Bucuria Invierii in cantarile Penticostarului

Bucuria Invierii in cantarile Penticostarului

In noaptea Sfintei Invieri, sentimentul de tristete resimtit de credinciosi in perioada Triodului se transforma in bucurie. Momentul cel mai impresionant este atunci cand biserica se cufunda in intuneric adanc si credinciosii au senzatia mortii. Aceasta spaima este inlaturata imediat ce preotul se iveste in fata usilor imparatesti, cu lumanarea aprinsa si cheama, plin de bucurie: „Veniti de primiti lumina!”1. Instantaneu, credinciosii traiesc trecerea de la moarte la viata, speranta infloreste pe fetele tuturor, iar biserica este inundata de o ploaie de lumina, simbol sfant al bucuriei launtrice. In acest moment, de maxima intensitate emotionala, lumea pamanteasca se uneste in rugaciune cu lumea cereasca, iar preotii si credinciosii ies afara, in mijlocul naturii, cantand: "Invierea Ta, Hristoase Mantuitorule, ingerii o lauda in ceruri si pe noi, pe pamant, ne invredniceste cu inima curata sa Te marim”2.

Aici, in sanul naturii, unde bolta cerului inlocuieste bolta bisericii se citeste Evanghelia Invierii. Numai dupa ce intreaga creatie afla despre vestea minunata a Invierii, preotul rosteste, cu emotie si veselie sfanta, imnul biruintei: "Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand, si celor din morminte viata daruindu-le!”3.

Ca intr-o sublima exaltare duhovniceasca, toti credinciosii repeta de mai multe ori cantarea, capatand astfel certitudinea absoluta a afirmarii vietii. Cerul si pamantul rasuna de ecoul: "Hristos a inviat…”. Bucuria se fiind amplifica, accentuata de stihurile: „Inviaza Dumnezeu…” si „dreptii se veselesc” pentru ca „aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul, sa ne bucuram si sa ne veselim intru ea”4. Glasurile credinciosilor se unesc cu cele ale ingerilor din cer intr-o divina simfonie cereasca. Sufletele tuturor vibreaza ca raspuns la bucuria launtrica ce le copleseste.

Din aceasta clipa slujba continua in biserica. Crestinatatea ortodoxa este invaluita, in aceasta noapte sfanta, in lumina lui Hristos cel Inviat. Faptul Invierii depaseste orice intelegere obisnuita si de aceea este transpus in mod subiectiv in minunata expresie poetica ce se adreseaza experientei duhovnicesti si nu ratiunii. Viata, in forma ei pura, este bucurie, este comuniune cu Dumnezeu si cu ceilalti. Penticostarul este oglinda cea mai fidela a acestei veselii ceresti manifestata cu precadere in rugaciunea comuna. Poezia sa, desi foloseste cuvinte cunoscute si folosite curent, da un sens mai profund intelegerii vietii. Inimile credinciosilor urca pe culmile nebanuite ale bucuriei vesnice, fiind ajutate de aripile melodiilor sfinte. Momentul culminant, cand sufletele par sa ajunga pe culmile veseliei, este cel in care cuvantul, tainic dar cu o rezonanta uluitoare, Pastile izbucneste din piepturile tuturor si se revarsa ca un ecou peste intreaga lume:„Pastile cele sfintite, astazi noua s-a aratat. Pastile cele noua si sfinte. Pastile cele de taina, Pastile cele preacinstite, Pastile Hristos-Izbavitorul; Pastile cele fara prihana, Pastile cele mari, Pastile credinciosilor, Pastile care au deschis noua usile raiului, Pastile cele ce sfintesc pe toti credinciosii”5.

Despre aceasta traire data de imnele Penticostarului scria parintele urmatoarele constatari: „Poezia aceasta a exaltarii bucuriei pascale se inlantuie ca o fuga intr-un oratoriu sublim al victoriei puterii dumnezeiesti. Presupuneti ca aveti in fata toti oamenii care au trecut prin acest univers si ca fiecare vibreaza la bucuria cuvantului Pastile, din gura in gura, pe diferite tonuri si veti avea senzatia certa a acestui oratoriu al veseliei, redat admirabil prin poezia crestina”6.

Din aceasta bucurie, declansata de simtirea minunii, incepe sa se contureze lucrarea sfintitoare a Invierii. Imnograful ne indeamna sa ne iubim, sa ne lasam coplesiti de sarbatoare si sa cantam intr-un glas: „Pastile cele frumoase, Pastile Domnului, Pastile! Pastile cele preacinstite noua ne-au rasarit! Pastile, cu bucurie unul pe altul sa ne imbratisam! O, Pastile, izbavire de intristare! Ca astazi, din mormant ca dintr-o camara stralucind Hristos, pe femei de bucurie le-a umplut, zicand: Vestiti Apostolilor!”7.

Pentru durerea mortii, singura ,,izbavire de intristare” este Invierea, doar ea este certitudinea absoluta a vietii, iar aceasta viata noua, in Hristos, se manifesta, intre noi si in noi, prin iertare, prin izgonirea slabiciunilor, a intunericului si prin fericirea de a exista. Poetul liturgic condenseaza sensul uman al acestui adevar in cuvintele: „Ziua Invierii! Sa ne luminam cu praznuirea si unul pe altul sa ne imbratisam. Sa zicem: fratilor; si celor ce ne urasc pe noi; sa iertam toate pentru Inviere. Si asa sa strigam: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand, si celor din morminte viata daruindu-le”8.

Iata ca prin Invierea Mantuitorului, intreaga creatie este reinnoita. Bucuria vietii renascute este atat de mare, incat de la Pasti la Inaltare, credinciosii se saluta cu „Hristos a inviat!” si cu raspunsul „Adevarat a inviat!”. Prin aceasta ei devin martori ai Invierii Lui Hristos.

Biserica ne cheama neincetat, prin sunetul dulce al clopotelor, sa venim la rugaciune si sa ne impartasim de aceasta veselie duhovniceasca, asa cum bland rasuna cantarea: „…Veniti toti credinciosii, sa ne inchinam sfintei Invierii lui Hristos. Ca iata a venit, prin Cruce, bucurie la toata lumea…”9. In biserica invatam, de asemenea, ca asa cum moartea este izvorul tuturor amaraciunilor, este tristetea universala, tot asa, Invierea Mantuitorului Hristos este izvorul oricarei bucurii, este impartasirea din Bucuria vesnica a intregii creatii: „Pastile sunt viata dumnezeiasca, sunt cantecul sublim al vietii, simfonia eternitatii, integrarea omenescului in dumnezeire, poemul sublim al mantuirii din tristete. Pastile!… Pastile!… Pastile!… repeta la infinit Biserica. Bucurie!… Viata!… Iubire!… raspunde ca un ecou omenirea. Raspuns pozitiv la ingrijorari torturante”10.

Diac. Ionut Furtuna

1. Penticostarul, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1999, Duminica Invierii, Utrenia, p. 13.
2. Ibidem, Duminica Invierii, Utrenia, p. 13.
3. Ibidem, Duminica Invierii, Utrenia, Troparul Invierii, p. 15.
4. Ibidem, Duminica Invierii, Utrenia, stihurile I, III si IV, p. 15.
5. Ibidem, Duminica Invierii, Laude, Stihirile Pastilor, stihira I, p. 24.
6. Pr. Nicolae C. Buzescu, Bucuria pascala in cantarile Penticostarului, in ,,Glasul Bisericii”, XVII (1958), nr. 5, p. 428.
7. Penticostarul, Duminica Invierii, Laude, Stihirile Pastilor, stihira a IV-a, p. 25.
8. Ibidem, Duminica Invierii, Laude, Stihirile Pastilor, la Slava, p. 25.
9. Ibidem, Duminica Invierii, Utrenia, Canonul Invierii, Cantarea a VI-a, stih I, p. 21.
10. Pr. Nicolae. C. Buzescu, op. cit., p. 429.

Sursa: Calauza Ortodoxa, nr. 304

Pe aceeaşi temă

19 Mai 2014

Vizualizari: 2765

Voteaza:

Bucuria Invierii in cantarile Penticostarului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact