Cand si de ce se inchid Usile Imparatesti?

Cand si de ce se inchid Usile Imparatesti?

Catapeteasma, peretele despartitor dintre naos si sfantul altar, are trei usi: una la mijloc, in doua canate, si alte doua laterale (usile diaconesti), cu cate un canat. Cele din mijloc se numesc Sfintele Usi, pentru ca prin ele se scot Sfintele Daruri, dar si pentru ca sunt destinate numai clerului (diaconi, preoti, ierarhi). Sfintele Usi se mai numesc si Usile Imparatesti pentru ca prin ele intrau in vechime imparatii cand se impartaseau cu Trupul si Sangele Domnului. Denumirea de Usi Imparatesti vine si de la faptul ca prin aceste usi intra si Hristos, Imparatul Cerurilor, sub chipul Cinstitelor Daruri, la Vohodul cel mare (momentul cand in biserica se canta imnul Heruvic) din cadrul Sfintei Liturghii.

In spatele usilor imparatesti se afla o perdea de panza, numita dvera, care, in anumite momente din cursul slujbelor, se deschide si inchide prin tragere.

Sfintele Usi sunt inchise pana la Doxologia cea mare. Inchiderea lor pana la inceputul cantarii Doxologiei mari, simbolizeaza inchiderea raiului, din cauza neascultarii poruncii de a nu manca din pomul cunostintei binelui si raului. Pentru ca in cadrul Doxologiei mari se repeta cuvintele rostite de ingeri la nasterea Mantuitorului, Sfintele Usi se deschid, inchipuind deschiderea raiului prin venirea Fiului lui Dumnezeu in lume si ca om. Insusi Hristos marturiseste: "De acum veti vedea cerul deschis si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului" (Ioan 1, 51). Sfanta Liturghie nu incepe decat dupa ce slujitorii au recitat de doua ori in taina, imnul de slava si de lauda prin care a fost preamarit de ingeri in noaptea nasterii Lui in Betleem: "Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire" (Luca 2, 14).

Sfintele Usi se inchid indata dupa ce s-a dat binecuvantarea pentru inceperea Liturghiei, ramanand deschisa numai perdeaua lor (dvera). Acest gest are menirea sa ne decopere ca numai prorocii si patriarhii Vechiului Testament, Sfanta Fecioara si dreptul Iosif, pastorii si magii, simbolizati prin perdea, L-au recunoscut pe Fiul lui Dumnezeu la nasterea Sa. Restul oamenilor, reprezentati prin usile imparatesti, n-au vazut in noul nascut pe Fiul lui Dumnezeu.

La al treilea antifon insa se deschid, in vederea iesirii cu Sfanta Evanghelie. Actul acestei deschideri inchipuie deschiderea intrarii pentru noi in Imparatia Cerurilor, prin venirea si activitatea mesianica a Fiului lui Dumnezeu pe pamant. Usile imparatesti sunt inchise dupa citirea Sfintei Evanghelii (in unele biserici - dupa predica rostita dupa Evanghelie).

Sfintele Usi sunt deschise in timpul Imnului heruvimic, moment in care preotul iese din sfantul altar si tamaiaza icoanele si pe credinciosi. Ele sunt inchise dupa intrarea cu Cinstitele Daruri. De ce sunt inchise? Pentru ca mintea omeneasca nu poate cuprinde Tainele lui Dumnezeu.

Usile imparatesti sunt redeschise in momentul in care in biserica se canta: "Mila pacii, jertfa laudei". Deschiderea usilor simbolizeaza dimineata in care L-au dus pe Hristos la Pontiu Pilat. Dupa ce preotul rosteste: "Sa multumim Domnului" catre icoana Mantuitorului, usile sunt inchise.

La cuvintele "Cu frica de Dumnezeu..." sunt deschise din nou, act ce simbolizeaza inlaturarea pietrei de pe mormantul Domnului, in timpul Invierii.

Dupa rostirea cuvintelor: "Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi" are loc ultima inchidere a Sfintelor Usi.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

22 Aprilie 2013

Vizualizari: 24574

Voteaza:

Cand si de ce se inchid Usile Imparatesti? 5.00 / 5 din 3 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Radu AlexandruPostat la 2016-11-17 16:36

    Din Uşile împărăteşti ale Revelaţiei ni se citeşte Evanghelia şi ni se împărtăşeşte Euharistia, ni se transmite binecuvântarea şi ni se revarsă pacea. Prin Uşile împărăteşti ale Revelaţiei Îl contemplăm pe Hristos, Arhiereul cel veşnic, "Cel ce aduce şi Cel ce Se aduce" pe Sine jertfă Tatălui, pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mântuire. Dincoace de Uşile împărăteşti ale Revelaţiei este lumea celor văzute, create, pământeşti, relative şi finite. Dincolo de Uşile împărăteşti ale Revelaţiei este lumea celor nevăzute, cereşti, îngereşti, dumnezeieşti şi veşnice. Hotarul dintre aceste două planuri ale existenţei s-a rupt şi s-a deschis pentru totdeauna prin ruperea catapetesmei templului "de sus până jos" în clipa săvârşirii pe cruce a Fiului lui Dumnezeu întrupat (Matei 27, 51). Uşile împărăteşti ale Revelaţiei sunt deopotrivă încuiate apofatic şi descuiate catafatic, dar de-a pururi deschise prin Hristos - "Uşa oilor". († Daniil, Episcop-locțiitor Al Daciei Felix)

  • Livia DraganPostat la 2010-03-15 20:11

    Cat de frumoasa si bogata in simbolisme este traditia bisericii ortodoxa! Ma bucur mult si va multumesc pentru acest articol. Cu mult drag am sa impartasesc si cu alti credinciosi simbolismul deschiderii si inchiderii usilor imparatesti.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Indumnezeirea persoanei
Indumnezeirea persoanei Îndumnezeirea nu este o simplă aspirație spirituală, ci taina ultimă a ființei umane - o paradigmă ontologică ce traversează marile tradiții monoteiste, în care Legea revelată, Logosul Întrupat și supunerea eshatologică exprimă o singură chemare 69.00 Lei
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre Vă invit, deci, la o întâlnire cu sfinții mei dragi. Cu Sfântul Gavriil Georgianul, „nebunul” care ne învață singura rațiune de a fi: credința în Hristos. Cu starețul Tadei, cel ce ne învață cum să cultivăm gândurile bune. Cu Sfântul Sava cel Nou 25.00 Lei
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor Volumul de fata cuprinde cateheze ale Staretului Emilianos Simonopetritul rostite la Sfanta Manastire Ormylia intre anii 1979-1983. Ineditul volumului de fata consta in faptul ca Parintele Emilianos raspunde in aceste cuvantari la scrisori de-ale maicilor 50.00 Lei
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact