Despre frumos, bine si adevar

Despre frumos, bine si adevar

Fără frumos nu există bine, pentru că binele şi frumosul una sunt. Fără frumos și bine nu există nici adevăr, fiindcă frumosul, binele și adevărul una sunt. Fără frumos, bine și adevăr nu există nici iubire fiindcă din iubire a creat Dumnezeu omul și lumea și numai un suflet frumos și bun poate iubi cu adevărat.

Frumosul revelează sacrul din lume și din om, paradisul pierdut și paradisul regăsit în conștiința omenească. Frumosul retrezeşte în om intuiția și intenția căutării şi a contemplării sublimului divin. Creativitatea omenească este teleologică, își are sorgintea în aspirația nețărmuită a omului spre mai bine și mai frumos, spre adevărul și iubirea absolută.

Logosul divin primordial a creat frumosul din lume și după aceea s-a retras, s-a ascuns după voalul de lumină increată, incandescentă, transcedentală. Din când în când însă ne privește prin monoclul său precum un bătrân înțelept care derulează sulurile memoriei şi răsfoiește tomurile cu manuscrise palimpseste, îngălbenite de vreme, să vadă cât aur și cât praf stelar sclipitor a mai rămas din lumea pe care Dumnezeu a creat-o și despre care a zis când a terminat lucrarea că atunci era bună, o lume bună și dumnezeiesc de frumoasă.

Frumosul adevărat și adevărul frumos, binele adevărat și adevăratul bine, triada nedespărțită a gloriei divine dăruite prin inspirație și revelație omului nu pot fi concepute altfel decât în unitate și armonie, după chipul și asemănarea hipostatică trinitară. Estetizarea dogmatică a frumosului și izolarea acestuia de bine și de adevăr, reducţionismul estetic, duc în ultimă instanță la o viziune ecstatică abstractă și distorsionată, lipsită de sensibilitate, la disocierea afectivă a ființei și a conștiinței umane, la dezumanizarea și desacralizarea omului, a artei și a teopoeticului din sine.

Frumosul nu este numai crisalida, cheratina calcifiată, împietrită, fluturele uscat țintuit între ramele insectarului ci este înainte de toate fluturele viu, metamorfoza viermelui din crisalidă, este libertate, este zborul însăși, înălțarea la ceruri. Tot astfel transfigurarea omului prin frumos îl ridică pe om deasupra dilemelor existențiale, la cunoașterea sensibilă a binelui și a adevărului, la împlinirea și desăvârșirea transcedentală, teo-ontologică. Înălțarea minții și a inimii omenești de la stadiul de apatie și indiferență la cel de contemplare sensibilă a frumosului, a adevărului și a binelui moral reprezintă apoteoza și rostul ultim al creativității omenești în sinergie cu harul divin, sensul însăși al vieții înduhovnicite.

Mântuirea prin frumos își are sorgintea în exaltarea frumuseții morale din om, în cunoașterea binelui și a adevărului care îl pot face pe om liber. Sacrul și frumosul sunt precum oglinzile apelor liniștite în care dorim să ne privim fața ori pe care le tulburăm pentru ca altfel să evităm să ne privim adâncurile sufletești. Narcisismul îl înrobește pe om, frumosul sacru din sine și din lume revelat și văzut în apele limpezi ale sufletului îl eliberează.

Frumosul este vizibil și invizibil dar întotdeauna prezent intuitiv în inima omului ca o aspirație spirituală și transcendentală a ființei și al conștiinței omenești spre acel Summum Bonum abia bănuit, dar din ce în ce mai clar și real pentru cei care caută adevărul și se nevoiesc să facă binele moral.

Fenomenul estetic este deopotrivă frumos al voinței morale și al adevărului sensibil. Este încercarea creativă a omului de a concepte și proiecta artistic o lume ideală pe măsura aspirațiilor sale cele mai nobile. Frumosul sacru pe care omul îl intuiește în lume și în sine ori pe care duhul i-l revelează îl luminează pe om lăuntric, îl transfigurează spiritual.

Frumusețea este primul văl al realității după care se ascunde lumina prezenței divine. Fascicolele de lumină ale gloriei divine transcend imanentul făcând vizibil, revelând prezența duhului în lume. Cine nu percepe, nici nu intuiește frumosul din creație nu poate pătrunde în adâncurile cunoașterii sensibile, nu poate înțelege valorile morale ale binelui și ale adevărului revelat.

Voința binelui moral este o virtute sufletească și o condiție a creativității artistice în spiritul adevărului. Arta frumosului moral este cea mai desăvârşită artă de care este capabil omul pentru că prin aceasta se recrează și se înobilează propriul sine, se sculptează şi se şlefuieşte caracterul omenesc, chipul lui Dumnezeu din om. Cea mai desăvârșită capodoperă la care lucrează omul este totuși propriul caracter. Caracterul este materialul cel mai greu de sculptat și de modelat fiindcă este ascuns adânc în labirintul mental și sufletesc și pentru a ajunge acolo artistul trebuie să coboare lăuntric în propriul sine, orb, pe dibuite, pentru a-și descoperi adevărata identitate și predispozițiile trupești și sufletești.

Pentru omul modern frumosul, binele moral și adevărul sunt doar categorii filozofice relative. Dar fără un substrat moral, fără aspirația spre binele absolut, fără voința de a prezerva și transcende valorile perene, nu există creștere, nu există un ax stabil și de aceea totul este rătăcire și disperare. Numai ideea că există o realitate absolută, un liman stabil, absolut spre care tindem, ne ajută să nu abandonăm căutarea noastră, să nu ne rătăcim și să nu ne pierdem într-un naufragiu al deșertăciunilor din lumea aparențelor.

Chiar şi arta pentru artă este implicit artă morală cu tendință estetică în măsura în care frumosul moral este cea mai desăvârșită formă a frumosului, este apogeul frumosului la care poate ajunge omul, el însuși cea mai inspirată și importantă capodoperă a creației.

Creația artistică este o formă de contemplare și de descoperire a adevărului, a frumuseții și a binelui din om și din lume, este o victorie a spiritului uman asupra necesității deterministe, este intenționalitate, desprindere a minții din starea naturală și contradictorie și înălțarea minții și a inimii prin har spre zariștile libertății și ale luminii transcendale.

Prin funcțiile raționale omul poate să judece, să analizeze, să înțeleagă legile naturii și să se poată schimba astfel pe sine și lumea în care trăiește. Dar pentru a se schimba pe sine și lumea în bine, omul are nevoie și de credință într-o ființă supremă spre a cărei valori absolute să tindă. Celui căruia i s-a revelat gloria divină nu mai poate trăi în întuneric. Se retrage din contingența relativă a acestei lumi și se naște din nou într-o altă stare de spirit și într-o lume mai bună. Precum un astru care se stinge în noaptea acestei lumi dar se vede luminos ca un nou răsărit de soare dintr-o altă galaxie de pe cer.

Rostul artei nu este să propovăduie binele, adevărul sau frumosul, morala ori sentimentul religios per se, fiindcă arta autentică ar trebui să se constituie din toate acestea și să fie mai mult decât acestea, și să le depășească, să le transcendă. Tot astfel arta desacralizată devine reducționistă, se descalifică pe sine când renunţă la valoarea sa estetică și morală intrinsecă, la duhul adevărului care trece precum un fulger revelator prin sufletul omenesc și prin arta pe care o crează și luminându-le le transfigurează, le redă frumusețea inefabilă primordială, le dezvăluie chipul creat după chipul Creatorului lumii.

Marin Mihalache
Chicago, USA

Despre autor

Marin Mihalache Marin Mihalache

Colaborator
52 articole postate
Publica din 19 Aprilie 2018

Pe aceeaşi temă

22 Iulie 2021

Vizualizari: 1670

Voteaza:

Despre frumos, bine si adevar 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

frumos bine adevar

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact