Dragaica - traditie, iubire si flori!

Dragaica - traditie, iubire si flori!

Drăgaica sau Sânzienele este sărbătorită, în general, în ziua de 24 iunie. Dar, în tradiţia folclorului românesc, ceremonialul Sânzienelor se întinde de la 1-3 zile până la 1-2 săptămâni, în cadrul vestitelor târguri, bâlciuri şi iarmaroace. Potrivit calendarului ortodox, la 24 iunie, Biserica Ortodoxă sărbătorește Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul.

Drăgaica a fost, prin excelenţă, o sărbătoare a soarelui. Sânzienele îşi au originea într-un străvechi cult solar. Încă din vremea lui Cantemir, Sânzienele erau considerate nişte reprezentări fitomorfe (Florile de Sânziene) şi divinităţi antropomorfe. În credinţele străvechi, Sânzienele erau considerate a fi nişte femei frumoase, preotese ale soarelui, divinităţi nocturne ascunse prin pădurile întunecate, neumblate de om. Drăgaica face parte, alături de majoritatea sărbătorilor populare ale lunii iunie, din veşnicul cult agrar.

Potrivit unor credinţe străvechi, Sânzienele plutesc în aer sau umblă pe pământ în noaptea de 23 spre 24 iunie, cântă, dansează, împart rod holdelor, umplu de fecunditate femeile căsătorite, înmulţesc animalele şi păsările, umplu de leac şi miros florile şi tămăduiesc bolile şi suferinţele oamenilor. Se spune că în vremuri îndepărtate, oamenii care populau munţii se întâlneau la momente solstiţiale sau echinocţiale pentru a săvârşi diferite ritualuri închinate Soarelui. În acest sens, de pildă, în Munţii Călimani s-au descoperit însemne solare: rozete, soarele antropomorfizat etc.

Tradiţia Bisericii
E bine de ştiut faptul, că Sânzienele e o sărbătoare laică, iar Biserica din solidaritate cu creştinii o îngăduie ca făcând parte din bucuriile vieţii pământeşti. Drăgaica, ca şi alte sărbători laice sunt o deviere de la învăţătura Evanghelică, aceste practice nefăcând parte din tradiţia Bisericii. Cuvântul Apostolului Pavel este clar în această privinţă: “Iar de basmele cele lumeşti şi băbeşti, fereşte-te şi deprinde-te cu dreapta credinţă” ( I Timotei 4, 7).

Biserica Ortodoxă, la 24 iunie, prăznuieşte Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, care are un temei biblic, fiind consemnată de Evanghelistul Luca şi atestată documentar abia în secolul al V-lea. Potrivit Noului Testament, naşterea lui Ioan a avut loc cu şase luni înainte de cea a lui Iisus Hristos.

După unii cercetători, sărbătoarea Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul a fost instituită de Biserică la data de 24 iunie, cu scopul de a înlocui sărbătorile păgâne cu caracter agricol sau naturist, din perioada solstiţiului de vară (22-23 iunie).

Sânzienele, zeiţele iubirii şi frumuseţii
În mitologia dacică, Drăgaica păstrează amintirea Marii Zeiţe neolitice, divinitatea lunară, echinocţială şi agrară identificată cu Diana şi Iuno în Panteonul roman şi cu Hera şi Artemis în Panteonul grec. După unii specialişti, sărbătoarea Sânzienelor îşi are originea într-un cult geto-dacic străvechi al Soarelui. Aceste personaje au fost adesea reprezentate de traci înlănţuite într-o horă care se învârteşte ameţitor.

Drăgaica sau Sânziana, numită în unele zone etnografice Dărdaica, Împărăteasa, Stăpâna, Regina Holdelor sau Mireasa, ar umbla pe pământ sau ar zbura în văzduh, în ziua solstiţiului de vară şi s-ar desfăta împreună cu alaiul format din zâne fecioare şi fete frumoase pe câmpuri şi în păduri. Astfel, în sudul Munteniei, fata care joacă rolul zeiţei este îmbrăcată ca o mireasă, cu rochie albă şi cunună împletită din flori de sânziene.

Sânzienele este, prin excelenţă, o sărbătoare a iubirii şi a frumuseţii, cinstită cum se cuvine prin cântec, dans şi veselie. Cu acest prilej, tinerii se întâlneau, comunicau, cântau, dansau, petreceau cu voie bună, iar unii dintre aceştia chiar hotărau să-şi unească destinele, plănuind căsătoria. Astfel, în ajunul Sânzienelor, fetele şi băieţii care urmau a se căsători se adunau, spre seară, în mijlocul satului. În acest timp, se deschideau târguri, bâlciuri şi iarmaroace la care participau tot satul, cu mic, cu mare. Flăcăii aprindeau ruguri, iar fetele împleteau cununi din flori de sânziene. Apoi, acestea erau aruncate peste case, iar dacă se agăţa de horn vestea o cununie apropiată.

Credinţe, datini şi obiceiuri
Astfel, exista credinţa populară că cine participă la această sărbătoare ar fi ferit de bolile anului mai ales de febră şi că Sânzienele îi ajută pe oameni să fie buni, frumoşi şi, de ce nu, iubiţi. Îmbrăcaţi de sărbătoare, fetele şi flăcăii se întâlneau în mijlocul satului şi plecau să caute prin păduri şi lunci flori de sânziene. Florile culese în ziua de Sânziene prinse în coroniţe sau legate în formă de cruce, erau duse la biserică pentru a fi sfinţite şi erau păstrate, apoi, pentru diverse practici magice.

Sărbătoarea Sânzienelor care marchează mijlocul verii, era considerată şi momentul optim pentru culegerea plantelor de leac. Tot acum, se făceau previziuni meteorologice: în funcţie de momentul în care răsărea Constelaţia Găinuşei se determina perioada prielnică pentru semănatul grâului de toamnă.

De asemenea, sărbătoarea Sânzienelor mai este cunoscută în popor şi sub denumirea de Amuţitul Cucului. Se crede că dacă cucul încetează să cânte înainte de Drăgaica, înseamnă că vara va fi secetoasă.

Noaptea de Sânziene se crede că e magică, atât forţele benefice, cât şi cele negative ajung la apogeu. În această noapte se fac vrăji, descântece şi diferite ritualuri malefice.
Gospodarii, de Drăgaica, trebuiau să aibă grijă de toate orătăniile din ogradă, dar şi de păsările cerului. În această zi, nu se sacrificau animale, pentru că astfel s-ar fi stricat rostul împerecherilor, nu se făcea nici-o muncă la câmp. Femeile obişnuiau să atingă un bărbat din alt sat, pentru a fi drăgăstoase tot anul.

De asemenea, un rol important în această sărbătoare, mai ales pentru tinere fecioare, îl aveau florile, în special, sânzienele. Fata îndrăgostită se culca cu cununa de flori sub pernă şi dacă îl visa pe cel iubit era semn bun că se puteau căsători.

Dincolo de aspectul lor, mai mult sau mai puţin credibil, în contextul modernităţii noastre, aceste credinţe reprezintă o importantă dovadă de continuitate a elementului dacic, un document istoric excepţional în domeniul datinilor şi credinţelor populare, pentru că vorbesc despre cum au gândit şi trăit moşii şi strămoşii noştri.
Cu timpul, Drăgaica s-a estompat în majoritatea teritoriului românesc. Treptat, Sânzianele s-au transformat într-un târg de produse tradiţionale româneşti, dar şi într-un loc de distracţie, în special pentru tineri. Totuşi, în timp, s-au preluat unele credinţe populare din acest obicei, dar cu altă semnificaţie şi nu în toate regiunile ţării, ci numai în partea de sud, în special în zonele Munteniei şi Olteniei.

În apropierea acestei sărbători, au loc tot felul de manifestări cultural-artistice şi, nu numai.. Astfel, la Muzeul Satului din Bucureşti, cu această ocazie, are loc aşa numitul „Târgul Drăgaica” unde sunt nelipsiţi meşterii populari, produsele din gastronomia tradiţională, produsele bio, precum şi un minunat program artistic de muzică şi dansuri populare. De asemenea, este recunoscut, la nivel național, „Târgul Drăgaica” de la Buzău care se organizează în fiecare an, în preajma sărbătorii. Din când în când, se aud vocile comercianţilor: „Poftiţi la Drăgaica!”, ca un îndemn de a-i vizita standul cu produse.

Aşadar, Drăgaica este asociată unei sărbători religioase, dar ea rămâne o sărbătoare a spiritului tânăr românesc, simbolizând bucuria vieţii, iubirea, frumuseţea, dar şi tenacitatea românilor de a-şi păstra, conserva şi valorifica tradiţiile primite de la străbuni.

Ştefan Popa

 

 

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

24 Iunie 2023

Vizualizari: 1300

Voteaza:

Dragaica - traditie, iubire si flori! 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact