Instantele de judecata pentru monahi

Instantele de judecata pentru monahi

 

Instantele de judecata pentru monahi

Disciplina

Art.121 - In manastire si in afara de manastire, incepatorii, fratii, rasoforii si monahii sunt obligati sa respecte disciplina care a fost hotarata de Sfintele Sinoade si de Sfintii Parinti, la care se adauga prevederile Statu­tului Bisericii Ortodoxe Romane, Regulamentul pentru organizarea vietii monahale, hotararile sinodale si deciziile chiriarhale.

Art.122 - Invoirile pana la 8 zile se acorda de staret sau egumen, iar invoirile mai mari de 8 zile se aproba de Chiriarh.

Staretul si Consiliul Duhovnicesc

Art.123 - Pentru micile abateri de la regulile monahicesti si de la randuielile Tipicului, staretul(a), avand datoria si dorinta de a indrepta pe cel abatut, intrebuinteaza urmatoarele mijloace:

1) La intaia si a doua abatere, sfatuiri duhovnicesti si dojana in particular, daca abaterea nu a fost urmata de scandal public;

2) In caz de repetare, dojana publica in trapeza manastirii (art. 245 din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata);

3) Daca nu a urmat indreptarea dorita, cazul se supune de staret(a) Consiliului Duhovnicesc care poate aplica urmatoarele canonisiri:
a) Punerea la metanii in biserica, in timpul serviciului divin;
b) Oprirea portiei de mancare, afara de apa si paine, pe una sau mai multe zile;
c)  Oprirea subventiei de bani pentru imbracaminte si lasarea ei in economia casei;
d) Randuiala la ascultari inferioare pana la o luna;
e) Trimiterea pentru un timp la unul din schiturile sau metoacele din subordine (acolo unde exista), daca sunt asemenea schituri, pana la o luna;
f) Luarea culionului pentru rasofori si calugari, purtand numai fesul sau scufia pentru calugarite, pentru un timp limitat  pana la o luna.

Aceste pedepse nu sunt apelabile si nu se comunica Eparhiei.

Art. 124 - De cate ori se aplica vreuna din canonisirile de mai sus, se va incheia proces-verbal, semnat de staret(a) si de Consiliul Duhovnicesc, prin care se vor arata vinovatia si canonisirea data celui vinovat.
Cazul se va trece si in Cazierul de conduita pentru vietuitorii manastirii.

Consiliul de Judecata al manastirii

Art.125 - Daca dupa toate incercarile si canonisirile aratate mai sus nu rezulta indreptare pentru cel vinovat, atunci staretul(a) convoaca Consiliul Duhovnicesc, care va constata printr-un proces-verbal toate abaterile vinovatului si canonisirile date fara putinta de indreptare, precum si noile abateri savarsite de invinuitul frate, singhel, protosinghel, arhimandrit si va trimite cazul in judecata Consiliului de Disciplina, care va avea in vedere dispozitiile art.l si 237 din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane.

Acest Consiliu va analiza cazul si va aplica invinuitului fie una din sanctiunile prevazute de art.l23, lit.d, e si f , cu majorarea perioadei de pedeapsa de la o luna pana la trei luni, fie pedeapsa opririi totale de la savarsirea celor sfinte, pe timp limitat (de la una pana la trei luni), sau de la primirea Sfintei impartasanii pe aceeasi perioada, cum si trimiterea la alta manastire sau schit din Eparhie. Hotararile de judecata se trimit Chiriarhului pentru aprobare.
Chiriarhul locului poate aplica aceste pedepse direct, fara hotararile celor doua Consilii manastiresti.

Art.l26 - Vinovatiile se impart in abateri de gradul intai (I) si abateri de gradul II.
Sunt considerate abateri de gradul I si pedepsite ca atare:
a) Neluarea in seama si nesupunerea la implinirea datoriilor calugaresti;
b) Neregulile savarsite in treburile oficiale ale manastirii;
c) Faptele savarsite impotriva ordinii si a bunei-cuviinte monahale ca: neparticiparea la slujbele de zi si de noapte, adunari neingaduite pentru mancare, bautura sau vorba desarta, cartirea pentru orice, defaimarea, sudalma, povatuirea de rau a celor slabi, fuga de ascultare, napastuirea, ura, lovirea, neingrijirea imbracamintei, neprimirea mustrarii in duh de dragoste etc;
d) Provocarea de neintelegeri, de certuri, de vrajba, uneltire impotriva autoritatilor;
e)  implinirea fara blagoslovenie a faptelor ce trebuiau mai intai aprobate de staret(a).

Consiliul Monahal Eparhial

Art.127 - Pentru delictele (abaterile de gradul II) si abaterile disciplinare prevazute la art.3 si urm.din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata, cat si abaterile monahilor, ierodiaconilor, ieromonahilor, singhelilor, protosinghelilor, arhimandritilor, staretilor, sta¬retelor, pe baza procesului-verbal al Consiliului Duhovnicesc si a probelor rezultate din cercetarile facute, Consiliul de Judecata al manastirii incheie un proces-verbal prin care se arata abaterile si delictele vinovatului(ei) si trimite cazul, cu aprobarea Chiriarhului locului, in judecata Consistoriului Monahal Eparhial, conform art.68, lit b din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata.

Daca Chiriarhul gaseste de cuviinta, dispune efectuarea unei anchete de catre exarhul manastirilor sau un alt delegat al sau inainte de a trimite cazul judecatii (art.237, alin.ultim din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata).

Art.128 - Sunt considerate abateri de gradul II si pedepsite conform art.4 din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane:                                                       
a) Neascultarea fata de dispozitiile Chiriarhului locului;
b)  Savarsirea celor sfinte in afara de manastire, fara invoirea staretului si fara consimtamantul preotilor locali, precum si savarsirea cununiilor religioase in manastire, fara aprobarea Chiriarhului locului;  
b ) Parasirea manastirii si sederea afara din manastire, fara voia si  stirea staretului (staretei);                                                                            
d) Condamnarea definitiva de catre instantele penale, pentru delicte prin sentinta ramasa definitiva;     
e) Administrarea necinstita a averii manastirii;                                 
f) Furtul si instrainarea bunurilor de obste;                                       
g) Calomnierea si acuzarea neintemeiata de fapte necinstite a capeteniilor si conducatorilor bisericesti, precum si participarea la adunari, unde  Biserica, autoritatile ei si fetele bisericesti sunt atacate si demnitatea lor stirbita;   
h) Indeletnicirea cu treburi potrivnice chemarii calugaresti (negotul, participarea la intruniri neingaduite, detinerea de functii straine de viata monahala, implicarea in probleme politice);                                            
i) Neglijarea, neimplinirea sau implinirea cu rea credinta a indatoririlor impuse de Legea si Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane, de regulamentele acesteia, precum si a tuturor ordinelor si dispozitiilor bisericesti;
j) Betia;
k) Bataia;
I) Jocul de noroc;
m) Savarsirea cu de la sine putere a lucrarilor sfinte de un ieromonah sau ierodiacon, oprit sau depus din treapta pentru vreun delict;
n) Neglijarea celor sfinte;
o) Batjocorirea celor sfinte sau ierosilia;
p) Desfranarea, homosexualitatea ori alte pacate impotriva firii;
q) Omorul;
r) Simonia;
s) Schisma;
s) Erezia;
t) Apostazia;
t) Calcarea secretului marturisirii;
u) Nesocotirea ritualului prescis la savarsirea lucrarilor sfinte;
v) insusirea, practicarea si propovaduirea unor invataturi gresite, straine de duhul Ortodoxiei (fenomenul "Pucioasa", "ucenicii ierodiaconului Visarion", "turma Sf.Ilie" s.a.), precum si a practicilor orientale etc.

Art.129 - Pentru judecarea fratilor si surorilor (inchinoviati), rasoforilor, monahilor si monahiilor, va functiona in fiecare manastire si schit cu obsti de la 12 membri in sus un Consiliu de judecata format din 2 - 4 monahi (sau monahii) locali, ales pe termen de 4 ani, prezidat de staretul lor, la care vor veni spre judecata fratii inchinoviati, surorile, rasoforii, monahii si monahiile din manastirile cele mai apropiate, care nu-si au obstea legala pentru a putea fi judecati la vatra lor.

Pentru excluderea din monahism, cazurile vor fi inaintate Chiriarhului locului pentru a aproba anchetarea si trimiterea in judecata Consistoriului Monahal Eparhial.

Art.130 - Pentru judecarea recursurilor impotriva hotararilor date de Consistoriul Monahal Eparhial va functiona un Consistoriu Monahal Central compus din 5 membri (arhimandriti sau protosingheli) cu studii teologice superioare, cate unul din fiecare Mitropolie, sub presedintia unuia dintre ei, desemnat de Patriarh, care va judeca dupa normele prevazute de Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata pentru Consistoriul Central.

In caz de condamnare la caterisire sau excludere din monahism, recursul se indreapta catre Sfantul Sinod care va proceda ca si cu recursurile clerului de mir, trimitand, in caz de admitere a recursului, spre judecare in fond, hotararea recurata, la Consistoriul Monahal Central.

Art.131 - Chiriarhul respectiv, pentru Consiliul de Judecata si Consistoriul Monahal Eparhial, sau Patriarhul pentru Consistoriul Monahal Central, aproba sau respinge motivat sentintele pronuntate de aceste instante si, cand e cazul, le trimite spre rejudecare potrivit normelor Regulamentului de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale clerului de mir.

Art.132. - In eparhiile care nu au un numar de vietuitori care sa impuna infiintarea instantelor de judecata pentru monahi, aceste instante vor functiona la nivelul Mitropoliei.

Pe aceeaşi temă

18 Iulie 2012

Vizualizari: 5415

Voteaza:

Instantele de judecata pentru monahi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact