Catacombele din Milos

Catacombele din Milos

Catacombele in Biserica primara

Numele de "catacombe" apartine la origine unei depresiuni situate de-a lungul Viei Appia, la iesirea din Roma, ad Catacumbas - simpla transcriere a unei expresii grecesti - insemnand "in fundul adanciturii". Aici a fost amenajat un cimitir crestin, care astazi este cunoscut sub numele de Catacombele Sfantului Calist, sau Calixt, dupa primul sau administrator. Cuvantul " catacombe " a fost mai apoi aplicat cimitirelor asemanatoare facute in galerii marginite de firide. Crestinii au imprumutat de la evrei acest obicei care, fiindu-ne cunoscut la Roma, la Neapole si in Sicilia, a fost de asemenea practicat de anumite comunitati crestine din Orient. Asemenea cimitire au fost descoperite  si in insula Milos (Grecia).

Insula Milos Grecia

Catacombele din insula Milos

Milos este o insula vulcanica din Grecia, localizata in partea de sud-vest a Cicladelor, la o distanta de 86 km fata de Pireu. Relieful este in mare parte montan, cel mai inalt punct fiind Profetul Ilie (751m). Insula are doi vulcani inactivi: Fyriplaka in partea centrala a insulei, si Trachilas in partea de nord. Activitatea vulcanica a creat pestere subacvatice de o mare frumusete, precum Smaragdenia Spilia - ”Grota de smarald”, Kleftiko si Papafraga. Solul insulei este fertil, aici fiind produse citrice, legume, grau si masline.

Insul Milos

Catacombele crestine reprezinta cel mai cunoscut monument al insulei, fiind unic in Grecia. Acestea se gasesc langa satul Trypiti, la mica distanta fata de teatrul antic. Catacombele sunt vizitate anual de un mare numar de aproximativ 30.000 de oameni.  Cei care care au descoperit pentru prima data aceste catacombe nu au fost din pacate, arheologi ci traficanti de obiecte antice. In insula Milos se pare ca majoritatea mormintelor boltite in arcosoliu erau impodobite cu picturi, dar zugraveala a cazut aproape pretutindeni, uneori ca urmare a acestor sapaturi clandestine.

Catacombele din Insula Milos

Ca multe alte monumente din Ciclade, catacombele au fost pentru prima data explorate de catre savantul german Ludwig Ross in anul 1844. Acesta afirma ca a vazut reprezentate aici flori si ramuri pe care sedea aninata cate o pasare, potrivit inspiratiei idilice intalnite de asemenea in catacombele de la Roma. Studiul sau sistematic a fost continuat prin activitatea profesorului G. Sotiriou. Acesta, in 1927, a scos la iveala un peste pictat in verde, emblema binecunoscuta a lui Hristos, intemeiata pe acrostihul Iisus Hristos Mantuitorul, fiul lui Dumnezeu, ichthys insemnand peste in limba greaca.

Catacombe Milos Catacombe Milos

In subiecte de acest gen nu trebuie sa vedem criptograme destinate sa insele politia imperiala asupra religiei defunctilor si a urmasilor lor, ci rezultatul unui mod de a gandi simbolic, ale carui numeroase manifestari se intalnesc in arta funerara a paganilor.

Catacombele din Milos

Catacombele sunt cimitire subterane - cimitirul primei comunitati crestine a insulei - ce dateaza din secolul al II-lea si au continuat sa fie folosite pana la sfarsitul secolului al  V-lea. Potrivit arheologilor sute de crestini au fost inmormantati aici. Se pare insa, ca aceste catacombe nu erau locuri folosite numai pentru inmormantarea defunctilor, fiind utilizate si ca biserici crestine, in timpul persecutiilor. Totodata aceste catacombe reprezinta marturia faptului ca religia crestina a fost cunoscuta in insula Milos inca de timpuriu.

Catacombele din Milos

Monumentul este format din trei catacombe cu un numar egal de camere funerare (A, B si C) si mici coridoare, care pornesc din fiecare camera. Latimea coridoarelor variaza intre 1 si 5 m. inaltimea lor minima este 1.60 m, in timp ce cea maxima nu depaseste 2.50. In catacombe au fost gasite multe inscriptii toate avand un caracter funerar.

Catacombele din Milos

Catacomba A are in special o camera funerala spatioasa  in care pot fi  gasite morminte duble. Intr-unul din mormintele de pe un coridor secundar  s-a pastrat  o inscriptie  potrivit careia Stefana, fiica lui Milon, se odihneste aici. Catacomba B are unele caracteristici interesante. In mijlocul camerei se afla o piatra, considerata de catre Sotiriou ca ar fi servit drept altar.

Catacombele din Milos

In camera B s-a pastrat cea mai cunoscuta inscriptie gasita in catacombe. Ea ne informeaza despre numele primilor crestini, ca de altfel locul  fiecaruia in randul clerului.

Catacombele din Milos

Forma de astazi a catacombelor este cea din urma interventiilor din secolul al XX-lea, cum sunt intrarea in camera B si pasajele care unesc cele trei camere. Pentru a deschide aceste pasaje unii pereti  au fost demolati. Existenta unei singure intrari a fost considerata ca necesara, nu doar din motive de securitate, dar si deoarece intrarea initiala a catacombelor se daramase. Astazi numai camera B este deschisa vizitatorilor. Acestia se pot misca in jurul camerei pe o platforma din lemn care protejeaza podeaua originala.

Radu Alexandru

04 Noiembrie 2009

Vizualizari: 4578

Voteaza:

Catacombele din Milos 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact