Taina cea vesnica

Taina cea vesnica

In traditia liturgica ortodoxa, ritmul Postului Mare este intrerupt, si intr-un sens implinit, de sarbatoarea Bunei Vestiri. Intrucat calatorim impreuna cu Hristos inspre ultimele zile ale misiunii Sale pamantesti, atentia noastra este orientata asupra rastignirii si invierii Sale. Insa aceasta taina este posibila doar datorita altei taine, tot atat de relevanta misiunii Sale si credintei noastre; taina intruparii Sale in pantecele Fecioarei Maria.

Traim intr-o perioada in care lucrari teologice importante precum si presa Il infatiseaza pe Iisus din Nazaret ca un profet itinerant, un zelot politic, sau, in cazul cel mai fericit, ca un faptuitor ocazional de minuni. “Umanitatea” Sa este accentuata pana la punctul in care limbajul curent obisnuieste sa vorbeasca despre aspectul transcendent al Persoanei Sale - “Dumnezeu-Omul”, “Fiul vesnic si Cuvantul lui Dumnezeu”, “Unul din Treime” -  respingandu-l ca mit sau metafora.



Piatra de temelie a credintei ortodoxe, pe de alta parte, este convingerea ca, “Cuvantul (cel vesnic)”, Fiul lui Dumnezeu cel pre-existent, “s-a facut trup si s-a salasluit intre noi” (Ioan 1: 14). In sensul cel mai literal,  sensul ontologic al cuvantului, El S-a intrupat, luand natura umana din Fecioara in al carui pantece a fost zamislit. Dupa cum Apostolul Pavel exprima atat de elocvent in imnul din Filipeni II, El care era egal cu Dumnezeu (Tatal) si-a asumat o existenta omeneasca, “S-a golit pe Sine”, pentru a lua chipul robului.

“Unul nascut”, sau imnul “Unule Nascut, Fiule si Cuvantul lui Dumnezeu” ce completeaza cel de-al doilea Antifon din cadrul Sfintei Liturghii, califica aceasta afirmatie scripturistica printr-un singur cuvant, “atreptos” adica “neschimbat”. Fara schimbare Fiul cel vesnic al lui Dumnezeu si-a asumat firea omeneasca, deopotriva restaurand si indumnezeind aceasta fire, astfel incat cei care sunt botezati intru El si participa la Trupul Sau de viata datator si la Sangele Sau, sa poata impartasi biruinta Sa asupra mortii si sa se inalte cu El intru slava pe care Acesta o impartaseste cu Tatal din vesnicie.  Fara schimbare Fiul lui Dumnezeu devine Fiu al Fecioarei; si astfel, Biserica Il cinsteste si Il lauda ca “Dumnezeu-Omul”.

In limbajul Parintilor timpurii ai Bisericii, “El a devenit om pentru ca omul sa devina Dumnezeu”. Si-a asumat natura umana pentru a slavi acea natura si pentru a ne deschide posibilitatea de a participa imediat, intim, la viata Sa divina. De aceea oamenii devin “partasi dumnezeiestii firi” (2 Petru 1:4), “indumnezeiti” virtual impartasind atributele lui Dumnezeu, “energiile divine” ale dreptatii, sfinteniei, frumusetii si dragostei.

Aceasta mare taina a mantuirii si indumnezeirii noastre se fundamenteaza pe o taina si mai mare, “taina cea vesnica” a intruparii Fiului lui Dumnezeu, cea de-a doua Persoana a Sfintei Treimi. Si intregul scop al acestei mari taine este cu precadere acela de a crea conditiile indispensabile pentru mantuirea noastra.

“Astazi se descopera taina cea din veac! Fiul lui Dumnezeu se face Fiu al Omului! Prin primirea celor mai mici, imi daruieste pe cele mai inalte! De demult, Adam nu a reusit sa devina Dumnezeu, dupa cum a vrut, Insa acum Dumnezeu devine om, pentru ca pe Adam sa-l faca dumnezeu!  (Citate din cadrul Slujbei Bunei Vestiri)

Fara aceasta taina vesnica a intruparii, Iisus din Nazaret nu va fi altceva decat un profet, un zelot sau un facator de minuni intre multi altii. Poate fi un model pentru un comportament conform cu Dumenzeu, un sfatuitor intelept si un povestitor cu un talent extraordinar. Dar nu va fi nici Rascumparator, nici Mantuitor, nici Izvor al Vietii. Iar tu si eu vom fi “morti intru pacatele noastre”, golit de tot sensul si fara nadejde.

Insa datorita “fiat-ului” Fecioarei, Mantuitorul este deopotriva Domn si Mantuitor; iar tu si cu mine impartasim nimic altceva decat “nadejdea slavei” (Coloseni 1:27;3:4).

“Fiul cel impreuna-vesnic al Tatalui
Care impartaseste tronul Sau si asemenea Lui este fara de inceput,
S-a golit pe Sine in dragostea Sa milostiva fata de neamul omenesc.
Dupa voia cea buna si sfatul Tatalui
S-a salasluit in pantecele unei Fecioare - pantece sfintit de Duhul!”
Cel necuprins este cuprins intr-un pantece;
Cel vesnic se afla sub timp.
(Citate din cadrul Slujbei Bunei Vestiri)

De aceea, la acest praznic al Bunei Vestiri, marturisim: “Astazi este inceputul mantuirii noastre si aratarea tainei celei din veac!”

John Breck

Traducere: Radu Alexandru

.
Pe aceeaşi temă

27 Martie 2014

Vizualizari: 2496

Voteaza:

Taina cea vesnica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact