Cantarea znamenny si muzica bisericeasca slava

Cantarea znamenny si muzica bisericeasca slava

Cantarea znamenny (numita znamenny, de la cuvantul slav  “znamia”, sau “semn”, facand referire la neumele sau semnele muzicale utilizate in notarea cantarii) reprezinta faza preliminara a cantarii bisericesti traditionale de factura slava. Ca sistem muzical a derivat din muzica bizantina. Cantarea znamenny a reprezentat totodata principalul gen muzical al Bisericii Ortodoxe Ruse de la increstinarea poporului rus pana spre sfarsitul secolului al VII-lea.

Muzica bisericeasca in Rusia

Evenimentul increstinarii rusilor este binecunoscut. Vladimir I dorea o singura religie pentru a uni poporul sau. Potrivit Cronicii lui Nestor au fost trimise delegatii pentru a lua contact cu religiile din diferite regiuni. Delegatia care s-a intors din Bizant a avut cele mai convingatoare marturii. In 1988 Vladimir I a declarat tara sa crestina. Crestinismul rasaritean a patruns in Rusia impreuna cu toate aspectele artei bizantine: arhitectura bisericilor, muzica, pictura icoanelor etc. Toate acestea vor capata insa in scurt timp un specific rusesc.

Cantarea Znamenny

Rusia a preluat calendarul din Bizant ca de altfel si cartile liturgice. Prin traducerea slujbelor s-a pastrat sistemul octoihului dar s-a pierdut structura textului original grecesc, scris ritmat.

Muzicologii impart evolutia cantarii znamenny in: pre-mongola ( din 988 pana la mijlocul sec XIII, perioada mongola ( sec XIII – sec XV), si perioada tarzie ( sec. XV-secXVII).

Prima perioada este caracterizata de indepartarea sa de cantarea bizantina. Exista multe manuscrise din aceasta perioada ce contin muzica znamenny. Notatia din aceasta perioada este astazi indescifrabila.

Perioada mongola este caracterizata de lipsa izvoarelor in ceea ce priveste cantarea. Invaziile mongole au facut sa nu ni se pastreze niciun manuscris din aceasta etapa. Oricum, reprezinta este o perioada de tranzitie in ceea ce priveste notatia muzicala, deoarece notatia din perioada imediat urmatoare este in prezent descifrabila.

Cantarea Znamenny

Ultima perioada este cea de inflorire a cantarii, gratie sistemului de notatie folosit.

Cantarea Znamenny - Caracteristici

Cantarea znamenny a pastrat de la muzica bizantina caracterul modal, fiind compusa potrivit celor opt glasuri. Astfel, fiecare saptamana are cantarile sale speciale si propriul glas bisericesc. Primei saptamani dupa Pasti ii corespunde glasul intai, celei de-a doua saptamani - glasul al II lea si asa mai departe. Un ciclu in care sunt cantate toate glasurile cuprinde opt saptamani.

Zilele de sarbatoare, de asemenea, trimit la sistemul octoihului. In zilele de praznic anumite glasuri pot fi folosite, facand astfel diferenta intre sarbatori si zilele de rand, cand numai glasul de rand se foloseste.

Cantarea Znamenny

Cantarea rusa este compusa folosind parametrii straini sistemului muzical apusean. In afara faptului ca aceasta cantare este diatonica (continand tonuri si semitonuri), asemanarile cu muzica apuseana se sfarsesc aici. Textul este foarte important pentru compunerea unei astfel de cantari. Astfel, textul dicteaza forma melodiei. Nu se repeta cuvintele avandu-se in vedere pastrarea integritatii fiecarui cuvant din text. Notele sunt limitate la doua pana la maxim patru pe o silaba. Din punct de vedere al tonalitatii cantarea znamenny pastreaza un sistem de opt glasuri derivate din ehurile bizantine. Acest sistem este probabil de origine araba si grupeaza melodiile nu atat dupa o anumita scara cat dupa structuri melodice pe care anumite grupuri de cantari le au in comun. Aceste structuri melodice sunt numite popefki sau kokizi. Un compozitor trebuie sa memoreze toate aceste structuri (peste patru sute pentru cele opt glasuri) .

Notatia a suportat de-a lungul veacurilor numeroase imbunatatiri. Cea mai semnificativa a avut loc la mijlocul sec. al XVII-lea cand Ivan Shaidur din Novgorod (Shaidurov), a inventat un sistem auxiliar constand in litere rosii scrise de-a lungul notatiei deasupra textului. Fiecare din litere corespunde unei anumite note din scara astfel incat interpretul poate executa melodia cu o mai mare precizie.

Chiar daca acest gen muzical a intrat intr-un con de umbra, singurii care au pastrat-o pana in prezent sunt vechi-credinciosii (rascolnicii). Dupa schisma din Biserica Ortodoxa Rusa, la sfarsitul sec al XVII-lea, comitetul condus de catre A. Mezenetes a cules melodiile znamenny dintr-un an liturgic, trecandu-le apoi in sistem liniar (kievean) si publicat in timpul domniei Ecaterinei a II-a, in 1777. Multumita acestor publicatii, vechile cantari au fost folosite in practica liturgica a Bisericii Ortodoxe Ruse, chiar daca in sens larg s-a pierdut cunoasterea notatiei vechi.

Influenta cantarii znamenny se face simtita in cantarea polifonica a Bisericii din Rusia in numeroase lucrari ale compozitorilor rusi.

Radu Alexandru

13 Iunie 2012

Vizualizari: 6506

Voteaza:

Cantarea znamenny si muzica bisericeasca slava 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact