Catehumenatul

Catehumenatul

Catehumenatul era pregatirea pe care o primeau inainte de botez cei care doreau sa imbratiseze crestinismul. Interesul de a recruta credinciosi convinsi, alesi, care sa reziste in persecutii si in fata ereziilor, ca si a ispitelor vietii, indemna Biserica sa organizeze cu deosebita grija pregatirea celor pe care avea sa-i incorporeze in ea. Catehumenatul era nu numai un mijloc de pregatire pentru crestinism, ci si de cunoastere, de incercare si de intarire a moralului celor care aveau sa fie credin­ciosii ei.

Admiterea in catehumenat o aprecia si aproba episcopul. Cel care dorea sa imbratiseze crestinismul era prezentat episcopului sau unui preot, de un credincios sau de mai multi. Candidatul era cercetat asupra vietii si a dorintei lui de a deveni crestin. Daca nu era nici un impediment, i se facea semnul crucii pe frunte si era primit in randul catehumenilor.

Catehumenii erau incredintati unui catehet, de obicei preot, sau chiar unui crestin laic, capabil sa-i invete.

In secolele II-III, catehumenii se imparteau in doua categorii, incepatorii, numiti de regula catehumeni, auditori sau cei care vin sa se apropie, si cei mai inaintati numiti alesi, luminati, competenti pentru primirea botezului. La inceputul secolului IV, se constata in Orient trei categorii de catehu­meni. Sinodul de la Neocezareea (intre 314-325) ii numeste auditori, genunchetori si luminati.

Catehumenii din categoria intai nu puteau sa asiste la cultul crestin; ei erau instruiti in afara de adunarile publice. Ingenunchetorii erau primiti in biserici, dar se rugau si primeau binecuvantarea epis­copului sau preotului in genunchi. Luminatii erau cei pregatiti pentru a primi in curand botezul.

Invatamantul catehetic dura mai mult in clasa auditorilor. El consta in citiri, omilii, explicari, sfaturi si se facea treptat. Se vorbea audito­rilor despre adevarurile religioase mai simple, li se faceau cunoscute preceptele moralei crestine. Ingenunchetorii si luminatii ascultau la prima parte (didactica) a liturghiei, numita de aceea "liturghia cate­humenilor", citirile, omilia, rugaciunile, cantarile, pe care incepeau sa le deprinda si ei. In acest stadiu, catehumenii invatau adevaruri mai inalte, li se explica Simbolul credintei si-l invatau.Inainte de botez se invata de regula si Rugaciunea domneasca.

Astfel pregatiti, cei luminati erau inscrisi pentru Botez, petreceau 30-40 de zile in post, rugaciuni, abstinenta, isi marturiseau pacatele si primeau apoi botezul.

Durata catehumenatului varia. Sinodul de la Elvira vorbeste de 2-3 ani, dar aceasta durata se putea scurta dupa aprecierea episcopu­lui, sau prelungi dupa dorinta catehumenului. Unii amanau botezul pana aproape de moarte, pentru a muri curatiti de toate pacatele, a evita rigorile impuse disciplinei dupa botez, sau chiar din respect fata de Sfanta taina.

Catehumenii se deosebeau de credinciosi, dar nu erau socotiti "pagani". Cei care mureau martiri, primind "botezul sangelui", erau socotiti sfinti, ca si crestinii. Pentru abateri grave, catehumenii erau supusi penitentei, iar in caz de recidiva indepartati din catehumenat. Viata lor era supravegheata de diaconi si de diaconese.

In concluzie, candidatul la botez, inainte de a fi botezat, este facut catehumen, adica este trecut prin treapta intermediara dintre starea de necrestin si cea de crestin. Daca in trecut ritualul catehumenatului se facea separate de botez, astazi el se face impreuna cu botezul.

Randuiala de astazi a catehumenatului din slujba botezului pruncilor reprezinta, de altfel, numai un rest sau o prescurtare din ritualul solemn si mult mai complicat, de odinioara, prin care paganii erau admisi in randul catehumenilor si in urma caruia episcopul insusi facea apoi examinarea si trierea lor, spre a-i alege pe cei vrednici de botez si a-i pregati pentru primirea lor, dupa cum afirma parintele Ene Braniste in Liturgica speciala.

Amintim ca dupa cantarea imnului "Sfinte Dumnezeule..." au loc citirile biblice (Apostolul si Evanghelia). Dupa citirile biblice urmeaza predica. Menirea predicii era aceea de a-i instrui pe catehumeni inainte de a parasi biserica, la finalul Liturghiei catehumenilor.

Sursa: CrestinOrtodox.ro
 

Pe aceeaşi temă

10 Ianuarie 2019

Vizualizari: 7337

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact