Vasile Voiculescu - poetul isihast

Vasile Voiculescu - poetul isihast

Orice comentariu al poeziei voiculesciene ar trebui sa aiba ca motto ceea ce Voiculescu insusi a afirmat in "Confesiunea unui scri­itor si medic", in 1936: "Pregatirea stiintifica, studiile medicale, cunostintele de filosofie si tot castigul meu in celelalte domenii de cultura, arta literara, in loc sa ma departeze, m-au apropiat de credinta. Unilateral, as fi fost poate un ateu naiv, un simplist negatie. Cu cat mai poliedric, cu atat au avut loc pe unde sa strabata experiente con­crete, puncte de vedere noi, interferente doc­trinare, putinta de comparatii, lumina mai multa. Iar din toate, sinteza ca neaparat credinta trebuie sa stea la temelia spiritului omului normal."

Vasile Voiculescu este tipul poetului mist­ic, care refuza innecul existential. Chiar daca se intampla, sfortarea, incrancenarea, concentrarea eforturilor se va face tocmai in scopul depasirii momentului de declin. Toate experientele, inter­ferentele de doctrina l-au dus pe Vasile Voiculescu catre Ortodoxie, facandu-l sa afirme ca la cele doua laturi "de jos", "dimensiuni pasionale" - "bucuria si durerea" - trebuie adau­gata si o a treia "inaltimea, dimensiunea spiritu­alitatii" si, prin transfigurare, sa se treaca in "a patra dimensiune metafizica, in extaz si sfinte­nie".

Vasile Voiculescu

Marea deosebire este insa intre poezia religioasa a lui Nichifor Crainic si a lui Tudor Arghezi, pe de o parte si cea a lui Voiculescu pe de alta parte. Primul este un religios, ce da senzatia unui lirism programatic ce trebuie sa se sustina dogmatic in timp ce Arghezi este un religios de tip meditativ, in sensul ca refuza orice tip de ritual si se concentreaza numai in cugetare.

In schimb Voiculescu este un contempla­tiv. "Nici contemplatia lui insa nu are un sens comun; el nu traieste starea de extaz, inmanunchere a spiritului in propriul sau interior, o perpetua angajare in urcusul launtric, pana acolo unde se consuma Logodna contemplatiei noetice, punctul de intalnire si unire a omului cu Dumnezeu. (...) In faza ultima, poezia lui Voiculescu nici nu poate fi numita "de inspiratie religioasa, arta insasi devine rugaciune" (Valeriu Anania, "Din spumele marii").

Vom continua sa redam un fragment din propria-i confesiune, care ni se pare ca sintetizeaza cel mai aproape atitudinea lirica a poetului: "Domnilor, daca n-as fi ajuns medic, cred ca as fi fost preot. Cel mai placut joc al meu a fost de-a biserica. Nu o maimutareala si nici o batjocura, ci o reala si sincera practica copilareasca a marilor mistere."

Chiar si fara aceste ganduri declarate expres, poezia lui Voiculescu inseamna un urcus interi­or, spiritual, fiind "expresia cea mai inalta si mai pura a credintei si sentimentului religios din intreaga literatura romana. Nascut intr-un sat din judetul Buzau, Voiculescu este infuzat de credinta si pietate prin educatia primita de la parintii sai si inainte din crestinism unul din motivele majore ale poeziei sale, el il practica in viata de zi cu zi, daruindu-se cu fervoare rugaci­unii, meditatiei, cultului bisericesc si, mai ales, iubirii de aproapele." (Valeriu Anania)

Creatia lui Voiculescu evolueaza de la poezia de inspiratie religioasa (ca in volumul "Poeme cu ingeri") la poezia religioasa, mistica. Acest lucru se va intampla mult mai tarziu, in jurul anului 1950, cand poetul incepe sa frecven­teze reuniunile spirituale de la Manastirea Antim, initiate de Parintele Daniil, cunoscut sub pseudonimul de Sandu Tudor.

Poeziile sale se situeaza daca ar fi sa con­figuram un spatiu al sacrului intre Betleem si Golgota. Vasile Voiculescu declara ca versurile sale "coapte in cuptorul inimii" le varsa "ca pe un mir" la picioarele lui Dumnezeu.

Membru al "Rugului Aprins" a participat la intrunirile de la Manastirea Antim, o miscare declarata de rezistenta religioasa, o replica majora la asasinatul spiritual ce se pregatea dupa 1944, Vasile Voiculescu poate fi considerat un poet isihast, care a practicat "Rugaciunea inimii" sau "Rugaciunea lui Iisus".

Prof. Dr. Mihaela Platica-Trifu

Pe aceeaşi temă

04 Iulie 2012

Vizualizari: 17162

Voteaza:

Vasile Voiculescu - poetul isihast 4.50 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact