Idealul apropierii de Dumnezeu prin monahism

Idealul apropierii de Dumnezeu prin monahism


Idealul apropierii de Dumnezeu prin monahism

 

Viata monahala este un mod aparte de a cauta desavarsirea crestina prin marturisirea deplina a optiunii de a urma lui Hristos in sfintenia Bisericii. Aceia care opteaza pentru a vietui impreuna cu Hristos in sfintenia comunitatii ecleziale si-au asumat impresionanta respon­sabilitate de a se face purtatori de Hristos, hristofori, in libertatea oferita de aceasta stare. Cu certitudine ca pen­tru monahi, mai mult decat, pentru ceilalti crestini, desavarsirea pana la a deveni pe deplin purtatori de Hris­tos inseamna nazuinta si hrana sufleteasca de fiecare clipa, miscarea libera continua intre cer si pamant, setea neince­tata dupa Dumnezeu, dorul aprins dupa "painea cereasca".

 

Desi sunt numerosi marii nevoitori monahi care au sesizat ca nu exista diferente intre indatoririle laicilor si monahilor, se poate afirma totusi ca, prin locul pe care monahismul il ocupa in spiritualitatea crestina, acesta poate fi considerat ca "realizarea cea mai nobila a vietii crestine".

 

Vorbind despre monahism ca despre "una din solu­tiile capabile sa transfigureze viata spirituala", trebuie pre­cizat ca "in lupta necontenita impotriva raului, a rautatilor si a iadului, efortul singular al parintilor desertului, si, mai apoi, al monahismului, a jucat un rol decisiv pentru des­tinul crestinatatii".

 

De aceea, aducerea in actualitate a implicatiilor duhovnicesti spirituale ale monahismului ortodox consti­tuie una din caile de innoire a fortelor morale ale credin­ciosilor, un factor de continua inviorare a vietii spirituale.

 

Monahismul crestin este o miscare, prin excelenta, spirituala si duhovniceasca, menita a oferi celui ce si-a asumat aceasta stare poarta ingusta de intrare in imparatia Cereasca, in vederea comuniunii plenare cu Dumnezeu.

 

Greu de definit sau de analizat dupa anumite tipare pro­puse, data fiind complexitatea si varietatea de aspecte ale trairii crestine pe care le include, si caracterizat ca un para­dox, a fi monah inseamna a fi, in acelasi timp, mister si exceptie, ideal si realitate, a trai ca toti ceilalti crestini si, in acelasi timp, a trai altfel, in comunitatea eclesiala. Acestia sunt monahii, barbati si femei, care s-au desprins de lume si se roaga neincetat, daruindu-se integral lui Dumnezeu. Monahul, ca om al lui Dumnezeu, doreste cu ardoare intoarcerea la viata crestina din primele zile ale Bisericii, dar si la starea cea dintai a omului, de locuitor al Raiului, in apropierea lui Dumnezeu. "Raiul inseamna a trai in prezenta Celui pe care il asteptam, Cuvantul lui Dumnezeu manifestat in slava Sa de Fiu Unic. Dorinta dupa Rai este dorinta vietii adevarate pe care ne-o comunica Fiul, intai­ul Nascut intre cei vii, datatorul de viata". Monahul se hraneste continuu cu idealul reintoarcerii in Rai, ca loc de impartasire cu viata vesnica, cu nadejdea de a regasi si a face viu in el starea dintru inceput, de impreuna-vietuire a lui Iisus cu ucenicii Sai.

 

Idealul acestui mod de viata este relatat in Faptele Apostolilor (2, 44-45; 4, 32-34) cand, la Ierusalim, pentru un timp, primii crestini au trait intr-o adevarata comuni­tate, fara a poseda ceva pentru ei, au trait si au pus bazele comuniunii spirituale. De aceea monahii sunt insetati de dorul de a face sa renasca aceasta comunitate ideala printr-un stil de viata comunitara perfecta in Hristos, insufletita prin puterea si lucrarea Sfantului Duh.

 

Aceasta misiune, vizand renasterea comunitatii apos­tolice, consta in a raspunde acelei lumi a dragostei printr-o viata comunitara integrala, in care masura iubirii noas­tre sa insemne impartirea vietii noastre cu ceilalti, care au devenit fratii nostri, prin Botez, si care marturisesc aceeasi credinta.

 

Monahismul structurat la statura idealului comu­nitatii apostolice de la Ierusalim reprezinta aspiratia si do­rinta monahului si a comunitatii monastice de a se apropia de Dumnezeu, modelul desavarsit de iubire si viata comu­nitara, si de a se dovedi demn de unirea cu El. Exista deci in viata monahala un elan si un dor nestins catre o viata foarte intensa in unire cu Dumnezeu, catre o viata plenara in Hristos, pe care cu greu o pot realiza cei ce traiesc in lume, si care este rezultatul unui mod de viata ascetica.

 

Asceza crestina marturiseste, prin coordonatele ei spirituale ancorate in modul hristic, neobosita alergare a monahului in cautarea adevaratei sale identitati, motivatia sa pentru a depasi toate obstacolele care impiedica urcusul sau catre Dumnezeu. Aceasta alergare neobosita se con­stituie intr-o perseverenta cautare a pacii si linistii atat de necesare pentru dialogul monahului cu Dumnezeu.

 

In general, asceza desemneaza ansamblul eforturilor, al exercitiilor prin care crestinul intelege sa progreseze in viata morala si religioasa, si care deschide drumul spre desararsire, spre viata vesnica. "Ascetica indica partea activa a vietii spirituale, partea de cooperare pe care Dumnezeu ne-o cere noua, iar unirea tainica cu Dumnezeu indica aspectul suportarii pasive a harului in noi, initiativele lui Dumnezeu, pe care noi trebuie sa le urmam, si care nu-I apartin decat Lui". Intuind aceasta definitie a ascezei si complexitatea ei, Sfantul Apostol Pavel pune accentul pe lupta spirituala pe care fiecare trebuie sa o angajeze in propria-i viata, si cu atat mai mult monahul, a carui lupta in aceasta lume este necontenita: "Nu stiti voi ca aceia care alearga la stadion, toti alearga, dar numai unul ia premiul? Alergati asa ca sa-l luati. Si oricine se lupta, se infraneaza de la toate. Si aceia, ca sa ia o cununa stricacioasa, iar noi, nestricacioasa. Eu deci asa alerg, nu ca la intamplare. Asa ma lupt cu pumnul, nu ca lovind in aer. Ci imi chinuiesc trupul meu si il supun robiei, ca nu cumva altora propova­duind, eu insumi sa ma fac netrebnic" (I Cor. 9, 24-27).

 

Pentru a invinge in aceasta lupta continua este insa nevoie de o regula, de indrumare si, mai ales, de efort susti­nut, care trebuie sa imprime un anume sens luptei, sa calauzeasca si sa sprijine miscarea proprie a omului catre Hristos.

 

Pentru monah, efortul, lupta inseamna devotament, renuntare, acceptarea in libertate a suferintei si jertfirii pro­prii. "Monahismul este scoala lepadarii de sine si a devota­mentului in slujba lui Dumnezeu, dus pana la jertfa". In acelasi timp, pentru a se elibera de pacat, pentru a pro­gresa pe calea mantuirii, monahul are nevoie, asemenea oricarui crestin, de prezenta si infuzia de putere si har ale Sfantului Duh. "Prin aceasta putere de sus devine tare cel ce se devoteaza cu desavarsire lui Dumnezeu, nu numai cu ceea ce are, ci si cu ceea ce este". Acolo unde se inter­secteaza viata activa a monahului, prin efort si lupta pro­prie necontenita, cu viata receptiva, prin darurile si viata Sfantului Duh, acolo incepe starea de desavarsire. "La starea de desavarsire si de unire tainica cu Dumnezeu, pe care o implica viata vesnica, nu se poate ajunge decat prin indelun­gate eforturi sau nevointe, iar unirea tainica cu Dumnezeu este mai stransa decat cea dintre drum si tinta, caci, desi trairea acelei uniri se infaptuieste la capatul final al tuturor straduintelor ascetice, aurora ei in suflet incepe de mai inainte, in cursul acelor nevointe".

 

Asceza crestina este singura modalitate prin care cel ce a renuntat la lume poate gasi starea de spirit si dis­cernamantul necesar pentru apropierea de Dumnezeu. Prac­ticarea ascezei crestine ca mod de viata constant inseam­na punerea reala in valoare a inclinatiilor celor mai curate ale omului, devine energie dinamica ce transforma tot ceea ce este incomplet si perfectibil in om, miscandu-l catre unirea cu Dumnezeu.

 

Pr. Augustin Rusu

Pe aceeaşi temă

04 Mai 2012

Vizualizari: 14105

Voteaza:

Idealul apropierii de Dumnezeu prin monahism 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

monahism asceza

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact