Serban Mironescu

Serban Mironescu

Miscarea duhovniceasca "Rugul Aprins", alcatuita din elite, nu neglija formarea tinerilor cu reale perspective spirituale. De aceea, printre cei condamnati la ani grei de inchisoare, pentru ca au apartinut acestei miscari, au fost si studentii. Unul dintre ei este Serban Mironescu, fiul profesorului Alexandru Mironescu.

Cu prilejul centenarului Alexandru Mironescu (1903-2003) s-a scos in evidenta o spusa a acestuia, care subliniaza grija pentru formarea tinerilor, care afirma importanta inradacinarii acestora in traditia spirituala sanatoasa: "Generatiile dinaintea noastra parca au stiut sa duca mai bine barca si mai tarziu, au stiut sa avizeze solutiile, omeneste vorbind, cele mai realiste, mai onorabile. Noi ne-am descumpanit, pierzand pana si simtul conservarii. Nu putem izbuti imitand, maimutarind. Occidentul, chiar daca investim operatia cu atribute superioare. Pe linia aceasta nu vom face decat lucruri de mana a doua. Radacinile si izvorul unei expresii autentice, originale, puternice, majore, universale se afla numai in configuratia noastra crestina, in-fructificarea acestei dimensiuni a Omului din noi. Nu exista cultura decat inlauntrul unei viziuni religioase a lumii."

Asa gandeau, nu numai Alexandru Mironescu ci, toti participantii la miscarea "Rugului Aprins". In virtutea acestui crez doreau sa-i formeze pe cei tineri. Si cel mai apropiat a fost fiul sau Serban. Dupa anul 1948, cand miscarea intra in legalitate, cele mai multe intalniri aveau loc acasa la familia Mironescu. Serban era nelipsit de la intalniri.

Cand a venit prigoana Mastica din anul 1958, prin mandatul de arestare nr.22 din 17 iunie, locotenentul major Mihailescu Gheorghe, anchetator penal de securitate, ordona tuturor fortelor publice ca "confruntandu-se legii sa aresteze si sa conduca la arestul M.A.I. Bucuresti pe numitul Mironescu Serban".

Serban se nascuse la 4 octombrie 1935 in Domnesti, era fiul lui Alexandru Mironescu si al Mariei, domiciliat in Bucuresti, pe strada Vasile Lascar, nr. 23-25, student la Facultatea de Filologie, in anul V, comisese "greseala" de "uneltire contra ordinii sociale".

Dupa arestare, anchetele s-au tinut lant. Erau lungi si chinuitoare. De exemplu, pe 14 iunie 1958, a durat de la orele 08.30-13.50. Prima intrebare ce i s-a pus a fost aceea: "Cu ocazia arestarii dumneatale, se afla in locuinta dumneatale un calugar-preot. Cine este acesta?" Era parintele Sandu Tudor sau, dupa numele de calugarie, Daniil, staretul de la Schitul Rarau.

Va trebuia sa recunoasca ca intre familia sa si Sandu Tudor "existau relatii de prietenie foarte stranse. Pana a se calugari se vedeau cu parintii aproape in fiecare zi. Dupa calugarie si plecarea sa din Bucuresti, s-au vazut mai rar, fiind o perioada cand nu s-au vazut cu anii. In ultima vreme Sandu Tudor ne-a vizitat mai mult, iar eu la invitatia sa, am mers incepand cu anul 1955 in fiecare an vara in timpul vacantei la el, la Schitul Rarau."

Aflam de la Serban Mironescu ca din grupul clandestin al "Rugului Aprins" faceau parte: "Preotul Benedict Ghius, profesor la Seminarul Teologic din Bucuresti; preotul Anania Bartolomeu, bibliotecar al palatului patriarhal din Bucuresti; preotul Staniloae Dumitru, profesor la Institutul Teologic Bucuresti; preotul Sofian Boghiu, staret la Manastirea Plumbuita din Bucuresti; preotul Felix Dubneac de la Manastirea Plumbuita; episcopul Tit Simedrea, fost mitropolit al Bucovinei, in prezent presedintele comisiei de pictura al Patriarhiei; profesorul Alexandru Mironescu, tatal sau; Paul Sterian, functionar la Uniunea Compozitorilor; doctor Dabija Gheorghe, medic la Spitalul Gh.Maiorescu; arhitectul Constantin Joja, de la Institutul de Proiectari Bucuresti; doctorul Constantineanu Mihai, medic la Spitalul Colentina; Raul Radescu, avocat; Vasai Gheorghe, student anul V la Arhitectura; Nicolae Radulescu, student anul V la Arhitectura; Dan Iliescu, machior la Opera de Stat; studentul Negoita, anul V la Electrotehnica, fiul preotului Negoita de la biserica Olari; Emil Mihailescu, student in anul V la Arhitectura; si el, Serban Mironescu." Tot nume mari si sonore.

La intalnirile tainice ce se desfasurau in casa lui Alexandru Mironescu si la Manastirea Plumbuita se discutau lucruri duhovnicesti, dar nu numai. "Materialele ce ni se citeau, spune Serban Mironescu, desi aveau aspectul formal al unor materiale mistico-religioase, ele aveau prin continutul lor un caracter dusmanos regimului democrat-popular, iar discutiile ce se purta aveau acea nota de ostilitate fata de regimul actual din R.P.R." Si, nu e normal sa fi fost asa, cand regimul era ateu si milita pentru educarea in acest spirit a tinerilor?

Indemnul ce li se dadea participantilor tineri era ca sa-i catehizeze si pe altii. Citim in dosar ca "educatia mistica, filozofica, idealista, pe care noi o primeam in adunarile grupului trebuia sa o propagam. Asa cum in cadrul grupului, se combateau principiile materialiste, tot astfel trebuia sa facem cu cei din jurul nostru." Ce frumos!

Interogatoriile lungi si grele s-au terminat pe 2 iulie 1958, cand ordonanta de punere sub invinuire, stabilea ca "Mironescu Serban, impreuna cu alte elemente legionare, incepand din anul 1955 a desfasurat activitate dusmanoasa regimului din R.P.R. in cadrul unei grupari contrarevolutionare care avea drept scop schimbarea oranduirii democrat-populare din R.P.R." Trebuie sa precizam ca nici gruparea nu era contrarevolutionara "si nici Serban Mironescu" legionar.

Tribunalul Militar al Regiunii a II-a Militare va hotara, pe 8 noiembrie 1958, ca Mironescu Serban sa fie condamnat "la 8 (opt) ani munca silnica si 6 (sase) ani degradare civica", dispunandu-se in acelasi timp "confiscarea totala a averii personale". A fost eliberat din temnita odata cu toti condamnatii politici, in anul 1964, iar apoi s-a stabilit in Elvetia.

De pe site-ul parohiei din Geneva aflam ca domnul Serban Mironescu este membru al Consiliului Parohial, colaborator al parintelui Adrian Diaconu si redactor al Revistei Credinta. Pentru tinerii de astazi, care se confrunta cu greutatile de alt gen, acesti tineri entuziasti care au suferit pentru un crez, pot fi un stralucit exemplu.

Inalt Preasfintitul Andrei Andreicut

Pe aceeaşi temă

04 Iulie 2012

Vizualizari: 3232

Voteaza:

Serban Mironescu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact