Apostolatul

Apostolatul

Noţiunile de apostol şi apostolat îmbracă înţelesuri şi semnificaţii universal valabile pentru întreaga viaţă a Bisericii. Însuşi Fiul lui Dumnezeu, ca trimis al Tatălui pentru mântuirea neamului omenesc, este Apostolul prin excelenţă al lui Dumnezeu în lume pentru a scoate neamul omenesc din robia păcatului şi a morţii, iar apostolatul Său este până la sfârşitul veacurilor.

Apostolul este o persoană aleasă de Dumnezeu, care simte chemarea la această cinste şi răspunde de fiecare dată afirmativ la apelul ceresc. Deci, apostol este acela care are o simţire duhovnicească desăvârşită şi o aplecare spre cele sfinte. Interiorul sufletului său este ca o biserică binecuvântată care rezonează armonic în relaţie cu Duhul Sfânt. În această comuniune desăvârşită, Duhul atinge corzile sufletului celui chemat să fie apostol şi-l face să răspundă, ca şi dreptul Samuel: "Iată-mă Doamne, robul tău ascultă!" (I Regi 3, 10).

Experienţa apostolică are în centru persoana Mântuitorului Hristos, atât în Vechiul, cât şi în Noul Testament. Am putea chiar spune că apostolatul este în Mântuitorul Hristos şi se orientează totdeauna spre Parusie. Prin urmare, dacă proorocii-apostoli ai Vechiului Testament pregăteau omenirea pentru venirea Domnului, în Noul Legământ însoţesc pe Mântuitorul în tot locul, iar astăzi prin ierarhii şi preoţii Bisericii pregătesc lumea pentru venirea Domnului, prin Sfânta Liturghie, ca o pregustare a celei de-a doua veniri.

Evident, faţă de alţi apostoli, harisma apostoliei celor doisprezece este unică şi nu se repetă. Dar, spre deosebire de chemarea acestora şi de misiunea lor, Mântuitorul ne-a dat şi nouă darul apostoliei atunci când am fost botezaţi în numele Preasfintei Treimi şi ne-am îmbrăcat în Hristos. Prin această învestire avem datoria să împlinim rânduiala dumnezeiască după cuvântul Sfântului Pavel, care ne îndeamnă: "Slujba ta fă-o deplin!" (II Timotei 4, 5). Îndată ce am primit acest har al Duhului Sfânt, Dumnezeu se manifestă prin noi şi se mărturiseşte în lume, arătându-se în toată măreţia puterii Lui, cum ne spune Psalmistul: "Minunat este Dumnezeu întru sfinţii săi" (Ps. 67, 36).

Deci, prin Taina Sfântului Botez suntem unşi apostoli şi încredinţaţi Bisericii pentru mărturisirea adevărului de credinţă prin viaţa şi faptele noastre, aşa cum ne învaţă Sfântul Apostol Petru, care spune: "Voi sunteţi seminţie aleasă, preoţie împărătească, neam sfânt, popor agonisit de Dumnezeu, ca să vestiţi în lume bunătăţile Celui ce v-a chemat dintru întuneric, la lumina cea minunată" (I Petru 2, 8). În felul acesta, primind harul Duhului Sfânt şi puterea lui Dumnezeu în inimile noastre, putem grăi "Avva Părinte!" (Galateni 4, 6) şi mărturisi: "Un Domn, o credinţă şi un Botez" (Efeseni 4, 5). Tocmai de aceasta ne şi supunem poruncii Mântuitorului, care ne îndeamnă prin cuvintele: "Mergând învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă. Şi iată Eu voi fi cu voi până la sfârşitul veacurilor" (Matei 28, 19).

Apostolatul are însă şi o dimensiune martirică, jertfelnică. După ce omul a fost botezat şi s-a unit cu Mântuitorul Hristos şi crede Lui ca unui Împărat şi Dumnezeu, este de la sine înţeles că el trebuie să se jertfească cu orice preţ pentru adevăr. În primul rând, noul ostaş al lui Hristos trebuie să realizeze în interiorul său o stare de curăţenie duhovnicească nepătimitoare. Această vieţuire după poruncile lui Dumnezeu este absolut necesară ca nu cumva propovăduind altora dezrobirea, el însuşi să se facă rob păcatului şi morţii, aşa cum spunem în rugăciunea dinaintea Tainei Sfântului Botez. În acest sens, apostolul are obligaţia să se detaşeze clar de slujirea celor pământeşti, ca nu cumva să încurce şi pe alţii în slujirea celor cereşti. Apoi, jertfa apostolilor trebuie să fie "până la sânge", aşa cum cere Marele Pavel, iar cel ce se încumetă la această slujire trebuie să fie pregătit tot timpul pentru martiriu. El trebuie să ştie bine că lupta şi angajamentul său sunt în numele Mântuitorului Iisus Hristos, iar principala sa grijă trebuie să se concentreze spre mărturisirea Învierii Domnului. Mai mult, apostolul trebuie să aibă în vedere că esenţa apostolatului său nu se leagă în mod deosebit de cuvintele sau de formele mărturisirii, căci toate acestea i se vor dărui lui din prisosul darurilor Duhului Sfânt. Aşadar, lucrul cel mai important în lucrarea apostolică este să ai puterea şi curajul de a-L mărturisi pe Mântuitorul Hristos oriunde şi oricând, fără frică şi fără tăgadă. Aşa au fost sfinţii mucenici şi muceniţe, care, umbriţi şi întăriţi permanent de puterea dumnezeiască, au lucrat şi au luminat inimile multor credincioşi.

Ca urmaşi ai Sfinţilor Apostoli, episcopul şi preotul sunt aleşi şi învestiţi de Mântuitorul Hristos pentru a transmite credincioşilor mesajul evanghelic, până la a doua venire a Sa. Acest angajament îl facem atunci când suntem hirotoniţi şi primim trupul Domnului în palmele noastre: "Păstrează odorul acesta până la a doua venire a Domnului, când se va cere de la tine întreg şi nevătămat". Deci, primind acest dar şi această chemare, apostolul de astăzi, cleric şi mirean, are mare nevoie să analizeze şi să decidă ce este mai bine pentru o lume prinsă în menghina din ce în ce mai strâmtă a secularizării. Ei trebuie să ştie de asemenea că, de multe ori, cei din jurul lor nu mai aud sau efectiv ignoră glasul ierarhului, al preotului sau al celui care vorbeşte despre Dumnezeu. Fireşte că această surzenie duhovnicească are un substrat adânc legat de simţirea vieţii religioase. În acest context, viaţa şi activitatea episcopului, a preotului şi a credinciosului, ca mesageri legitimi ai Evangheliei Mântuitorului Hristos, au un rol considerabil, mai ales în direcţia readucerii celor pierduţi la lumina credinţei şi a vieţii liturgice.

† Irineu
Mitropolitul Olteniei


 

Pe aceeaşi temă

28 Iunie 2016

Vizualizari: 1379

Voteaza:

Apostolatul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact