Credincioasa necredinta ta, Toma…

Credincioasa necredinta ta, Toma…

Nu indoiala reprezinta statura duhovniceasca constitutiva a lui Toma, pentru ca de indata ce are probele intalnirii cu Hristos inviat, nu ezita sa-L recunoasca cu un entuziasm ce ar putea fi caracterizat drept exploziv: "Domnul meu si Dumnezeul meu!" (Ioan 20, 28). Siguranta lui este totala, neumbrita si molipsitoare pana in ziua de astazi si pana la sfarsitul veacurilor.

Cunoasterea celor mai multi in legatura cu Toma nu trece dincolo de aceasta sintagma, si ea interpretata oarecum "dupa ureche".

Apostolii au fost chemati de Hristos, dupa cum se stie, doi cate doi, mai intai cele doua perechi de frati dupa trup (Andrei si Petru, Iacov si Ioan), apoi ceilalti. Toma, caruia i se spunea si "Geamanul", a fost chemat impreuna cu un fost vames, cu Matei (Matei 10, 3; Marcu 3, 18; Luca 6, 15).

Cele mai semnificative lucruri despre Toma le aflam din Evanghelia lui Ioan. Portretul Sfantului Toma este pe cat de surprinzator, pe atat de seducator.

Toma este fara indoiala unul dintre cei mai entuziasti Apostoli. Pe cand Iisus se ducea sa-l invie pe Lazar, dupa ce cu putin inainte le vorbise Apostolilor despre propria moarte, Toma este cel care, intr-un avant aproape inexplicabil si incredibil, le spune tovarasilor sai: "Sa mergem si noi sa murim cu El!" (Ioan 11, 16). Ar fi de observat ca inainte de a fi patrunsa de teologia subtila si rafinata a scrierilor ioanice si pauline, Biserica s-a ridicat si s-a intarit prin aceasta urmare de catre crestinii primelor veacuri a indemnului lui Toma de a muri cu Hristos. Nu cu o moarte simbolica, cum facem noi (daca si cat o facem) cel mai adesea astazi, ci cu o moarte reala, dramatica, imolatoare. Fara multimea de martiri ai acelor vremuri, poate ca valul adversitatilor istorice si religioase ar fi reusit sa mature in mare masura crestinismul de pe arena religioasa a lumii. Peste veacuri, pana astazi, rasuna ca proba suprema de crestinism asumat nu alt cuvant de Apostol, oricat de minunat ar fi el, ci acela al lui Toma: "Sa mergem si noi sa murim cu El!" Aici se afla, in esenta, toata mistica crestina, si cea a lumii, si cea a Parintilor Pustiei, si cea a scarii valorilor, si, in general, a intregii comunicari reale si totale cu Dumnezeu.

"Toma cel minunat a deschis izvorul dogmelor"

Toma, in setea lui nestavilita de a se lamuri (in sensul eminescian, vechi, al cuvantului), nu ezita niciodata sa intrebe, sa-si marturiseasca ignoranta, nu se face ca stie ceea ce nu stie, nu ezita sa para "pisalog". Datorita insistentei lui inocente ("Doamne, nu stim unde Te duci; iar calea cum o putem sti?" - Ioan 14, 5) avem din partea lui Hristos una din marile dezvaluiri despre Sine Insusi, descoperire esentiala pentru intregul discurs teologic corect ulterior: "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine. Daca M-ati fi cunoscut pe Mine, si pe Tatal Meu L-ati fi cunoscut; dar acum Il cunoasteti si L-ati vazut" (Ioan 14, 6-7). Cu alte cuvinte, Hristos este Revelatia culminanta, deplina. Constructia dogmatica a invataturii crestine corecte (i.e., ortodoxe), splendidul si subtilul ei esafodaj pleaca de la aceasta dezvaluire fundamentala, obtinuta datorita insistentei aparent sacaitoare a Sfantului Apostol Toma ("Toma cel minunat a deschis izvorul dogmelor" - cantare la Vecernia zilei sfantului, la 6 octombrie). Fara indoiala ca ceilalti Apostoli nu stiau mai mult decat Toma, dar ei nu indraznesc sa intrebe, pentru ca sunt mai "cuminti", mai conventionali, asteapta ca lucrurile sa li se dezvaluie de la sine. In schimb, Toma isi insusise fara rezerve invatatura data de Domnul lui: "Cereti si vi se va da; cautati si veti afla; bateti si vi se va deschide" (Luca 11, 9). Prin cererea, cautarea si bataia lui, ni se da, aflam, ni se deschide noua tuturor.

Este interesant de observat cum Biserica, care nu a gresit niciodata in formarea traditiei ei liturgice, asistata fiind de Duhul Sfant, ii dedica Sfantului Apostol Toma prima duminica de dupa Pasti. Sigur ca acest lucru este legat si de istorie, de faptul ca Hristos a revenit la Apostoli "dupa opt zile" de la Inviere (Ioan 20, 26). Acum, poporul, in unele locuri (mai ales in acelea influentate de slavi), praznuieste inca un Paste: Pastele Blajinilor, un Paste dedicat celor dusi. (Explicatia este relativ simpla. Cultul mortilor este foarte dezvoltat in popor. Interdictia de doua saptamani pentru parastase este resimtita foarte greu de oamenii simpli. Ei ar vrea sa imparta si Pastele cu cei dusi ai lor, si de aceea primul prilej de pomenire este asteptat cu mare nerabdare si socotit ca o prelungire a Pastelui. De altfel, la "a doua inviere" si in Duminica Tomii se citeste aceeasi pericopa evanghelica, ceea ce pare sa justifice si mai mult aceasta acceptie populara.)

Deci, pana la "Duminica Tomii", in chiar ziua de Pasti, la atat de blanda si de luminoasa slujba a celei de "a doua invieri", se citeste prima parte a fragmentului din Evanghelia lui Ioan referitor la Toma (Ioan 20, 24-25). Dupa minunea cea mare de peste noapte, noi reluam drumul credintei noastre cu Toma, cu nevoia de a sti ca nu gresim, ca nu ne-am lasat purtati de valul unui dor nestins care ar fi putut genera naluciri.

Intre Apostoli, Toma este mereu absentul. Vine Hristos, dupa Inviere, la Apostoli, Toma e absent. "Adoarme" Maica Domnului, Toma e absent, dupa cum spune traditia (Mineiul pe august). Pe unde umbla Apostolul in acest timp, de e tot timpul absent? Sigur, nu chiulea, absentele lui sunt "motivate", el se afla mereu in misiune. In avantul lui, alege locuri de misiune mai departate de "lumea veche" si mai dificil de evanghelizat. Vestile ajung mai greu la el, iar cand, in sfarsit, vine, prima lui grija este ca sa se incredinteze, sa fie un martor la prima mana, nu la a doua, sa poata marturisi "am vazut, am atins cu mana mea", nu "am auzit ca", "mi s-a spus ca". Acest lucru intra in datoria lui de Apostol deplin.

Atitudinea lui Toma a ajuns normativa pentru Biserica

Toma nu "crede pe cuvant", pentru el nu sunt suficiente probe de genul trecutului prin usile incuiate. Proba pe care o cauta el nu este o proba de putere, ci o proba de iubire. El vrea sa atinga ranile care sunt expresia si urmarea jertfei din iubire de oameni a lui Hristos. El stie ca proba puterii poate fi inselatoare. Ceea ce nu poate imita diavolul si cei ce se folosesc de puterile lui este iubirea. "Dumnezeu este iubire" - va marturisi Apostolul mezin (I Ioan 4, 16).

Pana astazi, oricand a fost vorba de a se primi o formulare noua in Biserica, oricand un parinte, chiar dintre cei mai imbunatatiti, are un gand nou, o "viziune" spectaculoasa, se cerceteaza indelung, pentru a se convinge ca nu este o ispita. Prima reactie trebuie sa fie de respingere. Chiar si parintii cei mai duhovnicesti, contrar unor opinii comune, sunt confruntati cu mari ispite (vezi, de pilda, celebrul tablou al lui Grünewald cu Sfantul Antonie cel Mare). Toma stie despre credinta ca nu este oarba, ca ea presupune si o incredintare (in-credintare - de subliniat, din nou, uimitoarele valente teologice ale limbii romane). Se intra in credinta, in cele din urma ea trebuie sa reprezinte un act de alegere si adeziune libera. E un teritoriu al fiintei integrale.

Prin Toma stim cam ce ar putea fi trupurile noastre inviate, cele care se seamana firesti, pamantesti, si invie ceresti, duhovnicesti (I Corinteni 15, 40-44). Stim ca ele vor purta ca semne ale biruintei ranile iubirii si daruirii noastre pentru ceilalti si pentru Dumnezeu.

Costion Nicolescu
 

.
Pe aceeaşi temă

17 Aprilie 2015

Vizualizari: 8370

Voteaza:

Credincioasa necredinta ta, Toma… 5.00 / 5 din 7 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact