Sfintele Pasti ca invitatie la nemurire

Sfintele Pasti ca invitatie la nemurire

"Veniti de primiti nemurire!",  desi nu este o reproducere "ad litteram”, reprezinta chemarea pe care o rosteste Biserica in mod solemn, la fiecare praznic al Sfintelor Pasti si  pe care o reinnoieste in fiecare Sfanta Liturghie. Chiar daca suntem constienti ca este o invitatie de nerefuzat, atat de mult suntem legati de cele ale lumii acesteia, incat "ne permitem" sa o ignoram.

La ce ne foloseste insa nemurirea, pana ce nu vom parasi pacatul, pana ce nu ne vom indrepta viata, pana ce nu vom dori liber a trai vesnicia lui Dumnezeu? O viata traita vesnic intru pofta pacatului, si nu intru Duhul Sfant, Mangaietorul, nu poate fi decat incununarea tuturor chinurilor si suferintelor posibile.

Aceasta intrebare evita sa si-o adreseze sincer, omul aflat de unul singur in cautarea "elixirului” vietii fara de moarte. Nu cred ca este gresit sa vedem tot acest demers rational stiintific si cultural al omenirii drept cai urmate de catre om in vederea redobandirii vietii vesnice. Aceasta este o nevoie profunda a naturii umane, chemate la nemurire dar care a ajuns sa poarte ranile pacatului si insemnele mortii, ce se face intrevazuta in orice manifestare a sa. Totul porneste dintr-o "foame" acuta de sens, de Absolut, de Viata. Insasi pornirea spre pacat are la temelie aceeasi "foame" insa gresit orientata. Ne inselam atunci cand credem ca "gustand” din nonsens, din efermer, din moarte, ne alegem cu ceva. Pierdem din vedere ca Dumnezeu ne-a adus la existenta sadind intru noi "o foame” pe care numai El o si poate potoli.

Sfanta Scriptura ne spune ca moartea a patruns in lume prin pacatul protoparintilor. Mai departe, aflam ca dupa ce acestia au pacatuit gustand din rodul pomului cunostintei binelui si raului, au fost izgoniti de Dumnezeu din rai pentru a nu putea gusta si din rodul pomului vietii. Mai mult, Dumnezeu a pus ca acest pom sa fie pazit de ingeri "cu sabii de foc.”

Pomul vietii este interpretat de multi dintre Sfintii Parinti drept o icoana a lui Hristos. Faptul ca protoparintii au fost tinuti departe de acesta, arata ca omul a fost supus unei epitimii, unui canon dumnezeiesc (precum cel primit in cazul spovedaniei). Insasi viata pacatoasa a devenit o piedica reala in calea catre Hristos, un impediment la dobandirea vietii vesnice.

Am putea spune ca, incepand cu acest moment, incepe periplul omului printre meandrele istoriei in cautarea nemuririi. O nemurire despre care crede ca si-o poate conferi de unul singur. Dar, dupa cum am aratat mai sus, Dumnezeu a ingradit pe veci orice cale catre adevarata nemurire, catre pomul vietii, pe care ar putea-o urma omul in mod autonom, egoist, omul insotit cu pacatul.

Omul spera sa invesniceasca viata de aici, de care este atat de mult legat, in timp ce Dumnezeu ne pune tuturor inainte vesnicia fericita vietii de apoi. Si o face lasand muritorilor o singura cale catre pomul vietii, cea a comuniunii si iubirii, in Biserica Sa.

In centrul Bisericii se afla astazi, precum pomul vietii in Gradina Raiului, Hristos-Vita, ale carui mladite suntem chemati sa fim, Hristos, Calea, Adevarul si Viata, din Care trebuie ca mereu sa ne impartasim.

Daca moartea omului prin pacat s-a facut simtita mai intai in suflet, ca indepartare de Izvorul Vietii, ca mai apoi sa-si faca simtita prezenta si in trup, mai exact, ca proces al despartirii sufletului de trup, la fel si Invierea, restaurarea si indumnezeirea omului, lucreaza incepand din aceasta viata mai intai in suflet, ca la sfarsitul veacurilor sufletul sa se uneasca din nou cu trupul, spre viata vesnica.

Prin Invierea lui Hristos, atat viata, cat si moartea, au dobandit un nou inteles. Viata inseamna acum comuniunea cu Dumnezeu. Moartea nu mai este sfarsitul acestei vieti trecatoare, ci indepartarea omului de El prin pacat.

Invierea lui Hristos este cel mai important eveniment al istoriei. Prin ea nonsensul devine sens, efemerul devine vesnicie, moartea devine viata, omul unit in Biserica cu Hristos devine dumnezeu dupa har.

De aceea, nu este de ajuns sa mergem la biserica in ziua Invierii Domnului spre a primi doar lumina Sfintelor Pasti. Trebuie ca noi sa devenim si sa ramanem lumina. Iar lumina din "lumina cea neinserata” a Invierii lui Hristos putem deveni parasind pacatele, intarindu-ne in bine, in Biserica, singurul loc lasat muritorilor spre a gusta din "Izvorul Cel fara de moarte”, Hristos-euharistic.

Sa raspundem chemarii Bisericii si vom fi pururea vii!

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

06 Aprilie 2012

Vizualizari: 5815

Voteaza:

Sfintele Pasti ca invitatie la nemurire 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact