Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2010

Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2010

† NICOLAE

din mila lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi
Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini,
pace si bucurie sfanta de la Hristos Domnul,
iar de la noi arhiereasca binecuvantare.
Prea Cucernici Parinti,
Iubiti Credinciosi,

Hristos a inviat!
Ziua Invierii ne ofera din nou bucuria sa ne vestim unii altora ca viata noastra nu se incheie pe acest pamant, ci vom invia si noi cei ce credem ca Hristos a inviat. Dar credinta in invierea noastra nu se refera la o rasplata dincolo de timp, la sfarsitul veacurilor, la a doua venire a Mantuitorului, la o inviere numai atunci impreuna cu toata faptura, ci aceasta credinta ne lumineaza viata noastra pamanteasca. Cei ce suntem crestini ne potrivim viata cu aceasta credinta in inviere, bine stiind ca invierea noastra va insemna si o judecata a vietuirii noastre crestine.

Sf. Apostol Petru vorbeste despre Invierea lui Hristos ca si izvor al vietii crestine, dar si ca tinta a petrecerii noastre pamantesti: Binecuvantat fie Dumnezeu si Tatal Domnului nostru Iisus Hristos, Care, dupa mare mila Sa, prin invierea lui Iisus Hristos din morti, ne-a nascut din nou, spre nadejde vie, spre mostenire nestricacioasa si neintinata si nevestejita, pastrata in ceruri pentru voi, cei ce sunteti paziti cu puterea lui Dumnezeu, prin credinta, spre mantuire, gata sa se dea pe fata in vremea de apoi (1 Petru 1, 3-5). Invierea lui Hristos ne-a nascut din nou, spune Sf. Petru, incredintandu-ne ca prin botez, cea de-a doua nastere, noi traim deja o alta viata, diferita de cea dinainte de botez. Prin botez primim impacarea cu Dumnezeu, sansa unei vieti traita in comuniune cu Dumnezeu in Biserica. Aceasta sansa este numita de Sf. Petru nadejde vie, spre mostenire nestricacioasa si neintinata si nevestejita. Avem aceasta nadejde vie prin Invierea lui Hristos la care suntem facuti partasi prin botez. Prin scufundarea in apa botezului, fiecare moare si invie cu Hristos. Moare pentru viata cea veche, cea a pacatului, deci a separarii de Dumnezeu, si invie la viata cea noua, cea traita cu Dumnezeu. Primind acest dar la botez, suntem paziti cu puterea lui Dumnezeu, prin credinta, spre mantuire, tot dupa cuvintele Sf. Petru.

Aceasta putere a lui Dumnezeu dovedita prin credinta si care ne duce la mantuire se revarsa asupra crestinului in tainele Bisericii. In taine primim intr-o forma vazuta harul cel nevazut a lui Hristos care ne intareste in viata noastra crestina. Ori acest har este tocmai dragostea lui Dumnezeu care ni se impartaseste ca si rod al jertfei lui Hristos pe Cruce si al Invierii. Caci in numele intregii omeniri Hristos s-a oferit jertfa pentru a recastiga dragostea lui Dumnezeu. Iar la acest gest de ofranda, Dumnezeu-Tatal a raspuns cu dragostea si puterea Sa ridicandu-l pe Hristos-Omul din morti. Trupul jertfit a fost inviat prin puterea lui Dumnezeu. Iar aceasta putere si dragoste dumnezeiasca se revarsa asupra noastra in fiecare sfanta taina. Ceea ce inseamna ca in tainele Bisericii fiecare crestin se impartaseste de puterea cea mantuitoarea a lui Hristos cel Inviat.

La rugaciunile dupa impartasirea cu Trupul si Sangele Mantuitorului preotul spune rugaciunea: O, Pastile cele mari si prea sfintite, Hristoase; O, Intelepciunea si Cuvantul lui Dumnezeu si Puterea. Da-ne noua sa ne impartasim cu Tine, mai cu adevarat in ziua cea neinserata a Imparatiei Tale. Prin impartasire, primim de pe acum Intelepciunea si Cuvantul lui Dumnezeu si Puterea. Aceasta impartasire de Dumnezeu din aceasta viata ne aduce o vedere a lui Dumnezeu, o vedere duhovniceasca care ne calauzeste pe drumul mantuirii. Caci Sf. Apostol Petru spune mai departe in aceeasi Epistola Soborniceasca: Pe El, fara sa-L fi vazut, Il iubiti; intru El, desi acum nu-L vedeti, voi credeti si va bucurati cu bucurie negraita si preamarita, dobandind rasplata credintei voastre, mantuirea sufletelor. (1 Petru 1, 8-9) Sf. Petru ne vorbeste clar despre dobandirea mantuirii prin aceasta vedere urmare a credintei in Invierea lui Hristos si a puterii ce o primim in taine. Iar aceasta mantuire se va da la sfarsitul veacurilor.

De acestea ne incredinteaza Hristos insusi: Aceasta este voia Tatalui Meu, ca oricine vede pe Fiul si crede in El sa aiba viata vesnica si Eu il voi invia in ziua cea de apoi (Ioan 6, 40). Acesta este planul mantuirii pregatit de Dumnezeu-Tatal. Jertfa pe Cruce si Invierea Fiului cel Intrupat este temeiul vederii lui Dumnezeu. Iar aceasta vedere ne conduce la viata cea vesnica inca de pe acum, vesnicie din care vom gusta mai cu adevarat in ziua cea neinserata a Imparatiei lui Dumnezeu.

Iubiti Credinciosi,
Vestindu-ne unii altora Invierea Mantuitorului Iisus Hristos ne amintim aceste intelesuri ale vietuirii noastre pamantesti. Caci nu ne vestim doar credinta si nadejdea ca vom invia la a doua Venire a Domnului, ci ne indemnam unii pe altii sa dorim sa-l vedem pe Fiul cel Inviat, vedere care ne aduce deja viata vesnica. Marturisind Invierea Domnului noi afirmam ca traim deja intr-o lume noua, o lume innoita prin Inviere, o lume care isi va primi desavarsirea la sfarsitul veacurilor. Aceasta vestire si aceasta marturisire ne arata pe noi lucratori adevarati in Biserica lui Hristos, vrednici de rasplata la Invierea cea de obste. Si numai aceasta vestire mai poate aduce speranta in lumea de astazi tulburata de tot mai multe probleme.

Va urez tuturor, preoti si credinciosi ai Arhiepiscopiei noastre, sa petreceti sfintele sarbatori ale Invierii Domnului cu bucurie negraita si preamarita, cu nadejde vie, caci Hristos Domnul a biruit moartea si ne-a daruit noua Invierea. Nadajduim sa ne vedem cu totii, preoti si delegati ai parohiilor, la Congresul Arhiepiscopiei din iulie de la Chicago.

Va imbratisez in Hristos Domnul Cel Inviat si va urez Sarbatori fericite!
Hristos a inviat!
Al vostru frate intru rugaciune catre Dumnezeu,
† NICOLAE
Chicago, Praznicul Invierii Domnului, 2010

24 Martie 2010

Vizualizari: 1864

Voteaza:

Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2010 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact