Invierea, de la 'tinerete fara batranete' la 'viata fara de moarte'

Invierea, de la 'tinerete fara batranete' la 'viata fara de moarte'

Noaptea Invierii transforma intunericul in lumina, mormantul in Cer si moartea in viata vesnica. Hristos-Pastele Cel Sfant ne sfinteste pe toti si ne transforma, haric, din pacatosi in fiii lui Dumnezeu. Dar omul contemporan pretuieste mai mult „tineretea fara batranete“ decat „viata fara de moarte“.

Noapte pascala de Duminica. Intuneric si tacere.

Intr-o gradina, langa Ierusalim, un mormant rece, in care a fost pus un Rastignit. Deodata, tasneste din el o lumina puternica, piatra care acoperea mormantul se prabuseste, iar Viata lumii intregi, neputand fi tinuta sub mormant, iese din el ca din pantecele Iadului, zdrobind puterea mortii si ucigand viclesugul pacatului.

An de an, in aceasta noapte fara de intuneric, Mireasa lui Hristos ne cheama la fiecare Sfant Altar, ca la Mormantul Invierii, spre a primi Lumina lui Hristos, care lumineaza pe tot omul din aceasta lume: Veniti de primiti Lumina!

Observati, va rog, iubiti frati cititori, dubla miscare ce apare in invitatia Bisericii: venirea si primirea. Adica Intalnirea. Primim, daca venim. Devenim sfinti daca primim a urma lui Hristos. Caci El vine la cel ce Il primeste. Si primeste pe oricine vine la El. Caci asa cum Hristos este Lumina lumii, tot asa ne da putere, celor ce Il urmam, spre a deveni, la randu-ne lumina lumii. Caci suntem lumina din Lumina.

Cercetatorii au aratat ca lumina reprezinta, in esenta, unirea dintre doua caracteristici: unda (energie) si particula (substanta). Nimic mai potrivit pentru a simboliza unirea umanitatii cu divinitatea, in Hristos Cel Inviat. Dar marea minune a Luminii pascale este simbolizarea sfintirii firii umane, in si prin Hristos, posibilitate a transformarii noastre din pacatosi in sfinti, fiii lui Dumnezeu si dumnezei, dupa har.

Prin urmare, sa primim Lumina ca pe Insusi Hristos. Cand tinem faclia in maini, sa intelegem ca Dumnezeu a poposit in palmele noastre. Cand ne uitam la ea, sa-L vedem pe Hristos, al carui chip suntem fiecare dintre noi. Sa transformam aceasta lumina vazuta in lumina nevazuta a sufletelor noastre, care sa ne lumineze nu numai drumul in aceasta viata, ci si in viata viitoare. Sa oferim lumina aproapelui nostru impreuna cu jertfa iubirii de aproapele. Nimanui cu nimic sa nu-i fiti datori, decat cu iubirea unuia fata de altul.

Asa cum protejam plapanda flacara din maini sa nu se stinga, asa sa nu lasam pacatele sa stinga sfintenia din sufletele noastre. Sa ne iertam unii cu altii, ca sa nu mai suferim patimile individualismului. Sa ne imbratisam cu totii ca sa nu ne mai desparta mandria si egoismul. Sa ne bucuram unii de altii, cinstindu-ne intru pretuire, iar nu destrabalandu-ne intru batjocorire (a celor sfinte sau a unora catre altii).

Sa nu transformam zilele Invierii in noptile mortii noastre sufletesti. Adunarea noastra in jurul mesei pascale sa devina agapa (prilej de comuniune iubitoare), nicidecum prilej de lacomie a unor gurmanzi gata sa devina drobati (drogati ai droburilor). Sa alungam intunericul saraciei si al rautatii prin lumina milosteniei si a faptelor bune. Sa nu ne lasam „convertiti“ la noua religie mondiala, din noile catedrale ale consumismului: mall-urile si hypermarket-urile. Si sa fim cu luare aminte la pagubirea sufleteasca adusa prin filozofiile iluministe (dar nu luminoase) si secular-umaniste, centrate mai mult pe tinerete fara batranete decat pe viata fara de moarte, pe lumescul antropocentric de aici decat pe viata hristocentrica din vesnicie. Dar oare, cum vom putea trai o vesnicie singuri, fara iubire?

Sa ne marturisim credinta, catre intreaga lume, prin strigatul bucuriei crestine: Hristos a Inviat! Caci este vremea a raspunde, crestineste si curat: Adevarat a Inviat!

Cu aceastacredintadatatoare de viata, care ne daputere si biruinta, sacantam impreunacantarea Invierii: Hristos a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viatadaruindu-le. Amin!

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)
 

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 04 Octombrie 2025

04 Mai 2013

Vizualizari: 3457

Voteaza:

Invierea, de la 'tinerete fara batranete' la 'viata fara de moarte' 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact