Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarele sunt vase sau constructii, folosite in cultul Bisericii Ortodoxe, special destinate sfintirii, pastrarii si transportarii aghiasmei sau apei sfintite. Aghiasmatarele pot fi impartite in trei categorii: constructii de sine statatoare, plasate in exteriorul bisericii; vase portabile, intalnite de obicei in interiorul bisericii; si vase de dimensiuni reduse (caldaruse), destinate uzului particular, in care este transportata sau pastrata aghiasma.

In cele ce urmeaza, ne vom opri pe de-o parte, asupra aghiasmatarului in calitate de constructie bisericeasca anexa, asa cum il intalnim din cele mai vechi timpuri si pana in prezent, iar pe de alta asupra rolulul sau in cultul crestin ortodox.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Inca din primele secole, pe langa bisericile propriu-zise au inceput a se dezvolta tot felul de cladiri si incaperi anexe, menite altor lucrari ale Bisericii. Uneori acestea faceau parte din acelasi complex arhitectonic, iar alteori constituiau cladiri aparte. Cele mai cunoscute dintre aceste edifici sunt baptisteriul (in care era savarsita Taina Botezului), skevofilakionul ( in care erau pastrate carti, vasele liturgice, vesmintele) si aghiasmatarul ( in care se savarsea si pastra aghiasma).

Arheologia crestina cunoaste diferite aghiasmatare dintre care unele izvorau de sub biserici, iar altele care devenise adevarate bai cu ape tamaduitore. In functie de formele si destinatia acestui aghiasmatar, uneori acesta era numit si kolimvitra/ lavoarum.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarele isi au originea originea in acele "scaldatori” pentru ablutiune (spalare rituala), numite "Φιάλη" sau "phiale", ce erau plasate in centrul atriumului din cadrul ansamblului arhitectonic al basilicilor paleocrestine.

Aceste fantani erau folosite de credinciosi inainte de a intra in biserica, care se spalau pe maini si pe picioare potrivit unei traditii derivata din iudaism, ce poate fi inca observata inca in tarile musulmane.

Cand atriumul basilicii crestine a fost redus la proportiile unei mici curti interioare sau ale un simplu portic (pridvor exterior), aceste scaldatori s-au transformat in structuri mai putin elaborate sub forma aghiasmatarelor.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

Aghiasmatarul a luat astfel locul fantanilor pentru ablutiune, indispensabile in basilicele antice. De acum insa, apa care curge la agheasmatar este nevoie a fi sfintita. Rolul ei nu mai este acela de a curati doar trupul ci, prin harul dumnezeiesc, sa lumineze sufletele credinciosilor, sa-i tamaduiasca, sa-i sfinteasca.

Randuiala de sfintire a apei este mentionata in secolul al IV-lea in Evhologhiul lui Serapion. Rugaciunea folosita la sfintire, prezinta similaritati cu cea de la Epicleza Euharistica, invocand trimiterea Sfantului Duh asupra apelor.

Sinaxarul sarbatorii Izvorul Tamaduirii vorbeste de minunile facute de Maica Domnului la izvorul din apropierea Constantinopolului si despre bisericile construite ca multumire aici de imparatii Leon cel Mare (457-474) si Justinian (527-565).

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

In secolul al VI-lea d.Hr., Paulus Silentiarius, descriind minunile petrecute in Sfanta Sophia, pe la 590 d.Hr, mentioneaza prezenta unui aghiasmatar a carui apa sfintita avea puterea de a alunga duhurile necurate si care ramanea nestricata, dupa o perioada indelungata de timp.

In Evhologhionul Barberini din secolele VIII-IX, numele unei rugaciuni ne arata ca apa sfintita reinoieste lucrarea Tainei Botezului.

Aghiasmatarele sunt confectionate de obicei din bronz, marmura, granit sau alta piatra solida, cel mai adesea, sub forma unui dom sprijint pe stalpi (la Muntele Athos predomina forma octogonala) si sunt amplasate in fata locasurilor de cult. Multe dintre acestea contin inscriptii precum versetul 3 din Psalmul 28 al lui David: "Glasul Domnului peste ape; Dumnezeul slavei a tunat; Domnul peste ape multe”, precum si reprezentari iconografice, dintre care cel mai des intalnite sunt Botezul Domnului si Izvorul Tamaduirii.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

De altfel, in Icoana Izvorului Tamaduirii intalnim reprezentat un izvor sub forma unui aghiasmatar, a carui apa este sfintita prin prezenta Maicii Domnului si a Pruncului Hristos.

Aghiasma este apa sfintita de preot in cadrul slujbei Sfestaniei si in ziua de Boboteaza. In functie de slujba savarsita pentru sfintirea acestei ape, aghiasma poate fi de doua feluri: aghiasma mica, atunci cand se savarseste slujba numita "Sfintirea cea mica a apei", si aghiasma mare, cand se savarseste "Sfintirea cea mare a apei", in ziua de Boboteaza.

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii

In "Molitfelnic", inainte de slujba de sfintire mica a apei, intalnim acest indemn: "Stiut sa fie ca prea bun obicei este si folositor de suflet sa se faca in biserici, in manastiri si in case, Sfintirea Apei la toate zilele dintai ale lunii si a stropi pe oameni in manastiri si in chilii, asemenea si in casele mirenilor si toate ale lor.

Aceasta apa sfintita pe care Duhul Sfant prin rugaciunile preotilor o sfinteste, multe feluri de lucrari are, precum insasi ectenia sfintirii si rugaciunea marturisesc; ca prin stropirea ei, duhurile cele viclene din tot locul se gonesc si se iarta de pacatele cele mici de peste toate zilele, adica nalucirile diavolesti, gandurile cele rele; iar mintea se curateste de lucrurile cele spurcate si indreptata spre rugaciune se face; aduce dar paza, inmultirea castigului si indestulare; bolile goneste si da sanatate trupeasca si sufleteasca. Si mai in scurt sa zicem: toti cei ce o primesc cu credinta, iau sfintenie si binecuvantare. Pentru aceasta dar, datori sunteti si voi, preotilor, sa va invatati enoriasii vostri ca sa o primeasca pe ea cu credinta, spre marele lor folos."

Aghiasmatarul, indiferent de forma sa, aceea de simplu vas sau de constructie elaborata, ca unul ce pastreaza apa sfintita si sfintitoare, reprezinta un "izvor al tamaduirilor” prezent in fiecare locas de cult ortodox. Si poate fi considerat astfel, deoarece aghiasma este in Biserica acel izvor "neimputinat", ce niciodata nu seaca, din care band, ne impartasim de "Apa cea Vie”, harul Sfantului Duh.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

15 Mai 2012

Vizualizari: 12572

Voteaza:

Aghiasmatarele, izvoare ale tamaduirii 5.00 / 5 din 7 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Povesti de pe strada mea - Un nou prieten
Povesti de pe strada mea - Un nou prieten Alex e un băiețel si are o surioară puțin mai mică, pe care o cheamă Oana. Sunt copii tare veseli, cărora le place să se joace afară, în aer liber. Au mulți prieteni și la școală, și în cartier. Când este timp frumos, merg să se joace în părculețul de la 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei Acasă, Alex se joacă în sufragerie cu un avion, în timp ce Oana, sora sa, răsfoiește curioasă o revistă pentru copii. În bucătărie, bunicuța le pregătește ceva bun. Ce foame îmi este ! spuse Alex. Tare aș mânca ceva bun! Dar abia am stat la masă, cum 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers Este seară. Soarele tocmai apune, iar lumina sa blândă îi face loc cu eleganță întunericului liniștit al nopții. Acasă, Alex și Oana se pregătesc de culcare. Mama îi strigă: Copii, hai să vă spălați pe dinți! Apoi vă spune-ți rugăciunea și - țuști! 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Sculptorul si statuile
Povesti de pe strada mea - Sculptorul si statuile Dragi copii, tot ceea ce facem are efect și asupra oamenilor din jurul nostru. Atunci când râdem de un coleg sau când îl tratăm urât, acesta se simte trist. Atunci când facem cuiva un cadou sau un compliment, devine vesel. Trebuie să ne amintim mereu 8.50 Lei
Sfanta Elena Imparateasa cea intocmai cu apostolii
Sfanta Elena Imparateasa cea intocmai cu apostolii Sfânta Împărăteasă Elena este un model de referință pentru femeile creștine din toate timpurile, dar mai ales pentru mame, oferind un exemplu de mărturisire a credinței creștine în familie și în societate. Ea a reușit să îmbine cu măiestrie înțelepciunea 12.00 Lei
Patericul sfintilor de pretutindeni - Mostenitorii cerului
Patericul sfintilor de pretutindeni - Mostenitorii cerului Fiecare sfânt în parte reprezintă un mijlocitor ceresc al mântuirii noastre, la care apelăm adesea cu evlavie (și căruia uneori îi purtăm și numele, primit la botez), dar și o pildă mereu actuală pentru o viețuire plăcută lui Dumnezeu - Cel ce Se 20.00 Lei
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact