Orasul Sfantului Mina

Orasul Sfantului Mina

Sfantul Mina este praznuit in Biserica Ortodoxa pe 11 noiembrie. Sfarsitul pamantesc al sfantului este pe masura numelui sau,  "Mina" fiind un nume egiptean din vremea faraonilor care inseamna "constant", "fix", "permanent". Nestramutat intru dreapta credinta s-a aratat Sfantul Mina, in timpul persecutiei lui Diocletian, primind moarte muceniceasca in anul 309, in Frigia.

Potrivit traditiei, trupul sfantului a fost luat de catre sora sa, care impreuna cu niste soldati l-au dus la Alexandria. Atunci cand persecutia contra crestinilor a incetat, un inger i-a aparut Papei Atanasie al Alexandriei, spunandu-i sa ia trupul Sfantului Mina, sa-l puna pe o camila si sa-l duca in Desertul de Vest. Nu departe de Alexandria, la marginea Lacului Mariut, camila nu au mai vrut sa se miste, oricat au incercat crestinii sa o faca sa mearga mai departe. Au inteles astfel ca este un semn de la Dumnezeu si in acel loc au ingropat trupul Sfantului Mina.

Orasul Sfantului Mina  Orasul Sfantului Mina

Vreme de cateva secole, nu s-a mai stiut nimic de sfintele sale moaste, pana cand sfantul a randuit ca in locul in care se aflau sa aiba loc vindecari minunate. Locul devenise atat de cunoscut, incat chiar fiica Imparatului de la Constantinopole, bolnava de lepra, a fost trimisa acolo spre tamaduire. Sfantul Mina i sa aratata acesteia in vis, descoperind ca acolo se afla sfintele sale moaste si poruncind sa i se ridice o biserica in acel loc.

Astfel, pe acel loc, la 46 km sud-vest de Alexandria, in desertul Libian, imparatul de la Constantinopol a ordonat ridicarea nu doar a unei catedrale, ci un intreg oras, ce avea sa devina de-a lungul timpului un important centru de pelerinaj al lumii crestine. Vase din lut pentru ulei sau apa sfintita pe care era gravat numele Sfantului Mina au fost descoperite in situri arheologice din diverse tari apartinand spatiului mediteranean, ca de exemplu: Milano - Italia, Dalmatia - Croatia, Marsilia - Franta, Dongola - Sudan si in Jerusalim.

Orasul Sfantului Mina

Orasul Sfantului Mina cuprindea o zona civila (strazi, piata, locuinte pentru pelerini) si o zona eclesiastica in care erau incluse, mormantul Sfantului Mina si un mare complex tripartit - Biserica Martirului, Marea Biserica, si baptisteriul.

Orasul Sfantului Mina

Numele antic al acestei asezari nu este cunoscut. Potrivit traditiei, redescoperirea moastelor Sfantului Mina a condus la ridicarea unui mic edificiu cu caracter memorial despre care se spune ca avea forma unui "tetrapilon".

Prima biserica pentru pelerini ar fi fost construita in timpul imparatului Jovian in 363. La cererea lui Teofil, Patriarhul Alexandriei, o a doua biserica a fost ridicata de imparatul Arcadie la inceputul secolului al V-lea. In timpul lui Zenon, a fost initiata o lucrare ampla de extindere a asezamantului. Acesta a oferit teritoriul necesar, a ridicat asezaminte pentru pelerini, si a trimis in acest loc o garnizoana.

Orasul s-a dezvoltat considerabil pe masura ce cultul Sfantului Mina s-a raspandit, contribuind subtantial la prosperitatea intregii regiuni. Cea mai bine pastrata parte a asezarii este zona bisericeasca, partial imprejmuita, continand in centru o curte patrata pentru pelerini, langa care se gaseste Biserica Martirului in partea sudica, si xenodohia (casa oaspetilor) in partea de nord.

In partea de sud a bisericii se afla o curte semicirculara inprejmuita de o colonada, care oferea acces intr-un numar de camere. Deoarece camerele sunt la o distanta aproape egala de cripta cu mormantul Sfantului Mina, se crede ca au servit ca locuri de odihna pentru pelerinii bolnavi care veneau aici pentru a primi vindecare.

Mormantul Sfantului Mina

Sub Biserica Martirului, principalul locas de cult al complexului Sfantul Mina (Abu Mina), se gaseste un vechi hipogeu (camera funerara subterana), Cel mai important mormant aflat in hipogeu formeaza un arcosolium (camera boltita) fiind considearat ca fiind locul unde Sfantul Mina a fost inmormantat. Din hipogeu doua galerii conduc catre alte camere mortuare, din pacate jefuite de artefactele originale.

Cultul Sfantului Mina s-a manifestat pentru prima data in hipogeu. In prima jumatate a secolului al VI-lea, cand nivelul Bisericii Martirului si-a dobandit forma finala deasupra mormantului, hipogeul a fot reorganizat, multe din morminte ramanand inaccesibile. Nivelul locului ramas a fost coborat la 1.2 m numai o camera mica boltita (confessio), situata in fata mormantului Sfantului Mina, putand fi folosita de catre pelerini pentru oficierea Sfintei Liturghii.

Orasul Sfantului Mina

 

Unii arheologi considera ca hipogeul de sub Biserica Martirului a apartinut unei asezamant mai vechi. De altfel, alte cateva morminte au fost descoperite in zona baptisteriului. Locul precis ale acestui asezamant mai vechi, nu a fost identificat cu precizie pana acum. In cursul sapaturilor din Marea Biserica, au fost descoperite fragmente ale unor case care ar fi putut apartine zonei marginale ale acestui asezari timpurii.

Biserica Martirului

Biserica Martirului, ridicata deasupra mormantului Sfantului Mina, este cea mai importanta cladire a centrului de pelerinaj. Din puct de vedere arheologic, se disting cinci etape ale constructiei.

Prima cladire a fost o structura mica, de forma patrata, construita din pietre nefinisate, spre sfarsitul sec.al IV-lea. Nu a fost mai mare decat un sarcofag cu zid fiind gandit asemenea unui cenotaf.

La inceputul sec. al V-lea aceasta structura a fost inclusa intr-o alta cladire de dimensiuni reduse, realizata din caramida, ce oferea acces in interior din trei parti. Insa numai zidul de vest ajungea chiar in fata cenotafului. Din pacate, numai cateva fragmente ale zidului vestic si extensia zidului de sud, realizat din caramida, s-au mai pastrat.

Orasul Sfantului Mina

In faza a treia, ce nu poate fi fixata inainte de al doilea sfert al sec. al V-lea, cele doua structuri au fost inlocuite de o noua cladire, constand intr-o biserica formata din nava si doua abside. Putin mai tarziu, baptisteriul a fost adaugat acestei cladiri. Alte lucrari de extindere arata ca biserica s-a aflat in uz pentru o perioada mare de timp. Se pare ca mai tarziu, biserica a fost schimbata intr-una cu nava si patru abside.

Spre sfarsitul secolului al V-lea s-a luat decizia de a transforma intreaga structura si de a adauga noi cladiri, un proces ce a durat cateva decenii. Totul trebuia a fost reconstruit la o scare mai mare decat inainte.

Marea Biserica a fost ridicata prima. Apoi, in sec. al VI-lea baptisteriul din Biserica Martirului a fost renovat. Dupa finalizarea Marii Biserici si a baptisteriului, a inceput reconstruitrea Bisericii Martirului, dupa anul 528, in vremea lui Iustinian.

Orasul Sfantului Mina

In faza a patra, biserica timpurie (cu anexele sale) a fost inlocuita de constructie tetraconca de mari dimensiuni (avand o camera semicirculara pe fiecare latura). Interiorul acesteia a fost bogat decorat cu mozaicuri si marmura policroma. Aceasta biserica a fost insa distrusa in timpul invaziei persane din 619.

Marea Biserica

Marea Biserica a fost intemeiata cand cultul Sfantului Mina era deja infloritor. Spre sfarsitul secolului al V-lea, aceasta a format prima parte a unui program de renovare a intregului complex. Biserica se afla la est de Biserica Martirului. Doua faze principale ale contructiei pot fi deosebite. In prima faza, locasul de cult era format din nava, trei abside si un transept cu o absida. In timpul celei de-a doua faze, transeptul cu o singura absida a fost transformat intr-unul cu trei abside.

Baptisteriul

Baptisteriul, cea de-a treia parte a marelui complex aflat in orasul Sfantului Mina este situat la vest de Marea Biserica. Cercetarile arheologice dau marturie ca baptisteriul a fost reconstruit in repetate randuri.

In prima faza, acesta a constituit o anexa a Bisericii Martirului. Partea sa principala o constituia o camera patrata ce avea in centru un bazin, aflata in continuarea unei zone ce poate fi numita nartex. Aceasta camera a fost inlocuita cu una de forma octogonala acoperita de un dom. O a doua camera de tip absida, ce continea la randul ei un bazin baptismal, avand o functie similara cu cea octogonala, a fost adaugata la vest.

Orasul Sfantului Mina

La mijlocul sec al VII-lea, orasul Sfantului Mina a fost distrus de catre musulmani. Primele excavari pentru punerea in valoare a siteului arheologic Abu Mena au inceput in tre anii 1905 – 1907.

Din anul 1979 orasul Sfantului Mina (situl arheologic) este inclus in Lista UNESCO a Siteurilor din Patrimoniul Universal, pentru ca din anul 2001 sa intre pe lista UNESCO a locurilor din patrimoniul mondial aflate in pericol de distrugere.

In prezent, la aproximativ 1 km distanta de orasul Sfantului Mina, Papa Chiril VI al Alexandriei a construit una dintre cele mai impresionante si faimoase manastiri ale Egiptului, in care se afla spre inchinare moastele Sfantului Mina.

Radu Alexandru

Orasul Sfantului Mina

Pe aceeaşi temă

11 Noiembrie 2016

Vizualizari: 17961

Voteaza:

Orasul Sfantului Mina 5.00 / 5 din 7 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Camelia ROSUPostat la 2011-11-20 23:16

    Sa ne rugam sa ne ajute Sf Mina sa ajungem si noi sa ne inchinam la biserica de la mormantu sau de langa Alexandria!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact