A treia saptamana a Postului Mare

A treia saptamana a Postului Mare

A treia saptamana a Postului Mare sa deschide cu un indemn la perseverenta in lucrarea virtutilor pentru a ajunge in Saptamana Mare: "Incepand postul saptamanii a treia, sa laudam, credinciosii, cinstita Treime, savarsind cu bucurie cealalta vreme a lui; si patimile trupesti slabindu-le, sa culegem din sufletele noastre flori dumnezeiesti, ca sa impletim cununi Doamnei zilelor (Pastelui), ca toti purtand cununi sa laudam pe Hristos ca pe un Biruitor".

Cele trei saptamani care mai raman pentru atingerea acestui scop sunt asimilate celor trei zile de curatire carora au trebuit sa li se supuna evreii inaintea teofaniei de pe Sinai (Is 19, 11). Prefigurarea scripturistica devine astfel prilejul stabilirii unei corespondente intre doua trepte ale scarii timpului: saptamanile si zilele.

"Intru aceasta a treia saptamana curatindu-ne, fratilor, ca si Israel de demult in trei zile, sa ajungem la muntele rugaciunilor, si acolo , auzind dumnezeiestile glasuri, sa laudam pe Hristos".

Aceasta trecere la o scara temporala mai vasta sugereaza faptul ca Postul Mare crestin pregateste in vederea unei contemplatii mai inalte decat cea primita de iudei si ca teofania de odinioara era o profetie a aratarii Luminii Pastelui.

Evocarea, ca de obicei, a pregatirii in vederea Pastelui se va continua toata saptamana, dar aici ea va fi legata de numeroase tropare ce vestesc praznicul Crucii din duminica urmatoare. Saptamana a III-a e, asadar, o inainte-praznuire suprapusa punctarii timpului ce duce la Patima. Trebuie sa ne curatim nu numai pentru ca sa vedem Patima si invierea, ci si pentru a ne invrednici sa ne inchinam Crucii, care e anticiparea lor.

"Trupul curatindu-se cu infranarea si cu rugaciunile luminandu-ne sufletele, Doamne, invredniceste-ne sa vedem cinstita si sfanta Cruce a Ta, si cu frica sa ne inchinam ei, cu cantari cantand si zicand: Slava datatoarei de viata Crucii Tale; Slava dumnezeiestii sulite Tales prin care iarasi am inviat, Unule Iubitorule de oameni!".

Pregatirea in vederea praznuirii Crucii e, asadar, o icoana a pregatirii in vederea Patimii, astfel ca si atunci cand cerem de la Dumnezeu harul de a venera crucea in duminica urmatoare, aceasta se reduce in fapt la a-I cere sa ajungem cu ajutorul Sau pana in Vinerea Mare si la lumina invierii nedespartita de ea.

"Trecand a treia saptamana a cinstitului post, Hristoase-Cuvinte, invredniceste-ne sa vedem lemnul Crucii celei facatoare de viata, si cu cinste sa i ne inchinam si sa cantam dupa vrednicie; sa slavim stapania Ta, sa laudam Patimile Tale, sa ajungem in chip curat la slavita si sfanta inviere, la Pastele cel de taina, prin care Adam iarasi a intrat in rai".

Aceasta tema a inainte-praznuirii se combina cu comemorarile ciclului saptamanal, si in principal cu cele ale Crucii si Patimii in zilele de miercuri si vineri. Astfel se socoteste ca insasi crucea ii calauzeste pe credinciosi in timpul Postului Mare, ducandu-i la venerarea ei. Rugaciunile apostolilor in zilele de joi si mijlocirile mucenicilor in zilele de sambata sunt invocate indeosebi pentru a sustine mersul credinciosului spre Duminica a III-a. Aceasta suprapunere a inainte-praznuirii peste ciclul saptamanal permite o pregatire extrem de armonioasa in vederea praznicului Crucii care, mentionat numai in zilele de marti, devine aproape prezent in zilele de miercuri si vineri, pentru ca, fiind evocat mai indirect in zilele de joi si sambata, sa apara definitiv duminica.

Structura Saptamanii a III-a e completata de o modificare survenita in idiomelele palestiniene de la Vecernie si Utrenie. Acestea nu se mai refera la "postul duhovnicesc", pentru a initia un bogat comentariu imnologic la vechile lecturi evanghelice. In timpul acestei saptamani, reluarea parabolei fiului risipitor si a temei convertirii e, asadar, ocazia de a centra interesul credinciosilor inca o data asupra necesitatii de a relua mereu ceea ce pare sa fi fost dobandit inca de la inceputul Postului Mare pentru a-l putea desavarsi. Metanoia, deja evocata in perioada pregatitoare, nu e un bun definitiv castigat, ci, asa cum mentionam mai sus, trebuie reinceputa neincetat, parabola fiului risipitor trebuind sa fie meditata mereu pentru ca Postul Mare sa fie cu adevarat o perioada de innoire completa si profunda a persoanei.

Repetarea aceleiasi teme dupa patru saptamani sugereaza astfel credinciosilor sa-si faca un examen al virtutilor pe care le-au putut dobandi incepand de la Duminica Fiului Risipitor. Imnografii descopera noi aspecte ale acestei parabole meditand la ea de doua ori pe zi, astfel incat ne putem indrepta sau sa fim imbolditi spre o ravna inca si mai aprinsa spre cainta in timpul saptamanilor care urmeaza. Ceea ce ar putea parea simpla supravietuire a vechii redactii palestiniene a Triodului e, asadar, asumat sincronic, pentru a deveni un element pertinent al spiritualitatii Triodului si structurii sale.

In timpul acestei prime perioade a Postului Mare, zilele obisnuite dezvolta temele postului, caintei si ale celorlalte virtuti intr-un urcus treptat spre praznicul Crucii, care e in acelasi timp semnul incheierii jumatatii cursei sale si anticiparea tintei lui: Patima. Zilele liturgice se disting si ele structural si tematic de zilele de post: "ele formeaza un cuplu articulat cu perioada pregatitoare in principal de Sambata lui Teodor si simetric ultimelor doua duminici din Postul Mare prin Duminica Ortodoxiei si a Sfantului Grigorie Palama. Urcusul spre Cruce si centru se va face, asadar, gratie legaturii intre credinta ortodoxa, faptele ascezei si o cainta mereu innoita; astfel ca, ajunsi la mijlocul Postului Mare, si, prin urmare, aproape de Patima, sa putem spune: "Acum am inceput" (Ps 76, 11).

Ieromonahul Makarios Simonopetritul
Triodul explicat : mistagogia timpului liturgic - Makarios Simonopetritul, Editura Deisis

Pe aceeaşi temă

05 Martie 2018

Vizualizari: 17078

Voteaza:

A treia saptamana a Postului Mare 4.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact