Iertarea

Iertarea

De la bun început trebuie spus că „a ierta” cuprinde laolaltă, iertarea lui Dumnezeu, iertarea aproapelui și iertarea de sine.

Oricâte păcate ar avea un om, să nu deznădăjduiască, pentru că la Dumnezeu nu există un „trecut rău”, așa cum îl vedem noi, oamenii.

Din momentul în care omul se pocăiește sincer și se ostenește pe calea mântuirii, după puterea sa, din acea clipă el începe să răscumpere vremea printr-un „prezent bun” (Părintele Arsenie Papacioc).

Ne rugăm lui Dumnezeu, având credința vie că ne va ierta prin Iubirea Lui de oameni, prin Sângele Lui, al Legii celei noi, care se varsă pentru toți spre iertarea păcatelor (cf. Matei 26, 28).

În niciun caz iertarea lui Dumnezeu nu va veni pentru meritele ori virtuțile personale, cu atât mai puțin pentru nepăsarea, indiferența și lenea noastră.

Mântuitorul Iisus așteaptă ca și noi să iertăm pe aproapele, nu pentru că ar merita în mod deosebit iertarea noastră, ci pentru că suntem cu toţii ai lui Hristos Dumnezeu, și pentru că Hristos Cel Răstignit iartă fără măsură, și ne-a dat și nouă, oamenilor, poruncă și „putere” să iertăm:

„Atunci Petru, apropiindu-se de El, I-a zis: Doamne, de câte ori va greşi faţă de mine fratele meu şi-i voi ierta lui? Oare până de şapte ori? Zis-a lui Iisus: Nu zic ţie până de şapte ori, ci până de şaptezeci de ori câte şapte” (Matei 18, 21-22).

„Că de veţi ierta oamenilor greşealele lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc; iar de nu veţi ierta oamenilor greşealele lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşealele voastre” (Matei 6, 14-15).

A ierta din inimă este extrem de greu. De aceea e clar că pentru a putea ierta pe cineva, trebuie să ne împărtăşim de această „calitate” a lui Dumnezeu, care este „capacitatea” Lui de a ierta într-un mod absolut (Mitrop. Antonie de Suroj, „Rugăciunea vie”).

Dumnezeu ne-a iertat păcatele, în Hristos, din acest motiv se cuvine ca și noi să fim buni și milostivi, iertând unul altuia (cf. Efeseni 4, 32).

De multe ori ni se pare că dacă am putea să uităm durerea pe care aproapele ne-a pricinuit-o, atunci l-am ierta. Dar a uita nu înseamnă neapărat a ierta.

Iertarea implică și acceptarea celui care ne-a rănit așa cum este, precum și asumarea neputințelor și păcatelor lui ca pe o cruce pe care s-o purtăm pe umerii noștri.
„Am să te duc ca pe o cruce..., am să te iau pe umerii mei, am să te aduc Domnului şi am să spun: Doamne, l-am purtat pe acesta toată viaţa, căci îmi era milă să nu piară cumva. Acum iartă-L, pentru că eu l-am iertat! (Mitrop. Antonie Bloom al Surojului, „Despre întîlnirea cu Dumnezeu”).

De această iertare este capabil doar cel care s-a răstignit împreună cu Hristos, a cărui dragoste nu mai poate fi doborâtă de suferinţă, pentru că poartă în sine puterea dumnezeiască de a ierta pe cel care i-a adus în inimă multă durere.

Cât despre așa-zisa „iertare de sine”, ea este imposibilă, în primul rând ca lucrare interioară. Niciun om nu se poate ierta pe sine însuşi şi nici nu posedă „dreptul” de a se ierta.

Adică, nu pot să spun, pur și simplu, am păcătuit, am rănit o persoană..., dar toate acestea au fost în trecut, așa că pot să-mi văd liniștit de viața mea. E ca și când aș rămâne într-o starea de păcătoșenie, având impresia că dacă nu mă mai gândesc la trecutul meu, am fost izbăvit de mustrările conștiinței și curățit de toate păcatele săvârșite.

Numai în Hristos Dumnezeu avem răscumpărarea prin sângele Lui şi iertarea păcatelor, după bogăţia harului Lui (cf. Efeseni 1, 7), nicidecum prin mintea noastră ori prin metode omenești.

Un alt aspect delicat este „capacitatea” noastră de a primi iertarea pe care Dumnezeu ori aproapele ne-o oferă. Și în acest caz, tot mândria este piedica care ne împinge până la starea de a refuza iertarea.

Este stare inimii învârtoșate, care ne face să gândim: dacă primesc iertarea aproapelui, asta ar însemna să mă recunosc vinovat. Sau: eu nu depind de nimeni, nu e nevoie să vină cineva să-mi cerșească iertarea, pentru ca prin el să-mi recapăt demnitatea de om.

Nimeni nu a câştigat „dreptul iertării” prin efort propriu, așa cum nimeni n-a primit niciodată „dreptul de a fi iubit”.

A primi iertarea înseamnă că cineva ne iubeşte suficient de mult pentru a lua asupra lui păcatul nostru ca pe propria lui cruce.

Când vom putea primi din toată inima și cu toată conștiința iertarea dăruită de Dumnezeu și de aproapele, atunci vom simți că suntem pe calea vindecării sufletelor noastre, prin Iubire...

Așa a fost vindecat Sf. Apostol Petru, deși se lepădase de trei ori de Hristos, pentru că a conștientizat starea lui de păcătoșenie și „a plâns cu amar” (Matei 26, 75).

Abia atunci începe „bucuria pocăinţei”... (Mitrop. Antonie de Suroj, „Taina vindecării”), care poartă în inima ei duhovnicească, deopotrivă: iertarea lui Dumnezeu, iertarea aproapelui și iertarea de sine.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

13 Februarie 2021

Vizualizari: 1569

Voteaza:

Iertarea 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iertarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact