Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 14.03.2015, 21:53:36
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Bineinteles ca NU unite in 2 persoane. Imi place sa cred ca vorbim amandoi romaneste.
Tocmai asta și spusesem, că atunci când ne referim la Hristos, nu este permis a se vorbi despre două persoane, așa cum apare în pastorală. Sunt și am fost de acord cu sintagma "ipostasă compusă din două firi" - (însă nu o persoană rezultată din două persoane) - utilizată de Sf. Ioan Damaschin, doar atunci când această sintagmă nu este înțeleasă eronat, fiindcă Sf. Ioan Damaschin arată limpede în multe alte locuri din Dogmatica Sa, că prin sintagma ipostasă compusă din două firi nu trebuie înțeleasă denaturarea caracterului neschimbat !!!

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Hai sa fim seriosi. Staniloae e considerat de multi teologi cel mai mare teolog ortodox al secolului 20.
Care sunt acei teologi care consideră asta, enumerămi-i și mie! I-ai visat tu azi noapte?


Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Vlachos, in afara de faptul ca a scris o carte intitulata "Psihoterapia ortodoxa" (titlu eretic de altfel), ce altceva il recomanda?
Mai întâi de toate contează cât de bine scrii, iar nu cât de mult scrii. Nu cantitatea este importantă, ci calitatea este importantă!

Doar câteva dintre lucrările lui Hierotheos Vlachos traduse în limba engleză includ: "A night in the desert of the Holy Mountain", "Orthodox Psychotherapy", "The illness and cure of the soul in the Orthodox Tradition", "Orthodox Spirituality", "A visual catechism of the Orthodox Church", "Life after Death", "Saint Gregory Palamas as a Hagiorite", "The Feasts of the Lord", "The human body: Ascesis and Exercise", "The Person in the Orthodox Tradition". Ultima carte a fost premiată pentru "scrierile teologice în limba greacă din perioada 1991-1996" de Academia Atenei.

În primăvara anului 2010 a publicat o broșură eparhială aducând argumente contra schimbării textului liturgic.
Cele mai recente cărț›i ale sale tratează probleme legate de genetică ș™i bioetică, văzute din perspectiva ortodoxă.

Last edited by Capy; 15.03.2015 at 00:26:48.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 14.03.2015, 22:17:37
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Este corect sa folosim expresia ca Fiul este persoana divina? Este. Divina se refera la firea divina comuna celor 3 persoane. Iar Fiul are firea divina fiindca NU exista persoana fara fire. Dar Fiul, dupa intrupare are si fire umana. Deci daca e corect sa spunem persoana divina e corect sa spunem despre aceeasi Persoana (subliniez "aceeasi" ca sa nu se inteleaga ca ar fi doua persoane) ca e si umana, intrucat are si fire umana. E foarte simplu.
Hristologia ta insa e monofizita. Imi pare rau.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 14.03.2015, 22:20:27
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Boris Bobrinskoi, Olivier Clement, Constantin Galeriu il considera pe Staniloae cel mare teolog ortodox al sec 20. De asemenea filosoful Heidegger il considera pe Staniloae cel mai mare teolog crestin al sec 20 dupa Karl Barth. Dar Barth e protestant, de unde rezulta ca intre ortodocsi Staniloae e cel mai mare.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 14.03.2015, 22:37:59
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Boris Bobrinskoi, Olivier Clement, Constantin Galeriu il considera pe Staniloae cel mare teolog ortodox al sec 20. De asemenea filosoful Heidegger il considera pe Staniloae cel mai mare teolog crestin al sec 20 dupa Karl Barth. Dar Barth e protestant, de unde rezulta ca intre ortodocsi Staniloae e cel mai mare.
Eu nu am citit la Boris Bobrinskoi, să fi zis despre păr. Stăniloae că este "cel mai mare teolog ortodox al secolului 20". Cât despre sectanți și filozofi, nefiind teologi ortodocși, nu sunt în măsură să vorbească sau să aprecieze cine este mare teolog și cine nu!
Dintre acei mulți teologi despre care vorbeai, rămâne Olivier Clement, despre care altcineva spune că ar făcut acea afrimație. Restul este filozofie!

Last edited by Capy; 15.03.2015 at 12:14:49.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 14.03.2015, 23:58:11
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Hristologia ta insa e monofizita.
Când acuzi pe cineva se aduc argumente și dovezi reale, nu invenții. În primul rând citește ce înseamnă monofizism sau monofizitism (gr. mono-physis = o fire) și apoi fă acuzații acolo unde este cazul. Eu nu am comentat nicăieri că în Hristos firea divină ar fi absorbit firea umană!

Este limpede că exprimarea, "€žHristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală, și rămâne așa în vecii vecilor", este total eronată!

Last edited by Capy; 15.03.2015 at 01:05:37.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 15.03.2015, 08:39:11
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Si ce vrei sa spui acum? Ca parintele Staniloae nu credea ca Hristos are si firea divina ?
Hai sa nu exageram. Discutia e total pe alaturi. De fapt, toata chestia a fost asa aruncata ca sa se arunce suspiciuni si ca sa se strice reputatia marelui teolog. Asta ai urmarit. Pe romaneste esti carcotas.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 15.03.2015, 09:06:46
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Hristos este persoana divino-umana. Cele 2 atribute, divina si umana se refera la fire.
Daca nu crezi asta esti monofizit. In felul asta,cu logica ta, ai putea sa-l contrazici pe Ioan Damaschin cand spune ca Persoana lui Hristos este deopotriva necreata si creata. Sigur, acesta este un paradox. Dar asta e crestinismul.
Reply With Quote
Răspunde