Ungerea lui Hristos, anticipare a mortii Sale

Ungerea lui Hristos, anticipare a mortii Sale

In Sfanta si Marea Miercuri din Saptamana Sfintelor Patimiri, Biserica a randuit sa se faca pomenirea femeii pacatoase care, la cina din casa lui Simon Leprosul, a turnat mir de mare pret pe capul lui Iisus pe cand sedea la masa. Aceasta ungere este relatata de evanghelistii Matei (Mt. 26,7) si Marcu (Mc. 14,3). Evanghelistul Ioan vorbeste si el de o ungere a Mantuitorului, dar aici nu este vorba de femeia pacatoasa, ci de Maria, sora lui Lazar. Maria unge doar picioarele Domnului, cu sase zile inainte de Pasti, in casa ei din Betania, pe cand femeia pacatoasa a turnat mir pe capul lui Iisus, cu doua zile inainte de Pasti, pe cand statea tot la masa, dar in casa lui Simon Leprosul.

In Vechiul Testament, ungerea cu untdelemn sfintit constituia ritul de consacrare a preotilor si a regilor. Ungerea lui Hristos a avut loc la Botez, atunci cand Duhul Sfant S-a pogorat peste El. Hristos nu este investit de marele preot, ca regii de odinioara, spre a indeplini o misiune cu caracter politic, ci este uns de o femeie, in vederea mortii Sale mucenicesti.

Mantuitorul ii impiedica pe Apostoli sa o mustre pe femeie, spunandu-le: "Lasati-o. Lucru bun a facut ea... pe saraci totdeauna ii aveti cu voi si, oricand voiti, puteti sa le faceti bine, dar pe Mine nu ma aveti totdeauna. Ea a facut ceea ce avea de facut: mai dinainte a uns Trupul Meu, spre inmormantare". (Marcu 14, 6-8).

In relatarile evanghelistilor Marcu si Matei, indata dupa cina din casa lui Simion, Iuda merge la arhierei si se ofera sa-L predea pe Hristos. Iuda este deranjat de actul femeii. Considera ca ungerea Mantuitorului a fost o risipa. El intreaba de ce nu s-a vandut mirul, pe care s-ar fi obtinut 300 de dinari, bani pe care i-ar fi impartit saracilor. Iuda este impotriva actului gratuit, pentru el primeaza utilul, ceea ce aduce un castig concret. E departe de viata harica, a carei trasatura dominanta este jertfa, daruirea fara interes. Evanghelistul afirma ca Iuda se maniase nu pentru ca se ingrijea de saraci, ci pentru ca avea obiceiul de a-si insusi banii din punga comuna, ce-i era incredintata, deoarece el "era fur". In momentul in care Hristos accepta ungerea din Betania, Iuda s-a despartit definitiv de Mantuitorul. In cantarile din Denia de miercuri se spune: "Pacatoasa a venit la Tine, varsand mir cu lacrimi pe picioarele Tale, Iubitorule de oameni, si s-a vindecat cu porunca Ta de mirosul greu al rautatilor; iar ucenicul cel nemultumitor, sufland impotriva harului Tau, l-a lepadat pe el si s-a amestecat cu noroiul, vanzandu-te pentru dragostea banilor. Slava, Hristoase, milostivirii Tale".

Ce au cele doua femei in comun? Recunostinta. In cazul Mariei, recunostinta este pentru invierea lui Lazar, iar in cazul femeii pacatoase, recunostinta este pentru iertarea pacatelor. Insa, mirul de mare pret nu este inteles de Mantuitorul doar ca semn al recunostintei, ci si ca semn al ingroparii Sale. La iudei exista obiceiul ca trupul celui decedat sa fie spalat si uns cu mirodenii de mare pret. Aceasta ungere avea menirea de a feri cat mai mult timp trupul de stricaciune. Mirul de mare pret este strans legat de evenimentul care va avea loc in Sfanta si Marea Sambata cand Hristos va fi pus in mormant.

Mirul de mare pret se refera la taina mortii Domnului. Acest mir va deveni in Biserica, dupa Invierea Domnului, Sfantul si Marele Mir. Cu acest mare Mir se unge Sfanta Masa la sfintirea bisericii, masa care simbolizeaza mormantul Domnului. Sfanta Masa este imbracata in camasa care infatiseaza giulgiul lui Hristos, iar deasupra ei se pune o panza alba, care reprezinta haina de slava si de lumina a Lui. In aceste acte ni se descopera ca moartea si invie­rea sunt strans unite. Cu marele mir se unge sfantul antimis, pe care este pictata punerea in mormant a Domnului. Tot cu acest mir sunt unsi si cei botezati. Iata cum nici Botezul nu este despartit de moartea si invierea lui Hristos.

In Sfanta si Marea Miercuri se rosteste pentru ultima data rugaciunea Sfantului Efrem Sirul. Tot in aceasta zi are loc ultima Liturghie a Darurilor mai inainte sfintite.

Adrian Cocosila

11 Aprilie 2017

Vizualizari: 8389

Voteaza:

Ungerea lui Hristos, anticipare a mortii Sale 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact