Parintele Ioannis Romanides

Parintele Ioannis Romanides

Parintele Ioannis Romanides se numara, alaturi de Christos Yannaras, Ioannis Zizioulas sau Panayotis Nellas, in randul celor mai cunoscuti teologi greci ai secolului XX. Desi este poate mai putin cunoscut credinciosilor ortodocsi din Romania, acest fapt nu il face mai putin important in privinta rolului sau in dezvoltarea teologiei ortodoxe din veacul trecut. 

Nascut la Pireu in Grecia, in data de 2 martie 1927, Ioannis Romanides a petrecut foarte putin timp in tara sa natala, parintii sai emigrand in cursul aceluiasi an in SUA. Desi a petrecut o mare parte din viata sa in Statele Unite ale Americii, parintele Romanides nu a considerat nici un moment ca originea sa trebuie trecuta sub tacere. Intrebat fiind la un moment dat de un ierarh american cu privire la nationalitatea sa, Romanides a raspuns: „Eu sunt roman“. Parintii sai erau originari din Arabessos, o localitate din Asia Mica, locul natal al Imparatului Mauriciu (582-602). De altfel, localnici turci ii denumisera pe grecii din zona respectiva de secole „romani“. Consecvent traditiei ortodoxe bizantine, Romanides a pastrat acest titlu toata viata sa si chiar a sustinut in cursul unei lucrari importanta pastrarii acestui apelativ de catre populatia greaca din zilele noastre.

A absolvit Colegiul Grec din Brookline, Massachusetts, Facultatea de Teologie a Universitatii Yale. A obtinut Doctoratul din partea Facultatii de Teologie a Universitatii Nationale Capodistria din Atena. A studiat in cadrul Facultatii de Filosofie a Universitatii Harvard. A fost Profesor Emerit al Facultatii de Teologie din Tesalonic si profesor Asociat al Facultatii de Teolgie Sfantul Ioan Damaschin a Universitatii din Balamand, Liban din 1970. Pe langa acestea trebuie amintit ca a studiat la Seminarul Sfantul Vladimir din New York; la institutul Sfantul Serghie din Paris. A fost hirotonit preot in 1951 pastorind numeroase parohii din SUA.

Parintele Romanides a fost unul dintre primii absolventi ai prestigiosului Institut ortodox Holy Cross, unde a si indeplinit functia de profesor pentru o perioada de sapte ani (1958-1965), demisionand relativ repede pentru a ocupa un post universitar la Universitatea din Tesalonic. A obtinut Catedra de Dogmatica a Facultatii de Teologie a Universitatii din Tesalonic pe 12 iunie 1968 insa a fost indepartat din cauza acuzelor de activitate “comunista”. A activat insa ca profesor de dogmatica in cadrul acestei Facultati din 1970. In 1984 s-a retras din motive personale.

Parintele Ioannis Romanides si-a dedicat ultimii 17 ani de viata intalnirilor ecumenice si abordarii corecte a conceptului de romanitate. A scris numeroase studii, multe dintre ele fiind publicate postum. Teza sa de doctorat, cu tema “Pacatul stramosesc”, ce s-a dovedit un tratat revolutionar, a deschis noi drumuri in teologie. A scris de asemenea numeroase carti in domeniul istoriei bisericesti.

Activitatea si contributia sa la dezvoltarea teologiei au fost prezentate pe larg de catre Andrew Sopko in lucrarea de doctorat “Profetul Ortodoxiei Romane - Teologia lui Ioannis Romanides”, Canada 1998.

Parintele Ioannis Romanides a trecut la cele vesnice pe 1 noiembrie 2001, in Atena, la varsta de 74 de ani.

Despre acesta, parintele Gheorghios Metallinos afirma: „Parintele Romanides a adus inapoi in domeniul teologic academic priori­tatea metodei empirice patristice de a teologhisi, lasand deoparte me­toda intelectuala-scolastica-me­ta­­fizica; a conectat teologia acade­mica cu slavirea liturgica si traditia filocalica, demonstrand perihoreza mutuala a teologiei si spiritualitatii, precum si caracterul tera­peutic al teologiei dogmatice; a precizat si adoptat in metoda teologica lega­tu­ra interioara dintre dogma si istorie si, in consecinta, a fost capabil, cum au fost putini de altfel, sa observe alienarea si caderea teologiei in Ves­tul Europei, care au urmat inva­ziei si dominatiei francilor si a parti­ci­pat la analizarea totala a elenismului, in afa­ra pozitiilor ste­reotipe occi­den­ta­le, prin recupera­rea utili­za­rii exacte, a intelesului si aplicarii dinami­­ce a nu­melor istorice ale sale in cursul timpului, reali­zata printr-o do­cumentare impresionanta si pre­cisa“.

Parintele Romanides a avut un spirit de sinteza extraordinar si o capacitate rar intalnita de a sesiza profunzimile uimitoare a numeroase teme crestine.

Radu Alexandru

19 August 2014

Vizualizari: 1703

Voteaza:

Parintele Ioannis Romanides 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact