Sfintele Pasti ca invitatie la nemurire

Sfintele Pasti ca invitatie la nemurire

"Veniti de primiti nemurire!",  desi nu este o reproducere "ad litteram”, reprezinta chemarea pe care o rosteste Biserica in mod solemn, la fiecare praznic al Sfintelor Pasti si  pe care o reinnoieste in fiecare Sfanta Liturghie. Chiar daca suntem constienti ca este o invitatie de nerefuzat, atat de mult suntem legati de cele ale lumii acesteia, incat "ne permitem" sa o ignoram.

La ce ne foloseste insa nemurirea, pana ce nu vom parasi pacatul, pana ce nu ne vom indrepta viata, pana ce nu vom dori liber a trai vesnicia lui Dumnezeu? O viata traita vesnic intru pofta pacatului, si nu intru Duhul Sfant, Mangaietorul, nu poate fi decat incununarea tuturor chinurilor si suferintelor posibile.

Aceasta intrebare evita sa si-o adreseze sincer, omul aflat de unul singur in cautarea "elixirului” vietii fara de moarte. Nu cred ca este gresit sa vedem tot acest demers rational stiintific si cultural al omenirii drept cai urmate de catre om in vederea redobandirii vietii vesnice. Aceasta este o nevoie profunda a naturii umane, chemate la nemurire dar care a ajuns sa poarte ranile pacatului si insemnele mortii, ce se face intrevazuta in orice manifestare a sa. Totul porneste dintr-o "foame" acuta de sens, de Absolut, de Viata. Insasi pornirea spre pacat are la temelie aceeasi "foame" insa gresit orientata. Ne inselam atunci cand credem ca "gustand” din nonsens, din efermer, din moarte, ne alegem cu ceva. Pierdem din vedere ca Dumnezeu ne-a adus la existenta sadind intru noi "o foame” pe care numai El o si poate potoli.

Sfanta Scriptura ne spune ca moartea a patruns in lume prin pacatul protoparintilor. Mai departe, aflam ca dupa ce acestia au pacatuit gustand din rodul pomului cunostintei binelui si raului, au fost izgoniti de Dumnezeu din rai pentru a nu putea gusta si din rodul pomului vietii. Mai mult, Dumnezeu a pus ca acest pom sa fie pazit de ingeri "cu sabii de foc.”

Pomul vietii este interpretat de multi dintre Sfintii Parinti drept o icoana a lui Hristos. Faptul ca protoparintii au fost tinuti departe de acesta, arata ca omul a fost supus unei epitimii, unui canon dumnezeiesc (precum cel primit in cazul spovedaniei). Insasi viata pacatoasa a devenit o piedica reala in calea catre Hristos, un impediment la dobandirea vietii vesnice.

Am putea spune ca, incepand cu acest moment, incepe periplul omului printre meandrele istoriei in cautarea nemuririi. O nemurire despre care crede ca si-o poate conferi de unul singur. Dar, dupa cum am aratat mai sus, Dumnezeu a ingradit pe veci orice cale catre adevarata nemurire, catre pomul vietii, pe care ar putea-o urma omul in mod autonom, egoist, omul insotit cu pacatul.

Omul spera sa invesniceasca viata de aici, de care este atat de mult legat, in timp ce Dumnezeu ne pune tuturor inainte vesnicia fericita vietii de apoi. Si o face lasand muritorilor o singura cale catre pomul vietii, cea a comuniunii si iubirii, in Biserica Sa.

In centrul Bisericii se afla astazi, precum pomul vietii in Gradina Raiului, Hristos-Vita, ale carui mladite suntem chemati sa fim, Hristos, Calea, Adevarul si Viata, din Care trebuie ca mereu sa ne impartasim.

Daca moartea omului prin pacat s-a facut simtita mai intai in suflet, ca indepartare de Izvorul Vietii, ca mai apoi sa-si faca simtita prezenta si in trup, mai exact, ca proces al despartirii sufletului de trup, la fel si Invierea, restaurarea si indumnezeirea omului, lucreaza incepand din aceasta viata mai intai in suflet, ca la sfarsitul veacurilor sufletul sa se uneasca din nou cu trupul, spre viata vesnica.

Prin Invierea lui Hristos, atat viata, cat si moartea, au dobandit un nou inteles. Viata inseamna acum comuniunea cu Dumnezeu. Moartea nu mai este sfarsitul acestei vieti trecatoare, ci indepartarea omului de El prin pacat.

Invierea lui Hristos este cel mai important eveniment al istoriei. Prin ea nonsensul devine sens, efemerul devine vesnicie, moartea devine viata, omul unit in Biserica cu Hristos devine dumnezeu dupa har.

De aceea, nu este de ajuns sa mergem la biserica in ziua Invierii Domnului spre a primi doar lumina Sfintelor Pasti. Trebuie ca noi sa devenim si sa ramanem lumina. Iar lumina din "lumina cea neinserata” a Invierii lui Hristos putem deveni parasind pacatele, intarindu-ne in bine, in Biserica, singurul loc lasat muritorilor spre a gusta din "Izvorul Cel fara de moarte”, Hristos-euharistic.

Sa raspundem chemarii Bisericii si vom fi pururea vii!

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

06 Aprilie 2012

Vizualizari: 5790

Voteaza:

Sfintele Pasti ca invitatie la nemurire 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact