirea ei in lume(de catre apostoli) nu se putea face nici pe departe fara demonstratii si sacrificii personale. Cine-o fi (pentru tine) moralistul tau ideal? P.S. Daca vrei sa-mi raspunzi(sa ma ierte Dumnezeu!) mai bine prefa-te ca nu mi-ai citit postul.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Demetrius, nu te ofusca, te rog... Nu vreau să te necăjesc, crede-mă. Totuși, termenii mai întâi!
Cine e moralist, zici? Uite aici, elementar: http://dexonline.ro/definitie/moralist La Bruere (face niște observații și portrete de epocă remarcabile, savuroase... Vezi lucrarea "Caracterele"!), Montaigne, La Fontaine (ca să-i amintesc doar pe francezi, însă fiecare popor are moraliștii lui iluștri)... L-ai pune alături în listă pe Iisus Hristos? Înțelegi unde bat? Last edited by Ioan_Cezar; 23.11.2014 at 03:08:49. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tocmai fiindca te bazezi pe termeni te inseli in primul rand pe tine. Tu spui ca La Bruere, Montagne, La Fontaine sunt probabil modele pentru tine, dar nu realizezi(de aceea imi pare rau) ca morala nu-i de epoca; ei nu definesc morala, ci speculeaza niste contraste care pe tine te incanta, iar pe mine ma exasperezi. Dupa spusele tale, pe Iisus nu-L cobori acolo, ceea ce dovedeste ca nu ai o conceptie curata despre morala, mai ales ca nivelul definitiei din DEX il numesti "elementar"(definitie mai buna gasesti aici: http://dexonline.ro/definitie/morala ) si nu intelegi ca Iisus a ridicat morala la cote "imposibil" de ajuns pentru om. De ce? Pentru ca omului ii place sa se "balaceasca" la nivel elementar; poate si tie-ti place. Oare tu poti pricepe ca "Sa va iubiti asa cum v-am iubit Eu" este o invatatura morala?
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) Last edited by Demetrius; 23.11.2014 at 09:14:40. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Unde zice ceva cu adevarat folositor,imposibil sa nu identifici filonul religios. Iar unde vine cu inovatii (de exemplu era un capitol despre cat de rai sunt copii ) ,e doar o constatare conventionala ,cu un anumit grad de utilitate pedagogica ,dar nu e in rezonanta cu adevarul universal exprimat de credinta Aceasta cred ca e soarta intregii culturi , inclusiv un exemplu din zilele noastre : filmele hollyodwene ,care p[ar a construi un sablon de comportamnent pt societatea actuala . Ele,ori repeta idei de conotatie religioasa, si deci nu aduc nimic nou,ci doar intaresc ca adevarul moral este doar in credinta ,ori vin cu inovatii , aparent valabile ,dar care sunt efemere,si viitorul le abandoneaza. De exemplu, se intretine mitul supereroului puternic si bun,care poate fi generos pentru ca e puternic. Adevarul universal valabil e insa sa iti spui speranta in Dumnezeu, deci mitul puterii lumesti asociat cu generozitatea va dispare cu timpul. De fapt s-a plecat de la valoarea puterii date de credinta ,care este pozitiva, si s-a pervertit la puterea data de diferite abilitati umane :forta fizica,persuasiune , forta financiara ,care sunt valori negative . Si ca toata ciorba sa iasa buna , s-a asortat cu generozitatea si bunatatea , ca lumea sa poata face un mit din acest model. Last edited by iustin10; 23.11.2014 at 13:28:08. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
De regula Dumnezeu nu s-a amestecat in preocuparile oamenilor ,nu il gasim explicit in : stiinta,arta,filozofie, literatura,psihologie,morala. Doar morala are un grad mai mare de intersectie cu Adevarul credintei , pentru ca poti sa nu ai o coneceptie despre lume, sa nu cunosti mecanismele gandirii , sa nu ai eruditie vasta ,sa nu intelegi abstractiile, dar nu poti sa nu fii moral .
Morala este strans legata de aproapele si de Dumnezeu . Nu exista morala adevarata ,daca nu este si Dumnezeu explicit acolo. Trinomul sine-aproape -Dumenzeu nu poate fi desfacut pentru a explica oricare din faptele noastre . Morala lui Dumnezeu nu este una abstracta si optionala , ci este eminamente reala si obligatorie . Cultura a pervertit si acest cuvant 'Morala" , folosindu-l la diferite scrieri care explica dpdv laic o anumita stiinta a comportarii in relatiile cu ceilalti. Sunt 2 lucurui diferite ,sub acelasi cuvant: morala crestina ,care duce la mantuire , si morala laica care are o utilitate descriptiva , de clasificare a moravurilor unei societqati . E o utopie sa condsideramn ca morala laica ne poate indruma si mantui ,la fel cum e o utopie sa consideram ca psihologul ne poate aduce vindecarea sufleteasca. Mai este un alt termen de luat in seama : morala populara . Aceasta nu se hraneste nici din carti , dar nici nu e indiferenta la mesajul crestin . E mai degraba o morala a utilitatii practice. Mai de folos decat morala culta , dar care poate pierde sufletul,daca nu e secundata de valorile crestine . Conceptele morale conservate la tara,in mediul rural,sunt sanatoase pina la un anumit punct, dar nu suficiente . |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
parte esentiala a credintei crestine, si nu poti sa faci voia Domnului daca nu ai un sistem de valori morale (crestine). |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
(Cu mențiunea că: a) degeaba ai un sistem de valori morale dacă nu le trăiești efectiv; nu sistemul e esențial ci viețuirea morală; or, cei care nu au o viețuire morală sunt de obicei moraliști - își folosesc sistemul pentru a cerceta pe ceilalți, cerînd și impunînd "Trebuie să!...", dar nu își țin viața la înălțimea virtuților pe care le declamă; fiecare din noi pățește asta, din pricină că nu suntem în comuniune reală cu Hristos ci doar ne închipuim că suntem... Intelectualizăm, în loc să experiem. Vorbim despre Dumnezeu, în loc să viețuim în Dumnezeu. b) de la a recunoaște importanța moralei nu e decât un pas până la a pica în moralism. Iar pasul acesta se face sau nu în funcție de raportul dinlăuntru nostru între smerenie și mândrie, iubire de Dumnezeu și aproapele sau iubire de sine... Toate trec prin atașamentele pătimașe, prin idoli... Un rob al atașamentelor idolatricești nu e liber să iubească pe Dumnezeu și pe aproapele. Dar e moralist, că e ușor așa...) Last edited by Ioan_Cezar; 22.11.2014 at 03:55:03. |
|
|