Cand si de ce se inchid Usile Imparatesti?

Cand si de ce se inchid Usile Imparatesti?

Catapeteasma, peretele despartitor dintre naos si sfantul altar, are trei usi: una la mijloc, in doua canate, si alte doua laterale (usile diaconesti), cu cate un canat. Cele din mijloc se numesc Sfintele Usi, pentru ca prin ele se scot Sfintele Daruri, dar si pentru ca sunt destinate numai clerului (diaconi, preoti, ierarhi). Sfintele Usi se mai numesc si Usile Imparatesti pentru ca prin ele intrau in vechime imparatii cand se impartaseau cu Trupul si Sangele Domnului. Denumirea de Usi Imparatesti vine si de la faptul ca prin aceste usi intra si Hristos, Imparatul Cerurilor, sub chipul Cinstitelor Daruri, la Vohodul cel mare (momentul cand in biserica se canta imnul Heruvic) din cadrul Sfintei Liturghii.

In spatele usilor imparatesti se afla o perdea de panza, numita dvera, care, in anumite momente din cursul slujbelor, se deschide si inchide prin tragere.

Sfintele Usi sunt inchise pana la Doxologia cea mare. Inchiderea lor pana la inceputul cantarii Doxologiei mari, simbolizeaza inchiderea raiului, din cauza neascultarii poruncii de a nu manca din pomul cunostintei binelui si raului. Pentru ca in cadrul Doxologiei mari se repeta cuvintele rostite de ingeri la nasterea Mantuitorului, Sfintele Usi se deschid, inchipuind deschiderea raiului prin venirea Fiului lui Dumnezeu in lume si ca om. Insusi Hristos marturiseste: "De acum veti vedea cerul deschis si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului" (Ioan 1, 51). Sfanta Liturghie nu incepe decat dupa ce slujitorii au recitat de doua ori in taina, imnul de slava si de lauda prin care a fost preamarit de ingeri in noaptea nasterii Lui in Betleem: "Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire" (Luca 2, 14).

Sfintele Usi se inchid indata dupa ce s-a dat binecuvantarea pentru inceperea Liturghiei, ramanand deschisa numai perdeaua lor (dvera). Acest gest are menirea sa ne decopere ca numai prorocii si patriarhii Vechiului Testament, Sfanta Fecioara si dreptul Iosif, pastorii si magii, simbolizati prin perdea, L-au recunoscut pe Fiul lui Dumnezeu la nasterea Sa. Restul oamenilor, reprezentati prin usile imparatesti, n-au vazut in noul nascut pe Fiul lui Dumnezeu.

La al treilea antifon insa se deschid, in vederea iesirii cu Sfanta Evanghelie. Actul acestei deschideri inchipuie deschiderea intrarii pentru noi in Imparatia Cerurilor, prin venirea si activitatea mesianica a Fiului lui Dumnezeu pe pamant. Usile imparatesti sunt inchise dupa citirea Sfintei Evanghelii (in unele biserici - dupa predica rostita dupa Evanghelie).

Sfintele Usi sunt deschise in timpul Imnului heruvimic, moment in care preotul iese din sfantul altar si tamaiaza icoanele si pe credinciosi. Ele sunt inchise dupa intrarea cu Cinstitele Daruri. De ce sunt inchise? Pentru ca mintea omeneasca nu poate cuprinde Tainele lui Dumnezeu.

Usile imparatesti sunt redeschise in momentul in care in biserica se canta: "Mila pacii, jertfa laudei". Deschiderea usilor simbolizeaza dimineata in care L-au dus pe Hristos la Pontiu Pilat. Dupa ce preotul rosteste: "Sa multumim Domnului" catre icoana Mantuitorului, usile sunt inchise.

La cuvintele "Cu frica de Dumnezeu..." sunt deschise din nou, act ce simbolizeaza inlaturarea pietrei de pe mormantul Domnului, in timpul Invierii.

Dupa rostirea cuvintelor: "Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi" are loc ultima inchidere a Sfintelor Usi.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

22 Aprilie 2013

Vizualizari: 24430

Voteaza:

Cand si de ce se inchid Usile Imparatesti? 5.00 / 5 din 3 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Radu AlexandruPostat la 2016-11-17 16:36

    Din Uşile împărăteşti ale Revelaţiei ni se citeşte Evanghelia şi ni se împărtăşeşte Euharistia, ni se transmite binecuvântarea şi ni se revarsă pacea. Prin Uşile împărăteşti ale Revelaţiei Îl contemplăm pe Hristos, Arhiereul cel veşnic, "Cel ce aduce şi Cel ce Se aduce" pe Sine jertfă Tatălui, pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mântuire. Dincoace de Uşile împărăteşti ale Revelaţiei este lumea celor văzute, create, pământeşti, relative şi finite. Dincolo de Uşile împărăteşti ale Revelaţiei este lumea celor nevăzute, cereşti, îngereşti, dumnezeieşti şi veşnice. Hotarul dintre aceste două planuri ale existenţei s-a rupt şi s-a deschis pentru totdeauna prin ruperea catapetesmei templului "de sus până jos" în clipa săvârşirii pe cruce a Fiului lui Dumnezeu întrupat (Matei 27, 51). Uşile împărăteşti ale Revelaţiei sunt deopotrivă încuiate apofatic şi descuiate catafatic, dar de-a pururi deschise prin Hristos - "Uşa oilor". († Daniil, Episcop-locțiitor Al Daciei Felix)

  • Livia DraganPostat la 2010-03-15 20:11

    Cat de frumoasa si bogata in simbolisme este traditia bisericii ortodoxa! Ma bucur mult si va multumesc pentru acest articol. Cu mult drag am sa impartasesc si cu alti credinciosi simbolismul deschiderii si inchiderii usilor imparatesti.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact