Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

 

Biserica Ortodoxa Romana nu inscrisese pana acum catva timp, in calendarul si cultul ei, nici un sfant de origine romaneasca. Organizandu-se sub directa dependenta a Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, ea a primit, in cultul ei, sinaxarul si calendarul (lista sfin­tilor) din Biserica greceasca, in care se afla nu numai sfintii din epoca anterioara despartirii Bisericilor, care sunt cinstiti in toata Ortodoxia, ci si sfintii nationali si neomartirii greci, introdusi treptat in sinaxarele grecesti dupa marea schisma, si chiar o parte din cei bulgari, sarbi si rusi. Trebuie sa amintim ca:

 

a) In epoca persecutiilor religioase din primele patru secole ale erei noastre, crestinismul dunarean a dat o sumedenie de martiri si sfinti dintre stramosii nostri daco-romani din Tracia, Moesia si Dacia Traiana, dintre care unii sunt  si astazi pomeniti in sinaxarele orto­doxe ; amintim, de ex., pe mucenicii Dasius si Emilian Mar­turisitorul de la Durostorum (Silistra de azi), Chiril din Axiopolis (Cernavoda de azi), preotul Montanus cu sotia sa Maxima din Singidunum (Belgradul de azi), episcopul-misionar Nichita de Remesiana, mucenicii Nichita Romanul,  Sava Gotul, episcopii Bretanion (Vetranion) din sec. IV si Teotim al Tomisului, cei patru mucenici descoperiti  la Niculitel (Filippos, Attalos, Kamasis si Zoticos) s.a.

 

b)  Trecand apoi la epoca de dupa organizarea tarilor si a mitropo­liilor romanesti, documentele vorbesc despre  sfinti ca Leontie de la Radauti, facator de minuni, al carui trup zacea nestricat (intreg) in episcopia de la Radauti pe la inceputul  secolului   XVII, sau Vasile facatorul de minuni, de la manastirea Moldovita (secolele XV - XVI). In  cronici, in cantecele populare si in amintirea credinciosilor   din   preajma  locurilor pe unde au trait unii din marii nostri pustnici, se pastreaza amintirea  unor sfinti ca Ioan egumenul de la Prislop (din Silvas, sec. XVI), sau Daniil Sihastrul, contemporanul lui Stefan cel Mare, ingropat in manastirea Voronet. Mitropolitul Dosoftei al Moldovei (sec. XVI) enumera o seama de sfinti romani, cinstiti in vremea lui, ca Rafail de la Agapia, ca parintele Chiriac de la Bisericani, un alt Chiriac de la Tazlau, Epifanie de la Voronet, Partenie de la Agapia, Ioan de la Risca, Inocentie de la Pobrata si Eustatie.  Se  mai pastreaza  de  ase­menea, in popor sau in manastirile prin care au trait, amintirea sfantului Iosif de la Bisericani, a maicii Teodora de la Sihla (sec. XVIII), de care pomeneste si scriitorul C. Hogas   in insemnarile   sale   de   calatorii prin Muntii Neamtului, a cuviosului Antonie din Valcea (+ 1720), care a sihastrit intr-o pestera sapata de el insusi in  piatra, langa schitul Iezeru din preajma comunei  Cheia   (in   partile   valcene), a cuviosului Nifon de la schitul romanesc Prodromul idin Sf. Munte s.a.

 

c)  Pe alti romani cu viata sfanta i-au venerat popoarele vecine, care i-au cinstit ca sfinti inaintea noastra. Astfel, la bulgari si la sarbi e cinstita, inca din sec. XIV, Sfanta Teofana (Tofana), pe numele ei de botez Teodora (Todora), fiica domnitorului Tarii Romanesti Basarab I (sec. XIV) si mama tarilor bulgari Sratimir si Mihail Asen, care a fost casatorita cu tarul bulgar Ivan Alexandru din Tarnovo (sec. XIV) si apoi s-a calugarit (dupa 1352) intr-o manastire de langa  Vidin. Un neomartir originar din Valahia (Tara Romaneasca), martirizat de turci la Constantinopol (+ 12 mai 1662), si anume Sfantul Ioan Valahul (Romanul), era cinstit de multa vreme in Biserica greceasca, dar numele lui a fost trecut in sinaxarul zilei de 12 mai din Mineiul romanesc pe aceasta luna, abia din secolul trecut. Necunoscut a ramas la noi si ieroschimonahul moldo­vean Antipa din Calopodesti, din secolul trecut, care a calugarit in Mol­dova, in Muntenia si la Athos, apoi s-a asezat in manastirea ruseasca Valaam, unde a murit la 10 ianuarie 1882 ; numele lui a fost trecut de calugarii rusi de la Athos in Mineiul rusesc pe ianuarie tiparit in ma­nastirea ruseasca Pantelimon din Athos, la 1906.

 

 

Pe aceeaşi temă

14 Iunie 2012

Vizualizari: 11863

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact