Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarele sunt vase sau constructii, folosite in cultul Bisericii Ortodoxe, special destinate sfintirii, pastrarii si transportarii aghiasmei sau apei sfintite. Aghiasmatarele pot fi impartite in trei categorii: constructii de sine statatoare, plasate in exteriorul bisericii; vase portabile, intalnite de obicei in interiorul bisericii; si vase de dimensiuni reduse (caldaruse), destinate uzului particular, in care este transportata sau pastrata aghiasma.

In cele ce urmeaza, ne vom opri pe de-o parte, asupra aghiasmatarului in calitate de constructie bisericeasca anexa, asa cum il intalnim din cele mai vechi timpuri si pana in prezent, iar pe de alta asupra rolulul sau in cultul crestin ortodox.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Inca din primele secole, pe langa bisericile propriu-zise au inceput a se dezvolta tot felul de cladiri si incaperi anexe, menite altor lucrari ale Bisericii. Uneori acestea faceau parte din acelasi complex arhitectonic, iar alteori constituiau cladiri aparte. Cele mai cunoscute dintre aceste edifici sunt baptisteriul (in care era savarsita Taina Botezului), skevofilakionul ( in care erau pastrate carti, vasele liturgice, vesmintele) si aghiasmatarul ( in care se savarsea si pastra aghiasma).

Arheologia crestina cunoaste diferite aghiasmatare dintre care unele izvorau de sub biserici, iar altele care devenise adevarate bai cu ape tamaduitore. In functie de formele si destinatia acestui aghiasmatar, uneori acesta era numit si kolimvitra/ lavoarum.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarele isi au originea originea in acele "scaldatori” pentru ablutiune (spalare rituala), numite "Φιάλη" sau "phiale", ce erau plasate in centrul atriumului din cadrul ansamblului arhitectonic al basilicilor paleocrestine.

Aceste fantani erau folosite de credinciosi inainte de a intra in biserica, care se spalau pe maini si pe picioare potrivit unei traditii derivata din iudaism, ce poate fi inca observata inca in tarile musulmane.

Cand atriumul basilicii crestine a fost redus la proportiile unei mici curti interioare sau ale un simplu portic (pridvor exterior), aceste scaldatori s-au transformat in structuri mai putin elaborate sub forma aghiasmatarelor.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarul a luat astfel locul fantanilor pentru ablutiune, indispensabile in basilicele antice. De acum insa, apa care curge la agheasmatar este nevoie a fi sfintita. Rolul ei nu mai este acela de a curati doar trupul ci, prin harul dumnezeiesc, sa lumineze sufletele credinciosilor, sa-i tamaduiasca, sa-i sfinteasca.

Randuiala de sfintire a apei este mentionata in secolul al IV-lea in Evhologhiul lui Serapion. Rugaciunea folosita la sfintire, prezinta similaritati cu cea de la Epicleza Euharistica, invocand trimiterea Sfantului Duh asupra apelor.

Sinaxarul sarbatorii Izvorul Tamaduirii vorbeste de minunile facute de Maica Domnului la izvorul din apropierea Constantinopolului si despre bisericile construite ca multumire aici de imparatii Leon cel Mare (457-474) si Justinian (527-565).

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

In secolul al VI-lea d.Hr., Paulus Silentiarius, descriind minunile petrecute in Sfanta Sophia, pe la 590 d.Hr, mentioneaza prezenta unui aghiasmatar a carui apa sfintita avea puterea de a alunga duhurile necurate si care ramanea nestricata, dupa o perioada indelungata de timp.

In Evhologhionul Barberini din secolele VIII-IX, numele unei rugaciuni ne arata ca apa sfintita reinoieste lucrarea Tainei Botezului.

Aghiasmatarele sunt confectionate de obicei din bronz, marmura, granit sau alta piatra solida, cel mai adesea, sub forma unui dom sprijint pe stalpi (la Muntele Athos predomina forma octogonala) si sunt amplasate in fata locasurilor de cult. Multe dintre acestea contin inscriptii precum versetul 3 din Psalmul 28 al lui David: "Glasul Domnului peste ape; Dumnezeul slavei a tunat; Domnul peste ape multe”, precum si reprezentari iconografice, dintre care cel mai des intalnite sunt Botezul Domnului si Izvorul Tamaduirii.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

De altfel, in Icoana Izvorului Tamaduirii intalnim reprezentat un izvor sub forma unui aghiasmatar, a carui apa este sfintita prin prezenta Maicii Domnului si a Pruncului Hristos.

Aghiasma este apa sfintita de preot in cadrul slujbei Sfestaniei si in ziua de Boboteaza. In functie de slujba savarsita pentru sfintirea acestei ape, aghiasma poate fi de doua feluri: aghiasma mica, atunci cand se savarseste slujba numita "Sfintirea cea mica a apei", si aghiasma mare, cand se savarseste "Sfintirea cea mare a apei", in ziua de Boboteaza.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

In "Molitfelnic", inainte de slujba de sfintire mica a apei, intalnim acest indemn: "Stiut sa fie ca prea bun obicei este si folositor de suflet sa se faca in biserici, in manastiri si in case, Sfintirea Apei la toate zilele dintai ale lunii si a stropi pe oameni in manastiri si in chilii, asemenea si in casele mirenilor si toate ale lor.

Aceasta apa sfintita pe care Duhul Sfant prin rugaciunile preotilor o sfinteste, multe feluri de lucrari are, precum insasi ectenia sfintirii si rugaciunea marturisesc; ca prin stropirea ei, duhurile cele viclene din tot locul se gonesc si se iarta de pacatele cele mici de peste toate zilele, adica nalucirile diavolesti, gandurile cele rele; iar mintea se curateste de lucrurile cele spurcate si indreptata spre rugaciune se face; aduce dar paza, inmultirea castigului si indestulare; bolile goneste si da sanatate trupeasca si sufleteasca. Si mai in scurt sa zicem: toti cei ce o primesc cu credinta, iau sfintenie si binecuvantare. Pentru aceasta dar, datori sunteti si voi, preotilor, sa va invatati enoriasii vostri ca sa o primeasca pe ea cu credinta, spre marele lor folos."

Aghiasmatarul, indiferent de forma sa, aceea de simplu vas sau de constructie elaborata, ca unul ce pastreaza apa sfintita si sfintitoare, reprezinta un "izvor al tamaduirilor” prezent in fiecare locas de cult ortodox. Si poate fi considerat astfel, deoarece aghiasma este in Biserica acel izvor "neimputinat", ce niciodata nu seaca, din care band, ne impartasim de "Apa cea Vie”, harul Sfantului Duh.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

15 Mai 2012

Vizualizari: 12746

Voteaza:

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii 5.00 / 5 din 7 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact