Fantana lui Iacob sau Biserica, loc de intalnire a lui Dumnezeu cu omul

Fantana lui Iacob sau Biserica, loc de intalnire a lui Dumnezeu cu omul

Fântâna lui Iacob e granița dintre doi vecini, iudeii și samarinenii. De asemenea, fântână e și Biserica ce stă la granița dintre această lume și cea veșnică. Aici la fântână, iar după Înviere, în Biserică vine mereu Hristos, însetat de mântuirea oamenilor. Faptul că fântâna e adâncă arată că drumul de la om la Dumnezeu poate părea lung, dar de la Dumnezeu la om e foarte scurt (lucru perfect verificat cu samarineanca), căci Dumnezeu este lângă noi, este în noi, cu noi. Hristos era la fântână cu puțin înainte de a ajunge și femeia acolo. Acest detaliu poate fi considerat un semn că Dumnezeu e întotdeauna primul în locul potrivit, la momentul oportun și așteaptă pe om, nouă trebuindu-ne doar ochi să-L vedem, gură să-I vorbim și mai mult decât toate, inimă să-L iubim. Așa a fost cu Zaheu, așa fost cu Saul, viitorul apostol Pavel.

Dă-mi să beau! Setea-o expresie religioasă

Dă-mi să beau! spune însuși Izvorul apei veșnice. Regula naturii e ca apa să stingă focul, dar din evanghelia lui Ioan capitolul 4, vedem că izvorul apei, Hristos stinge păcatul. Păcatul e foc ce mistuie frumusețea dată de Dumnezeu omului. Hristos este izvorul care nu se termină niciodată, El poate da o bucurie intensă și în mod constant celui care se împărtășește din apa pe care o dă El. Apa însemnează în dialogul lui Iisus cu samarineanca stingerea arderii păcatului desfrânării, căci mă prăpădesc în această văpaie(Luca 16,24), nu-i așa? Știm, de asemenea, că era al șaselea ceas(Ioan 4,6). Domnul stă la fântână anticipativ, ca în Vinerea Mare pe cruce în ceasul al șaselea, stă în așteptarea mântuirii acestui suflet. În ceasul al șaselea e punctul maxim al strălucirii soarelui, când arde cu o forță dogoritoare. Al șaselea ceas reprezintă și uscăciunea pe care o aduce păcatul (în psalmul 142 citim că sufletul păcătosului e ca un pământ fără de apă). Aici putem vedea setea ca o expresie religioasă (Doamne, dă-mi această apă ca să nu mai însetez), reargumentând că, stând pe cruce Domnul a zis: Mi-e sete! Acum spune: Dă-mi să beau! Mai mult decât omul, Domnul e însetat de dorința mântuirii omului.

Un evreu însetat sau Fiul lui Dumnezeu?

Însă femeia nu poate interpreta în mod corect conceptul de apă vie până când nu recunoaște identitatea persoanei cu care ea vorbește lângă fântână. Avem în sfintele evanghelii niveluri diferite de înțelegere a Domnului Iisus Hristos. Cineva îl poate percepe la un nivel superficial, dar apoi poate trece, în urma unui dialog sau în urma credinței, la un nivel superior de înțelegere. La început femeia samarineancă îl vede pe Iisus doar ca iudeu, apoi ca pe un profet, dar treptat, în urma dialogului aceasta îl poate vedea pe Iisus ca pe Hristosul Domnului. Cititorii acestui pasaj pot identifica trecerea de la conceptul pământesc (tu, Care ești iudeu) la conceptul ceresc (văd că ești proroc). Înainte de a primi acest dar al vederii, femeia trebuia să-L identifice pe Iisus Hristos nu doar ca pe un evreu însetat, ci ca pe Mesia, trimisul lui Dumnezeu. Femeia samarineancă vrea să-i dea apă, Mântuitorul în schimb îi dă iertarea păcatelor și mântuirea. În biserică venim ca la o fântână să-I scoatem puțină apă, fiind El însetat de mântuirea noastră, iar El să ne dă iertarea și apa cea vie. Este schimbul cel mai avantajos pentru om.

Dar care este acum, schimbul în viața noastră? Am primit botezul și noi ce am dat Domnului? Îi dăm lui Dumnezeu o zi de post, o noapte de priveghere, câteva minute de spovedanie și primim Sfânta Împărtășanie!! Întotdeauna Domnul cere puțin și dă mult mai mult, cu asupra de măsură înapoi.

Fântâna (Biserica) ce unește pe frați

O poveste ne spune că doi frați, cărora tatăl lor le-a cumpărat două parcele de pământ pentru a-și construi casele unul lângă celălalt, au ajuns după un timp să se certe și să nu-și mai vorbească. Unul dintre ei a vrut să construiască un zid foarte înalt încât să nu mai vadă pe fratele lui. A chemat un meșter priceput, i-a plătit costurile lucrării și a plecat de acasă timp de două săptămâni. Meșterul s-a angajat ca la întoarcerea lui lucrarea să fie gata, însă fiind om cu frica lui Dumnezeu a îndrăznit să schimbe proiectul: în locul unui gard separator să facă o fântână comună exact pe granița dintre cele două proprietăți, așa încât jumătate de fântână să aparțină fiecăruia dintre frați. Când s-a întors fratele care plătise lucrarea a întrebat unde este gardul, iar meșterul l-a chemat să-i arate fântâna pe care o săpase, fântână care avea o apă bună și răcoritoare, și i-a spus: acel gard v-ar fi despărțit definitiv, însă această fântână vă va împăca definitiv, căci voi, frați fiind, voi și copiii voștri, veți stinge focul urii și al certurilor, bând apă din această fântână comună.

Pr. Dr. George Cosmin Piț

Despre autor

George Cosmin Pit George Cosmin Pit

Colaborator
12 articole postate
Publica din 16 Martie 2017

26 Mai 2021

Vizualizari: 6295

Voteaza:

Fantana lui Iacob sau Biserica, loc de intalnire a lui Dumnezeu cu omul 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact