Taina cea vesnica

Taina cea vesnica

In traditia liturgica ortodoxa, ritmul Postului Mare este intrerupt, si intr-un sens implinit, de sarbatoarea Bunei Vestiri. Intrucat calatorim impreuna cu Hristos inspre ultimele zile ale misiunii Sale pamantesti, atentia noastra este orientata asupra rastignirii si invierii Sale. Insa aceasta taina este posibila doar datorita altei taine, tot atat de relevanta misiunii Sale si credintei noastre; taina intruparii Sale in pantecele Fecioarei Maria.

Traim intr-o perioada in care lucrari teologice importante precum si presa Il infatiseaza pe Iisus din Nazaret ca un profet itinerant, un zelot politic, sau, in cazul cel mai fericit, ca un faptuitor ocazional de minuni. “Umanitatea” Sa este accentuata pana la punctul in care limbajul curent obisnuieste sa vorbeasca despre aspectul transcendent al Persoanei Sale - “Dumnezeu-Omul”, “Fiul vesnic si Cuvantul lui Dumnezeu”, “Unul din Treime” -  respingandu-l ca mit sau metafora.



Piatra de temelie a credintei ortodoxe, pe de alta parte, este convingerea ca, “Cuvantul (cel vesnic)”, Fiul lui Dumnezeu cel pre-existent, “s-a facut trup si s-a salasluit intre noi” (Ioan 1: 14). In sensul cel mai literal,  sensul ontologic al cuvantului, El S-a intrupat, luand natura umana din Fecioara in al carui pantece a fost zamislit. Dupa cum Apostolul Pavel exprima atat de elocvent in imnul din Filipeni II, El care era egal cu Dumnezeu (Tatal) si-a asumat o existenta omeneasca, “S-a golit pe Sine”, pentru a lua chipul robului.

“Unul nascut”, sau imnul “Unule Nascut, Fiule si Cuvantul lui Dumnezeu” ce completeaza cel de-al doilea Antifon din cadrul Sfintei Liturghii, califica aceasta afirmatie scripturistica printr-un singur cuvant, “atreptos” adica “neschimbat”. Fara schimbare Fiul cel vesnic al lui Dumnezeu si-a asumat firea omeneasca, deopotriva restaurand si indumnezeind aceasta fire, astfel incat cei care sunt botezati intru El si participa la Trupul Sau de viata datator si la Sangele Sau, sa poata impartasi biruinta Sa asupra mortii si sa se inalte cu El intru slava pe care Acesta o impartaseste cu Tatal din vesnicie.  Fara schimbare Fiul lui Dumnezeu devine Fiu al Fecioarei; si astfel, Biserica Il cinsteste si Il lauda ca “Dumnezeu-Omul”.

In limbajul Parintilor timpurii ai Bisericii, “El a devenit om pentru ca omul sa devina Dumnezeu”. Si-a asumat natura umana pentru a slavi acea natura si pentru a ne deschide posibilitatea de a participa imediat, intim, la viata Sa divina. De aceea oamenii devin “partasi dumnezeiestii firi” (2 Petru 1:4), “indumnezeiti” virtual impartasind atributele lui Dumnezeu, “energiile divine” ale dreptatii, sfinteniei, frumusetii si dragostei.

Aceasta mare taina a mantuirii si indumnezeirii noastre se fundamenteaza pe o taina si mai mare, “taina cea vesnica” a intruparii Fiului lui Dumnezeu, cea de-a doua Persoana a Sfintei Treimi. Si intregul scop al acestei mari taine este cu precadere acela de a crea conditiile indispensabile pentru mantuirea noastra.

“Astazi se descopera taina cea din veac! Fiul lui Dumnezeu se face Fiu al Omului! Prin primirea celor mai mici, imi daruieste pe cele mai inalte! De demult, Adam nu a reusit sa devina Dumnezeu, dupa cum a vrut, Insa acum Dumnezeu devine om, pentru ca pe Adam sa-l faca dumnezeu!  (Citate din cadrul Slujbei Bunei Vestiri)

Fara aceasta taina vesnica a intruparii, Iisus din Nazaret nu va fi altceva decat un profet, un zelot sau un facator de minuni intre multi altii. Poate fi un model pentru un comportament conform cu Dumenzeu, un sfatuitor intelept si un povestitor cu un talent extraordinar. Dar nu va fi nici Rascumparator, nici Mantuitor, nici Izvor al Vietii. Iar tu si eu vom fi “morti intru pacatele noastre”, golit de tot sensul si fara nadejde.

Insa datorita “fiat-ului” Fecioarei, Mantuitorul este deopotriva Domn si Mantuitor; iar tu si cu mine impartasim nimic altceva decat “nadejdea slavei” (Coloseni 1:27;3:4).

“Fiul cel impreuna-vesnic al Tatalui
Care impartaseste tronul Sau si asemenea Lui este fara de inceput,
S-a golit pe Sine in dragostea Sa milostiva fata de neamul omenesc.
Dupa voia cea buna si sfatul Tatalui
S-a salasluit in pantecele unei Fecioare - pantece sfintit de Duhul!”
Cel necuprins este cuprins intr-un pantece;
Cel vesnic se afla sub timp.
(Citate din cadrul Slujbei Bunei Vestiri)

De aceea, la acest praznic al Bunei Vestiri, marturisim: “Astazi este inceputul mantuirii noastre si aratarea tainei celei din veac!”

John Breck

Traducere: Radu Alexandru

.
Pe aceeaşi temă

27 Martie 2014

Vizualizari: 2537

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact