Canonul Sfantului Andrei Criteanul

Canonul Sfantului Andrei Criteanul

In Bisericile Ortodoxe, in primele 4 zile ale Postului Mare, se va oficia Canonul cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul. Canonul a fost alcatuit de Sfantul Andrei, episcopul Cretei, in secolul al VIII-lea si cuprinde rugaciuni de pocainta pentru pacatele noastre. Daca in aceste patru zile, Canonul se citeste pe fragmente, in miercurea din saptamana a V-a a Postului Mare se va citi integral.

Sfantul Andrei Criteanul (660-740), Episcop de Gortina (Creta), s-a nascut in Damasc, in jurul anului 660. La varsta de 15 ani merge la Ierusalim unde devine calugar la Biserica Sfantului Mormant. Este cunoscut ca unul dintre cei mai de seama creatori de canoane si imne de o frumusete duhovniceasca extraordinara, mai ales datorita atat formei, cat mai ales profunzimii gandirii.

Am gasit de cuviinta ca acum, in aceasta seara, cand se citeste Canonul cel Mare, sa zabovim putin asupra intelesurilor pe care aceste irmoase (cantari) le au, spre a ale arata, astfel, frumusetea si adanca teologie pe care o cuprind.
Canonul acesta este numit canon de pocainta pentru ca indeamna la pocainta in aceasta perioada a Postului Mare:

  "De unde voi incepe a plange faptele vietii mele celei ticaloase? Ce incepere voi pune Hristoase, acestei tanguiri de acum?"

Cantarea aceasta de plangere este specifica si altor canoane alcatuite de Sf. Andrei si ne amintesc expresii asemanatoare din Plangerile Proorocului Ieremia: "O, cine va da ochilor mei izvoare de lacrimi ca sa plang ziua si noaptea: ochii mei sfarsesc de plans, cele din launtrul meu ard ca vapaia; maruntaiele mele fierb si firea mea se varsa pe pamant".

Canonul este alcatuit din mai multe grupe de cantari si prima dintre ele, irmosul, este luata din cantarile lui Moise (Ies. XV). Acolo se aminteste cantarea inaltata de poporul evreu, plin de recunostinta lui Dumnezeu cand Acesta, in chip minunat, L-a "mantuit" de ostile lui Faraon, trecand Marea Rosie ca pe uscat.

Autorul canonului, Sfantul Andrei Criteanul, pune pe seama sa actiunea monologului, a plangerilor din canon, fara ca aceasta sa insemne o drama personala a autorului. Facator de canoane scrise in forma poetica, a fost, totusi, in tinerete iconoclast hotarat. Astfel, ca va fi avut si el ce sa planga ….

Dar "eul pacatos" care strabate calea acestei cantari este, in general, omul cazut in pacate si „aruncat" afara pentru "nebunia cea mai dinainte" a greselilor.

De aceea, sfantul indeamna:

"Vino, ticaloase suflete, impreuna cu trupul tau, de te marturiseste la Ziditorul tuturor,
Si indeparteaza-te de acum de „nebunia cea mai dinainte" si adu lui Dumnezeu lacrimi de pocainta".

Cu acest tropar catre „Ziditorul tuturor", poetul incepe a semana primilor oameni, asa cum ni-i infatiseaza cartea Facerii. Indemnurile "vino, marturiseste-te, indeparteaza-te, adu" sunt incercari de trezire a pocaintei, pentru a-ti curati sufletul de pacate. "Impreuna cu trupul tau" inseamna ca organul pacatului a fost trupul sau, altfel spus, prin pacat, sufletul s-a facut "trupesc". "Nebunia cea mai dinainte" arata caderea omului in pacat in randul celor necuvantatoare, de unde numai lacrimile de pocainta il mai pot ridica.

"Ravnind neascultarii lui Adam celui intai zidit, m-am cunoscut pe mine dezbracat de Dumnezeu si de imparatia cea pururi fiitoare si de desfatare, pentru pacatele mele."

Autorul se aseamana lui Adam care, "dezbracandu-se de Dumnezeu", a ramas "gol", lasandu-ne sa intelegem ca este vorba de dezbracarea de har. Sfantul Apostol Pavel insusi aseamana harul lui Dumnezeu cu o imbracaminte: "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si-mbracat."

Pierderea "hainei luminoase" - "da-mi mie haina luminoasa Cel ce te imbraci cu lumina" - inseamna despartirea de "Cel ce se imbraca cu lumina ca si cu o haina", de imparatia Sa si de "desfatare":

"Vai, ticaloase suflete! Pentru ce te-ai asemanat Evei dintai
Ca ai cazut rau si te-ai ranit amar;
Ca te-ai atins de pom
Si ai gustat cu indrazneala mancarea cea nechibzuita."

"Ticalos" va fi numit sufletul de-a lungul canonului in intelesul de biet, sarman, chinuit, si supus atator asemanari cu oamenii si faptelor lor pacatoase, ratacind pe atatea cai razlete, in timp ce calea pe care fusese chemat de Dumnezeu era atat de simpla si curata: "numai din pomul cunostintei binelui si raului sa nu mananci."

Iarasi misterul acelui "pom oprit"! Limita aceasta pusa omului de Dumnezeu, pe care acesta a gandit si nazuieste sa o depaseasca fara de Dumnezeu. Insa oricine a incercat sa o faca, n-a fost decat un "biet suflet chinuit".

Aici, insa, sufletul este indemnat sa constientizeze, sa-si dea seama ca n-a facut decat sa se asemene Evei, careia i-a fost platita nechibzuinta cu "necazuri, dureri si slabiciune". Si, dupa cum Eva a fost inselata de pofta cea rea, socotind ca rodul pomului este bun de mancat si placut ochiului, tot asa si sufletul nostru se infrupta din "mancarea cea nepermisa", cea fara de lege, care este pacatul.

"In locul Evei trupesti, facutu-mi-s-a mie Eva intelegatoare gandul cel cu pofta trupeasca, aratandu-mi cele placute si gustand pururi din bautura cea amara".

Eva Vechiului Testament fusese "trupeasca", caci s-a supus poftei si a cazut prin mancare. Pacatosul este numit "Eva intelegatoare", caci pacatul a fost facut cu gandul, cu mintea.

Parintii Filocaliei numesc aceasta "lupta dinspre ganduri", careia ii spun trezvie sau pofta gandurilor, posibila chiar si atunci cand omul doarme, sufletul putand „sa vegheze" asupra gandurilor si sa nu le primeasca pe cele "de suflet pierzatoare".

Rolul si scopul Canonului cel Mare, asa cum spunea parintele Alexander Schmemann, este sa ne descopere pacatul si, astfel, sa ne conduca spre pocainta; sa descopere pacatul nu prin definitii si insiruiri, ci printr-o adanca meditatie asupra maretei istorii biblice, care este, cu adevarat, o istorie a pacatului, a pocaintei si a iertarii.

Aceasta meditatie ne duce intr-o cultura duhovniceasca diferita, ne provoaca cu o viziune total diferita asupra omului, asupra vietii sale, asupra telurilor si motivatiilor sale.

Preasfintitului Ambrozie
Sursa: episcopiagiurgiului.ro

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2022

Vizualizari: 15305

Voteaza:

5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact