A treia saptamana a Postului Mare

A treia saptamana a Postului Mare

A treia saptamana a Postului Mare sa deschide cu un indemn la perseverenta in lucrarea virtutilor pentru a ajunge in Saptamana Mare: "Incepand postul saptamanii a treia, sa laudam, credinciosii, cinstita Treime, savarsind cu bucurie cealalta vreme a lui; si patimile trupesti slabindu-le, sa culegem din sufletele noastre flori dumnezeiesti, ca sa impletim cununi Doamnei zilelor (Pastelui), ca toti purtand cununi sa laudam pe Hristos ca pe un Biruitor".

Cele trei saptamani care mai raman pentru atingerea acestui scop sunt asimilate celor trei zile de curatire carora au trebuit sa li se supuna evreii inaintea teofaniei de pe Sinai (Is 19, 11). Prefigurarea scripturistica devine astfel prilejul stabilirii unei corespondente intre doua trepte ale scarii timpului: saptamanile si zilele.

"Intru aceasta a treia saptamana curatindu-ne, fratilor, ca si Israel de demult in trei zile, sa ajungem la muntele rugaciunilor, si acolo , auzind dumnezeiestile glasuri, sa laudam pe Hristos".

Aceasta trecere la o scara temporala mai vasta sugereaza faptul ca Postul Mare crestin pregateste in vederea unei contemplatii mai inalte decat cea primita de iudei si ca teofania de odinioara era o profetie a aratarii Luminii Pastelui.

Evocarea, ca de obicei, a pregatirii in vederea Pastelui se va continua toata saptamana, dar aici ea va fi legata de numeroase tropare ce vestesc praznicul Crucii din duminica urmatoare. Saptamana a III-a e, asadar, o inainte-praznuire suprapusa punctarii timpului ce duce la Patima. Trebuie sa ne curatim nu numai pentru ca sa vedem Patima si invierea, ci si pentru a ne invrednici sa ne inchinam Crucii, care e anticiparea lor.

"Trupul curatindu-se cu infranarea si cu rugaciunile luminandu-ne sufletele, Doamne, invredniceste-ne sa vedem cinstita si sfanta Cruce a Ta, si cu frica sa ne inchinam ei, cu cantari cantand si zicand: Slava datatoarei de viata Crucii Tale; Slava dumnezeiestii sulite Tales prin care iarasi am inviat, Unule Iubitorule de oameni!".

Pregatirea in vederea praznuirii Crucii e, asadar, o icoana a pregatirii in vederea Patimii, astfel ca si atunci cand cerem de la Dumnezeu harul de a venera crucea in duminica urmatoare, aceasta se reduce in fapt la a-I cere sa ajungem cu ajutorul Sau pana in Vinerea Mare si la lumina invierii nedespartita de ea.

"Trecand a treia saptamana a cinstitului post, Hristoase-Cuvinte, invredniceste-ne sa vedem lemnul Crucii celei facatoare de viata, si cu cinste sa i ne inchinam si sa cantam dupa vrednicie; sa slavim stapania Ta, sa laudam Patimile Tale, sa ajungem in chip curat la slavita si sfanta inviere, la Pastele cel de taina, prin care Adam iarasi a intrat in rai".

Aceasta tema a inainte-praznuirii se combina cu comemorarile ciclului saptamanal, si in principal cu cele ale Crucii si Patimii in zilele de miercuri si vineri. Astfel se socoteste ca insasi crucea ii calauzeste pe credinciosi in timpul Postului Mare, ducandu-i la venerarea ei. Rugaciunile apostolilor in zilele de joi si mijlocirile mucenicilor in zilele de sambata sunt invocate indeosebi pentru a sustine mersul credinciosului spre Duminica a III-a. Aceasta suprapunere a inainte-praznuirii peste ciclul saptamanal permite o pregatire extrem de armonioasa in vederea praznicului Crucii care, mentionat numai in zilele de marti, devine aproape prezent in zilele de miercuri si vineri, pentru ca, fiind evocat mai indirect in zilele de joi si sambata, sa apara definitiv duminica.

Structura Saptamanii a III-a e completata de o modificare survenita in idiomelele palestiniene de la Vecernie si Utrenie. Acestea nu se mai refera la "postul duhovnicesc", pentru a initia un bogat comentariu imnologic la vechile lecturi evanghelice. In timpul acestei saptamani, reluarea parabolei fiului risipitor si a temei convertirii e, asadar, ocazia de a centra interesul credinciosilor inca o data asupra necesitatii de a relua mereu ceea ce pare sa fi fost dobandit inca de la inceputul Postului Mare pentru a-l putea desavarsi. Metanoia, deja evocata in perioada pregatitoare, nu e un bun definitiv castigat, ci, asa cum mentionam mai sus, trebuie reinceputa neincetat, parabola fiului risipitor trebuind sa fie meditata mereu pentru ca Postul Mare sa fie cu adevarat o perioada de innoire completa si profunda a persoanei.

Repetarea aceleiasi teme dupa patru saptamani sugereaza astfel credinciosilor sa-si faca un examen al virtutilor pe care le-au putut dobandi incepand de la Duminica Fiului Risipitor. Imnografii descopera noi aspecte ale acestei parabole meditand la ea de doua ori pe zi, astfel incat ne putem indrepta sau sa fim imbolditi spre o ravna inca si mai aprinsa spre cainta in timpul saptamanilor care urmeaza. Ceea ce ar putea parea simpla supravietuire a vechii redactii palestiniene a Triodului e, asadar, asumat sincronic, pentru a deveni un element pertinent al spiritualitatii Triodului si structurii sale.

In timpul acestei prime perioade a Postului Mare, zilele obisnuite dezvolta temele postului, caintei si ale celorlalte virtuti intr-un urcus treptat spre praznicul Crucii, care e in acelasi timp semnul incheierii jumatatii cursei sale si anticiparea tintei lui: Patima. Zilele liturgice se disting si ele structural si tematic de zilele de post: "ele formeaza un cuplu articulat cu perioada pregatitoare in principal de Sambata lui Teodor si simetric ultimelor doua duminici din Postul Mare prin Duminica Ortodoxiei si a Sfantului Grigorie Palama. Urcusul spre Cruce si centru se va face, asadar, gratie legaturii intre credinta ortodoxa, faptele ascezei si o cainta mereu innoita; astfel ca, ajunsi la mijlocul Postului Mare, si, prin urmare, aproape de Patima, sa putem spune: "Acum am inceput" (Ps 76, 11).

Ieromonahul Makarios Simonopetritul
Triodul explicat : mistagogia timpului liturgic - Makarios Simonopetritul, Editura Deisis

Pe aceeaşi temă

05 Martie 2018

Vizualizari: 17045

Voteaza:

A treia saptamana a Postului Mare 4.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact