Baticul - amanunt sau element de identitate?


Baticul - amanunt sau element de identitate?

Oamenii credinciosi incearca, in general, sa isi exprime propria identitate religioasa, nu doar in cadrul ritualurilor de cult, ci si in viata lor particulara de zi cu zi. In aceasta privinta, imbracamintea joaca un rol foarte important in cele mai multe dintre cazuri. Un exemplu in acest sens il reprezinta valul sau basmaua, care starneste multe controverse nu doar in lumea islamica.

Valul, basmaua, care acopera capul, deseori fata si corpul, provin probabil din Orient. Portul valului ofera protectie in fata privirii celor indiscreti, asigurand, in acelasi timp, o anume intimitate.

Conducatorii musulmani, cum ar fi, de pilda, califii abasizi, apoi imparatii chinezi, purtau un asemenea val, ca sa nu mai vorbim de tuaregii din Sahara, unde doar barbatii sunt acoperiti cu un val. La multe popoare, femeia a trebuit sau trebuie sa poarte capul acoperit partial sau in intregime. In vechiul Orient, valul este consemnat inca din a doua jumatate a mileniului al II-lea i.d.Hr. in legile asiriene, ca un semn distinctiv pentru femeile nobile sau casatorite.

Prin urmare, nu e o surpriza faptul ca valul este intalnit si in iudaism si in comunitatile iudeo-crestine. Sfantul Ap. Pavel a incercat sa introduca portul valului de catre femei si in comunitatile crestine provenite din lumea pagana, ignorand insa faptul ca, in traditia lumii elenistice, valul era purtat doar cu prilejul nuntii sau ca o componenta care tinea mai mult de moda. Femeile din Corint au refuzat portul valului, asa incat Sfantul Ap. Pavel a batut in retragere si a incercat sa vina cu argumente in prima sa epistola trimisa corintenilor (I Cor. 11, 2-16): "capul" barbatului este Hristos, iar "capul" femeii este barbatul; barbatul nu trebuie sa-si acopere capul, pentru ca el este "chipul si slava" lui Dumnezeu, pe cand femeia este doar "slava" barbatului. Sfantul Pavel incearca sa sublinieze ca, dupa cum barbatul nu poate participa la slujbele Bisericii cu parul lung, tot la fel, femeia fara a avea parul acoperit cu un val (cf. W. Schrage, Der erste Brief an die Korinther, pp. 487-541).


Unii Parinti si scriitori ai Bisericii au continuat si ei sa sustina aceeasi atitudine a Apostolului Pavel fata de portul femeii. Astfel, la inceputul secolului al III-lea, Tertulian, in lucrarea sa De virginibus velandis, cerea ca toate fecioarele sa poarte valul nu doar in biserica, ci oriunde in public. Acest lucru avea sa fie respectat mai tarziu cu strictete mai ales in randul calugaritelor si surorilor din ordinele monahale. Mai mult decat atat, atunci cand intra in biserica, multe credincioase ortodoxe isi acopera parul cu o naframa sau basma. Tot la fel, pana azi, multe credincioase catolice din Italia, la intrarea in biserica, isi pun un acoperamant pe cap sau cel putin o batista; in plus, protocolul prevede ca in cadrul audientelor la nivel inalt la papa, femeile sa poarte un val confectionat dintr-un material foarte fin; acelasi val este purtat cu ocazia unor inmormantari sau la nunti, cand se poarta un val alb.


Nici in perioada Reformei nu s-a pus problema schimbarii sau inlaturarii portului acoperamantului capului femeii, chiar daca J. Calvin a tratat-o cu indiferenta. Astazi, insa, atat in Rasaritul ortodox cat si in Apus, folosirea basmalei de catre femei in spatiul liturgic sau in afara lui nu mai prezinta un interes special din partea preotilor sau episcopilor, in afara unor exceptii, dar tot mai putine.


Altfel stau lucrurile in spatiul islamic. Exista trei locuri in Coran (33,53; 33,59; 24,31), in care se cere femeilor sa se imbrace decent. Termenul arab folosit astazi in acest sens, hioab (de la vb. haoaba, "a acoperi") nu inseamna in Coran ceea ce vrea sa insemne cuvantul arab in uz astazi, "basma care acopera capul si umerii". Notiunea hioab apare, intr-adevar, de sapte ori in Coran, dar inseamna doar "izolare, perdea, separare, perete despartitor" (cf. 7,46; 17,45; 19,17; 33,53; 38,32; 41,5; 42,51). Doar in sura 33,53 apare o legatura intre aceasta semnificatie si femeia musulmana: "Iar daca le rugati pe ele (pe femeile Profetului, n. tr.) pentru un lucru, atunci rugati-le de dupa o perdea". Versetul vizeaza, in fapt, spatiul privat al femeilor lui Mahomed, care trebuie protejat; in casa sa, perdeaua separa spatiul in care erau primiti oaspetii de acela in care se aflau sotiile sale. Mai tarziu, semnificatia cuvantului s-a imbogatit, incluzand si acoperamantul de pe capul femeilor musulmane.


Un alt cuvant-cheie legat de portul femeii in lumea islamica e pomenit in sura 33,59: "Spune soatelor tale si copilelor tale si muierilor dreptcredinciosilor sa se inveleasca in jilbaburile (s.n.) lor, caci astfel va fi mai lesne sa fie cunoscute si sa nu li se pricinuiasca necazuri". Motivul pentru care sotiile Profetului si cele nobile trebuiau sa-si acopere capul era acela de a fi recunoscute mai usor atunci cand ieseau in public si pentru a putea fi deosebite de sclave. Acoperirea capului era in perioada lui Mahomed un semn al nobletei, al elitelor, fapt pentru care o sclava nu avea niciodata dreptul sa-si acopere capul.


In fine, in sura 24,31, in acelasi context, apare termenul himar: "Si spune dreptcredincioaselor. sa-si coboare valurile (himar, n.n.) peste piepturile lor! Si sa nu-si arate frumusetea decat inaintea sotilor, sau a parintilor lor.". In fapt, himarul arata deosebirea dintre musulmance si femeile altor popoare, care purtau o naframa pe cap, legata in jurul gatului si lasata sa fluture pe spate. In plus, acelasi himar era folosit si de barbati pentru a-si acoperi capul.


Dupa cum se observa, Coranul nu confera imbracamintei un caracter strict religios, ci mai degraba unul social (J. Chabbi, Ce voile que laon dit "islamique", pp. 32-33). Din pacate, ulterior, locurile amintite din Coran au fost reinterpretate, intr-un sens restrictiv, in baza unor prescriptii din traditia islamica (Hadith). Astazi, cel putin in spatiul islamic, dar nu numai, imbracamintea a devenit un simbol al unei conceptii si atitudini politico-religioase. Prin imbracaminte, femeile musulmane, de pilda, dar si tinerii care refuza sa poarte cravata, pentru ca ar fi de provenienta occidentala, doresc sa-si exprime atasamentul fata de islam si valorile sale, ca si protestul lor fata de procesul de secularizare.


Totusi, dincolo de orice speculatii si mentalitati, istoria a confirmat faptul ca nu "haina il face pe om", ci omul este acela care poate conferi, sau nu, noblete si identitate "hainei".

 

Pr. prof. univ. dr. Nicolae Achimescu

.

07 Decembrie 2007

Vizualizari: 8200

Voteaza:

Baticul - amanunt sau element de identitate? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact