Iertarea

Iertarea

De la bun început trebuie spus că „a ierta” cuprinde laolaltă, iertarea lui Dumnezeu, iertarea aproapelui și iertarea de sine.

Oricâte păcate ar avea un om, să nu deznădăjduiască, pentru că la Dumnezeu nu există un „trecut rău”, așa cum îl vedem noi, oamenii.

Din momentul în care omul se pocăiește sincer și se ostenește pe calea mântuirii, după puterea sa, din acea clipă el începe să răscumpere vremea printr-un „prezent bun” (Părintele Arsenie Papacioc).

Ne rugăm lui Dumnezeu, având credința vie că ne va ierta prin Iubirea Lui de oameni, prin Sângele Lui, al Legii celei noi, care se varsă pentru toți spre iertarea păcatelor (cf. Matei 26, 28).

În niciun caz iertarea lui Dumnezeu nu va veni pentru meritele ori virtuțile personale, cu atât mai puțin pentru nepăsarea, indiferența și lenea noastră.

Mântuitorul Iisus așteaptă ca și noi să iertăm pe aproapele, nu pentru că ar merita în mod deosebit iertarea noastră, ci pentru că suntem cu toţii ai lui Hristos Dumnezeu, și pentru că Hristos Cel Răstignit iartă fără măsură, și ne-a dat și nouă, oamenilor, poruncă și „putere” să iertăm:

„Atunci Petru, apropiindu-se de El, I-a zis: Doamne, de câte ori va greşi faţă de mine fratele meu şi-i voi ierta lui? Oare până de şapte ori? Zis-a lui Iisus: Nu zic ţie până de şapte ori, ci până de şaptezeci de ori câte şapte” (Matei 18, 21-22).

„Că de veţi ierta oamenilor greşealele lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc; iar de nu veţi ierta oamenilor greşealele lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşealele voastre” (Matei 6, 14-15).

A ierta din inimă este extrem de greu. De aceea e clar că pentru a putea ierta pe cineva, trebuie să ne împărtăşim de această „calitate” a lui Dumnezeu, care este „capacitatea” Lui de a ierta într-un mod absolut (Mitrop. Antonie de Suroj, „Rugăciunea vie”).

Dumnezeu ne-a iertat păcatele, în Hristos, din acest motiv se cuvine ca și noi să fim buni și milostivi, iertând unul altuia (cf. Efeseni 4, 32).

De multe ori ni se pare că dacă am putea să uităm durerea pe care aproapele ne-a pricinuit-o, atunci l-am ierta. Dar a uita nu înseamnă neapărat a ierta.

Iertarea implică și acceptarea celui care ne-a rănit așa cum este, precum și asumarea neputințelor și păcatelor lui ca pe o cruce pe care s-o purtăm pe umerii noștri.
„Am să te duc ca pe o cruce..., am să te iau pe umerii mei, am să te aduc Domnului şi am să spun: Doamne, l-am purtat pe acesta toată viaţa, căci îmi era milă să nu piară cumva. Acum iartă-L, pentru că eu l-am iertat! (Mitrop. Antonie Bloom al Surojului, „Despre întîlnirea cu Dumnezeu”).

De această iertare este capabil doar cel care s-a răstignit împreună cu Hristos, a cărui dragoste nu mai poate fi doborâtă de suferinţă, pentru că poartă în sine puterea dumnezeiască de a ierta pe cel care i-a adus în inimă multă durere.

Cât despre așa-zisa „iertare de sine”, ea este imposibilă, în primul rând ca lucrare interioară. Niciun om nu se poate ierta pe sine însuşi şi nici nu posedă „dreptul” de a se ierta.

Adică, nu pot să spun, pur și simplu, am păcătuit, am rănit o persoană..., dar toate acestea au fost în trecut, așa că pot să-mi văd liniștit de viața mea. E ca și când aș rămâne într-o starea de păcătoșenie, având impresia că dacă nu mă mai gândesc la trecutul meu, am fost izbăvit de mustrările conștiinței și curățit de toate păcatele săvârșite.

Numai în Hristos Dumnezeu avem răscumpărarea prin sângele Lui şi iertarea păcatelor, după bogăţia harului Lui (cf. Efeseni 1, 7), nicidecum prin mintea noastră ori prin metode omenești.

Un alt aspect delicat este „capacitatea” noastră de a primi iertarea pe care Dumnezeu ori aproapele ne-o oferă. Și în acest caz, tot mândria este piedica care ne împinge până la starea de a refuza iertarea.

Este stare inimii învârtoșate, care ne face să gândim: dacă primesc iertarea aproapelui, asta ar însemna să mă recunosc vinovat. Sau: eu nu depind de nimeni, nu e nevoie să vină cineva să-mi cerșească iertarea, pentru ca prin el să-mi recapăt demnitatea de om.

Nimeni nu a câştigat „dreptul iertării” prin efort propriu, așa cum nimeni n-a primit niciodată „dreptul de a fi iubit”.

A primi iertarea înseamnă că cineva ne iubeşte suficient de mult pentru a lua asupra lui păcatul nostru ca pe propria lui cruce.

Când vom putea primi din toată inima și cu toată conștiința iertarea dăruită de Dumnezeu și de aproapele, atunci vom simți că suntem pe calea vindecării sufletelor noastre, prin Iubire...

Așa a fost vindecat Sf. Apostol Petru, deși se lepădase de trei ori de Hristos, pentru că a conștientizat starea lui de păcătoșenie și „a plâns cu amar” (Matei 26, 75).

Abia atunci începe „bucuria pocăinţei”... (Mitrop. Antonie de Suroj, „Taina vindecării”), care poartă în inima ei duhovnicească, deopotrivă: iertarea lui Dumnezeu, iertarea aproapelui și iertarea de sine.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

13 Februarie 2021

Vizualizari: 1665

Voteaza:

Iertarea 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iertarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact