Catehumenatul

Catehumenatul

Catehumenatul era pregatirea pe care o primeau inainte de botez cei care doreau sa imbratiseze crestinismul. Interesul de a recruta credinciosi convinsi, alesi, care sa reziste in persecutii si in fata ereziilor, ca si a ispitelor vietii, indemna Biserica sa organizeze cu deosebita grija pregatirea celor pe care avea sa-i incorporeze in ea. Catehumenatul era nu numai un mijloc de pregatire pentru crestinism, ci si de cunoastere, de incercare si de intarire a moralului celor care aveau sa fie credin­ciosii ei.

Admiterea in catehumenat o aprecia si aproba episcopul. Cel care dorea sa imbratiseze crestinismul era prezentat episcopului sau unui preot, de un credincios sau de mai multi. Candidatul era cercetat asupra vietii si a dorintei lui de a deveni crestin. Daca nu era nici un impediment, i se facea semnul crucii pe frunte si era primit in randul catehumenilor.

Catehumenii erau incredintati unui catehet, de obicei preot, sau chiar unui crestin laic, capabil sa-i invete.

In secolele II-III, catehumenii se imparteau in doua categorii, incepatorii, numiti de regula catehumeni, auditori sau cei care vin sa se apropie, si cei mai inaintati numiti alesi, luminati, competenti pentru primirea botezului. La inceputul secolului IV, se constata in Orient trei categorii de catehu­meni. Sinodul de la Neocezareea (intre 314-325) ii numeste auditori, genunchetori si luminati.

Catehumenii din categoria intai nu puteau sa asiste la cultul crestin; ei erau instruiti in afara de adunarile publice. Ingenunchetorii erau primiti in biserici, dar se rugau si primeau binecuvantarea epis­copului sau preotului in genunchi. Luminatii erau cei pregatiti pentru a primi in curand botezul.

Invatamantul catehetic dura mai mult in clasa auditorilor. El consta in citiri, omilii, explicari, sfaturi si se facea treptat. Se vorbea audito­rilor despre adevarurile religioase mai simple, li se faceau cunoscute preceptele moralei crestine. Ingenunchetorii si luminatii ascultau la prima parte (didactica) a liturghiei, numita de aceea "liturghia cate­humenilor", citirile, omilia, rugaciunile, cantarile, pe care incepeau sa le deprinda si ei. In acest stadiu, catehumenii invatau adevaruri mai inalte, li se explica Simbolul credintei si-l invatau.Inainte de botez se invata de regula si Rugaciunea domneasca.

Astfel pregatiti, cei luminati erau inscrisi pentru Botez, petreceau 30-40 de zile in post, rugaciuni, abstinenta, isi marturiseau pacatele si primeau apoi botezul.

Durata catehumenatului varia. Sinodul de la Elvira vorbeste de 2-3 ani, dar aceasta durata se putea scurta dupa aprecierea episcopu­lui, sau prelungi dupa dorinta catehumenului. Unii amanau botezul pana aproape de moarte, pentru a muri curatiti de toate pacatele, a evita rigorile impuse disciplinei dupa botez, sau chiar din respect fata de Sfanta taina.

Catehumenii se deosebeau de credinciosi, dar nu erau socotiti "pagani". Cei care mureau martiri, primind "botezul sangelui", erau socotiti sfinti, ca si crestinii. Pentru abateri grave, catehumenii erau supusi penitentei, iar in caz de recidiva indepartati din catehumenat. Viata lor era supravegheata de diaconi si de diaconese.

In concluzie, candidatul la botez, inainte de a fi botezat, este facut catehumen, adica este trecut prin treapta intermediara dintre starea de necrestin si cea de crestin. Daca in trecut ritualul catehumenatului se facea separate de botez, astazi el se face impreuna cu botezul.

Randuiala de astazi a catehumenatului din slujba botezului pruncilor reprezinta, de altfel, numai un rest sau o prescurtare din ritualul solemn si mult mai complicat, de odinioara, prin care paganii erau admisi in randul catehumenilor si in urma caruia episcopul insusi facea apoi examinarea si trierea lor, spre a-i alege pe cei vrednici de botez si a-i pregati pentru primirea lor, dupa cum afirma parintele Ene Braniste in Liturgica speciala.

Amintim ca dupa cantarea imnului "Sfinte Dumnezeule..." au loc citirile biblice (Apostolul si Evanghelia). Dupa citirile biblice urmeaza predica. Menirea predicii era aceea de a-i instrui pe catehumeni inainte de a parasi biserica, la finalul Liturghiei catehumenilor.

Sursa: CrestinOrtodox.ro
 

Pe aceeaşi temă

10 Ianuarie 2019

Vizualizari: 7604

Voteaza:

Catehumenatul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact