Scoala Megarica

Scoala Megarica

 

Scoala Megarica

 

Intemeietorul scolii megarice este Euclid din Megara (cca 360 i.Hr.), ceva mai in virsta decit Platon, cu care era prieten si cu care facea parte din cercul de elevi al lui Socrate. Despre Euclid se relateaza ca, desi intre Atena si Megara era stare de razboi, ceea ce a facut pe atenieni sa faca o lege, dupa care oricare megarian prins intre zidurile Alenei sa fie condamnat la moarte, acesta nu s-ar fi infricosat, ci tra­vestit facea doua mii de pasi pina la inchisoarea in care se gasea Socrate, pentru ca sa-l asculte pe acesta. Euclid a fost de fata la moartea lui Socrate (Fedon p. 59 F) si el a fost acela, care, dupa moartea acestuia, le-a oferit azil elevilor marelui Atenian, ca sa-i salveze de la prigoane, Dintre elevii lui Euclid nu amintim decit pe aceia care si-au facut un nume in filozofie si anume pe : Eubulides, Diodorus, Kronus din Jasos si Stilp din Megara. Acesta din urma a fost maestrul lui Zenon, inte­meietorul stoicismului.

 

Interesant este ca megaricii nu sint influentati numai de catre So­crate ci si de eleati. Unii dintre ei au studiat pe Parmenide, iar altii pe Zenon eleatul. Ei au descoperit, asadar, ca intre filozofia lui Socrate si eleati se pot face apropieri. In incercarea lor insa de a exploata aceasta apropiere, megaricii ajung ca, in loc sa dezvolte filozofia lui Parmenide cu ajutorul metodei socratice, ei au incercat sa reduca filozofia lui So­crate la punctul de vedere parmenidian. Socrate cauta notiunea ca o unitate generala a obiectelor. Acelasi lucru vor sa-l faca si megaricii. Dar acestia ajung la concluzia -sub influenta lui Parmenide -ca no­tiunea generala nu cuprinde nimic real. De aceea ei neaga notiunile generale, facind exceptie numai cu notiunea "existenta". Dar si aceasta, cred megaricii, este numai parut reala ; caci Existentul, care mai este numit si Unul sau Dumnezeu, Ratiunea sau Binele, inceteaza de a mai fi un concept general, din pricina ca el inseamna negatia realitatii. Me­garicii gindesc conceptul "existenta" in sens general, numai ca posi­bilitate, asa cum il va intelege si Hegel, care la inceputul Logicii sale, vorbeste despre Absolut, Dumnezeu, Ideea numai ca o posibilitate ab­soluta. Si de aceea ei neaga ca posibilul ar putea exista. Socrate dim­potriva cauta notiunea pentru ca sa poata intelege individualul, reali­tatea. Megaricii se indeparteaza deci de metoda socratica.

 

Diodor neaga existenta miscarii si prin aceasta el se vadeste a fi elevul lui Zenon din Elea. Printre argumentele lui Zenon impotriva posibilitatii miscarii este unul ce se numeste argumentul "sagetii". Acesta afirma ca sageata ce zboara sta, caci intr-o parte nemarginit de mica de timp ea se misca nemarginit de putin, asadar ea nu se misca ci sta. Dar daca sageata sta in fiecare clipa, atunci ea sta in tot decursul timpului. Acest argument este preluat de Diodor cuvint cu cuvint. Mai interesanta pare conceptia religioasa pe care o reprezinta megaricii. Pentru acestia Unul, Existenta este identica cu Divinitatea, cu Binele si cu Ratiunea. Ca si Zenon, megaricii neaga miscarea si multi­plicitatea aparitiilor, ceea ce inseamna ca ei neaga lumea aparitiilor, cu scopul de a accentua si mai mult realitatea exclusiva a Divinitatii. Dar aceasta Divinitate nu se exteriorizeaza, cum cred panteistii in aparitiile singulare, caci aceste aparitii sint in realitate nimic si de aceea nu exista decit o Divinitate buna in sine, care poarta in miinile sale inima omului. Numai acesta exista in eternitate. Megaricii dezvolta astfel o idee socra­tica, dar cu deosebirea ca Socrate n-a mers atit de departe, incit sa nege ca in lumea aparitiilor n-ar exista rau si erori. Euclid insa neaga acest lucru, el neaga existenta raului.

 

Unii istorici ai filozofiei antice afirma ca prin Euclid au patruns in scoala megarica elemente sofistice-eristice.

 

N.B.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

24 Iulie 2012

Vizualizari: 4930

Voteaza:

Scoala Megarica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact