Parohia Ortodoxa Romana din Berlin

Parohia Ortodoxa Romana din Berlin


Parohia Ortodoxa Romana "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril" din Berlin

Prin anii 1940-1941 comunitatea romaneasca din Berlin numara vreo 500 de familii la care se adaugau aproximativ 2000 de persoane fara familie (necasatoriti), adica functionari, studenti, militari, negustori, muncitori, ucenici si alte categorii.

 

Pentru implinirea nevoilor duhovnicesti ale acestora era necesara constituirea unei Parohii Ortodoxe Romane. Inceputul l-a facut preotul Stefan Palaghita, impreuna cu un grup de romani de initiativa, prin infiintarea unei Capele ortodoxe romanesti in Klopstockstr. 38, Tiergarten, ocazie cu care s-a incheiat si un Proces-verbal in care se precizeaza ca, "noi romanii din acest mare oras, simtind nevoia sufleteasca a unui sfant lacas, unde sa ne rugam lui Dumnezeu in graiul si in legea noastra stramoseasca si dandu-ne seama ca o sfanta biserica ortodoxa romana ar fi o mare bucurie si ar corespunde unei mari lipse pentru romanii ce traiesc de ani de zile sau trec vremelnic, ca si pentru aceia care pe viitor vor locui in aceasta mare capitala a Europei, am hotarat astazi, 13 septembrie 1940, sa punem inceputul Sfintei Biserici Ortodoxe Romane din Berlin, cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil".

 

Preotul Stefan Palaghita s-a intors in tara cu un raport catre Arhiepiscopia Bucurestilor, rugand pe Patriarhul Nicodim sa dea "inalta binecuvantare pentru functionarea Capelei si pentru numirea unui preot, care sa intampine nevoile religioase ale romanilor ortodocsi din capitala Germaniei".

 

Arhiepiscopia Bucurestilor a numit ca slujitor la Capela romaneasca din Berlin, la 10 octombrie 1940, pe preotul Andrei Vascan.

 

De la 1 noiembrie, acelasi an, a fost numit oficial si un cantaret, iar la 8 noiembrie, de ziua Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil s-au inaugurat slujbele permanente la capela din Berlin.

 

Deschiderea oficiala si sfintirea capelei insa s-au petrecut in ziua de 24 noiembrie.

 

La 29 noiembrie 1941 printr-un Decret-Lege (nr. 3281, publicat in Monitorul Oficial nr. 285, din 1 decembrie), Statul Roman recunostea infiintarea Parohiei Ortodoxe Romane din Berlin, avand ca personal deservent un preot, un cantaret si un paraclisier.

 

La 1 aprilie 1942, in locul preotului Andrei Vascan a fost numit de catre Arhiepiscopia Bucurestilor, pentru Capela din Berlin, preotul Emilian Vasilovschi.

 

Printre cei care au ajutat pe preotul Emilian Vasilovschi, in activitatea sa liturgica, au fost preotul Teodor Bodogae, renumitul profesor de mai tarziu de la Facultatea de teologie din Sibiu si tanarul Ioan Struc, doctoranzi in teologie, aflati in Berlin pentru completarea studiilor, ca si tanarul Sergiu Celibidache, care studia la Academia de muzica din Berlin si care a pus bazele corului parohiei.

 

In vara anului 1943 personalul bisericesc a fost completat, fiind incadrat in postul de diacon Ion Barnea, doctor in teologie al Universitatii din Atena, cu studii in Grecia, Italia si Germania. De asemenea, a fost infiintat si un al doilea post de cantaret.

 

Se punea acum problema inlocuirii starii de provizorat prin construirea unei biserici potrivite pentru nevoile spirituale ale romanilor din Berlin. Raul Bossy, ministrul Romaniei la Berlin a propus ca in viitoarea cladire a Legatiei, proiectata a se construi la Berlin, sa se faca loc si pentru capela. Se avea in vedere chiar si construirea din temelie a unei biserici in stil arhitectonic romanesc, dupa modelul bisericilor moldovenesti sau in felul celei de la Curtea de Arges, ca si a unei cladiri pentru locuinte, birou parohial si sediu cultural.

 

Prin bunavointa Bisericii Evanghelice si cu sprijinul real al lui Raul Bossy si al colonelului Gheorghe Ion, atasatul Romaniei la Berlin, preotul Emilian Vasilovschi a gasit o biserica evanghelica libera, anume biserica Jerusalem, la intretaierea strazilor Linden cu Jerusalem, rechizitionata de armata germana. Biserica a fost evaluata la pretul de 450.000 RM. Formalitatile de cumparare ale acesteia au fost lungi si anevoioase, insa incununate de succes, asa incat la data de 21 august 1943 s-a incheiat actul de trecere in proprietatea Parohiei Ortodoxe din Berlin a bisericii Jerusalem, inscris in Registrul de cadastru la nr. 27 de catre notarul Norbert Sohn. Documentul a fost semnat de catre preotul Emilian Vasilovschi din partea statului Roman si de catre dr. Johannes Heinrich, presedinte al Sectiei financiare a Consistoriului Evanghelic al marcii Brandenburg.

 
Tot acum, Parohia ortodoxa romana din Berlin a semnat un contract de inchiriere pentru zece ani a unui imobil din apropierea imediata a bisericii, avand vreo 22 de camere, care serveau ca locuinta pentru preotul paroh si pentru personalul bisericesc, ca si pentru cancelaria parohiala, biblioteca, sala de cor si de consiliu, sala de expozitie permanenta etc.

 

S-a trecut la amenajarea si repararea bisericii si a casei parohiale. Lucrarile au fost ample si costisitoare, dupa cum reiese dintr-un Proces-verbal de evaluare intocmit de Consiliul parohial la data de 29 mai 1943 si care se afla in original la Serviciul Cultural al Arhiepiscopiei Bucurestilor impreuna cu un numar de sapte fotografii ale bisericii.

 

Patriarhul Nicodim a hotarat ca biserica sa aiba acelasi hram ca si cea dinainte, adica “Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil”.

 

Prima slujba in aceasta biserica s-a oficiat la 24 ianuarie 1944, la 85 de ani de la Unirea Principatelor romane.

 

Doar putina vreme s-au bucurat romanii de noul lor locas de inchinare, pentru ca la 2 martie 1945, in timpul unui bombardament, biserica a fost incendiata si distrusa in proportie de 68 %, iar cladirea, inchiriata, care adapostea casa parohiala a fost distrusa complet.

 

Inventarul bisericii, atat cat a putut fi salvat, a fost depozitat in biserica evanghelica din orasul Buckow, in apropiere de Berlin.

 

La 9 martie 1961, ora 11.00, biserica a fost dinamitata, iar la 17 martie 1966 terenul a fost vandut de Statul Roman, Senatului Vest-Berlinului.

 

Astfel s-a pus capat istoriei unei biserici de aproape 500 de ani, (ea fiind construita in anul 1484), biserica ce era una dintre cele mai mari si mai impunatoare din Berlin.

 

Istoria Parohiei Ortodoxe Romane din Berlin s-a intrerupt odata cu bombardarea locasului de inchinare, aici slujind foarte rar cate un preot roman dependent de Patriarhia Ecumenica de la Constantinopol.

 

Incepand cu anul 1986 s-au infiintat, succesiv, in Berlin trei parohii ortodoxe romanesti, cu hramul: “Sfintii Apostoli Petru si Pavel”, “Invierea” si “Invierea lui Hristos”, dar care, fiecare dintre ele, au avut cate un preot care a slujit sporadic Sfanta Liturghie, fara a putea fi indeplinite pe deplin nevoile spirituale ale romanilor din aceasta parte a Europei. Trebuie subliniat faptul ca in tot nord-estul Germaniei nu mai exista nici o alta Parohie Ortodoxa Romana. De aceea, unii dintre romanii de aici si-au uitat credinta, si-au botezat si cununat copiii in Biserica Evanghelica sau cea Catolica si foarte multi dintre ei, in special cei tineri, nu mai vorbesc romaneste si nu cunosc mai nimic din istoria si traditiile noastre romanesti.

 

In anul 2000, la indemnul I. P. S. Mitropolit Serafim, s-a revenit la hramul initial al parohiei: Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, actuala parohie considerandu-se continuatoarea celei dintai.

 

La 12.11.2000, in preajma praznuirii Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, s-au sarbatorit 60 de ani de la infiintarea primei parohii 2

 

Din Septembrie 1999 slujbele bisericii se savarsesc fara intrerupere, cel putin de trei ori pe saptamana, uneori chiar zilnic, in functie de sarbatorile de peste saptamana.

 

Dorinta romanilor din Berlin de a avea un locas propriu de inchinare continua si speram sa se materializeze cu ajutorul lui Dumnezeu si a bunilor credinciosi iubitori ai “podoabei Casei Domnului”.

 

De la 1 Ianuarie 2006 Parohia a intrat in posesia unui teren, in suprafata de 1523 mp, cu o casa care, partial va fi transformata in capela si partial va fi demolata pentru a face loc noii biserici.

 

Pr. Dr. Constantin Mihoc

Cititi mai multe pe site-ul Parohiei

 

29 Iunie 2012

Vizualizari: 23167

Voteaza:

Parohia Ortodoxa Romana din Berlin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact