Programul educatiei

Programul educatiei

Ce vor educatorii? Să lumineze mintea şi să educe inima elevilor. Dar unde sunt bazele trainice şi mijloacele eficace în vederea atingerii acestor două scopuri? Răspund cu hotărâre: nicăieri, fără numai în Domnul nostru Iisus Hristos, Carele S-a făcut nouă înţelepciune de la Dumnezeu şi dreptate şi sfinţire şi izbăvire (1 Cor. 1, 30), adică în sfânta credinţă, cea dăruită de El, împreună cu toate aşezămintele ei cele mântuitoare.

Ce înseamnă „a lumina mintea"? Inseamnă a întipări în ea concepţii sănătoase despre tot ce există, şi anume: că există Dumnezeu, care sunt însuşirile Lui, în ce relaţie a binevoit El a Se pune cu lumea şi cu noi; ce e această lume, de unde este ea, prin ce se ţine şi încotro se îndreaptă; ce suntem noi înşine, de ce suntem aici, pe acest pământ, ce înseamnă această stare a noastră pe jumătate luminoasă şi pe jumătate întunecată, ce ne aşteaptă în viitor şi aşa mai departe. Ansamblul acestor cunoştinţe alcătuieşte înţelepciunea, pe care a căutat-o şi o caută dintotdeauna, cu atâta sârguinţă, omul. Şi cine ştie cu adevărat toate acestea, nu fără drept temei este numit „luminat", pentru că vede toate într-o lumină limpede. Trebuie observat că aceste concepţii sunt răspunsuri la întrebările care neliniştesc mintea noastră. Nu este om pe care ele să nu-l frământe, şi nu este om care să nu dea un oare care răspuns la ele.

Răspunsul cel adevărat, cel mai mângâietor şi de nădejde dintre toate, este însă cuprins în Descoperirea lui lisus Hristos şi predanisit de către Sfânta Biserică. Potrivit învăţăturii ei, Dumnezeu este Duh Atotdesăvârşit, Unul prin fire şi întreit în Feţe, Făcătorul lumii şi Purtătorul de grijă a toate; lumea este făptură a lui Dumnezeu, care doar prin cuvânt a fost chemată la fiinţă de Cel Atotputernic şi se ţine prin cuvântul puterii Lui, întărită în toate privinţele prin legi neschimbate, dar care sunt gata să se supună într-o clipă voii lui Dumnezeu; omul este făptură înţelegătoare, de o deplină desăvârşire la început, apoi căzută şi stricată, iar acum refăcută de Domnul Iisus Hristos în Sfânta Lui Biserică prin harul Sfântului Duh şi care, în cele din urmă, o să se arate în nouă slavă în veacul ce va să fie pentru credinţa şi pentru osteneala faptelor bune, şi aşa mai departe.

Ce concepţii luminoase, înalte şi roditoare! Degeaba se apucă mintea să dezlege singură întrebările arzătoare. Experienţele dezlegărilor ei dinainte de venirea în lume a Mântuitorului şi actualele experienţe pe care le fac în Occident cei ce au lepădat jugul cel bun al supunerii faţă de cuvântul Nemincinosului Dumnezeu ne conving în mod palpabil cât de slabă este ea în această privinţă, cu cât este mai potrivit pentru ea să rămână în acest sens (ca şi în multe altele) învăţăcel pentru totdeauna şi să nu cuteze a se urca la catedra învăţătorească. Tocmai de aceea în Ortodoxie sunt respinse, cât se poate de întemeiat şi raţional, aiurelile ei. Şi atunci, ce le rămâne „luminătorilor minţii"? Să nu mai născocească, ci să ia de-a gata adevărurile dumnezeieşti şi să le întipărească în minţile copiilor, iar apoi să construiască pe ele, ca pe nişte temelii, întregul edificiu al cunoaşterii, întregul ansamblu al ştiinţelor. Ce tărie, ce bărbăţie capătă mintea luminată în acest fel! Cât de temeinică este în ea întreaga sumă a cunoştinţelor, pătrunsă de un singur duh şi de un singur principiu!

Ce înseamnă „a educa inima"? Inseamnă a deştepta cerinţele ascunse în firea noastră, a transfigura simţămintele şi aşezările sufleteşti, a înălţa la principiile şi regulile vieţii duhovniceşti, ca apoi să se poată spune despre oricine le are: „Iată omul desăvârşit!" Cum se poate face asta?

Multora li se pare îndeajuns să „dezvolte", zic ei, „natura", spunând că, dacă din sămânţă iese plantă sau pom desăvârşit pentru specia sa, şi omul va ieşi desăvârşit dacă vom dezvolta tot ce este ascuns în firea lui. în aparenţă ce poate fi mai raţional şi mai temeinic decât o asemenea presupunere? Şi totuşi, nu iese deloc cum se aşteaptă ei. De pildă, dezvoltând latura estetică, îl înconjură pe cel educat cu lucruri alese şi îl deprind cu artele. Incetul cu încetul se dezvoltă gustul, dar se arată totodată şi felurite pofte, ba încă în forme... deloc alese. Pentru a-l învăţa pe cel educat să se poarte cu demnitate, îl duc în societate şi îi arată toate elementele bunei purtări lumeşti. Intr-o anumită măsură scopul este atins, dar totodată se sălăşluiesc trufia, capriciile, dispreţul faţă de cei mai mici şi linguşirea faţă de cei mai mari. Il mai învaţă să fie întreprinzător, şi elevul ajunge să facă asta cu spor, dar nu cu mai puţin spor cresc în el lăcomia, mercantilismul şi nemilostivirea. Şi tot aşa în orice privinţă. Ce să însemne asta? Dacă e semănată sămânţă bună, de unde vin neghinele? Din aceea că sămânţa firii noastre este vătămată de cădere şi la ea s-au altoit multe lucruri nefireşti şi împotriva firii, care pretind să fie satisfăcute cot la cot cu cele fireşti, ascunzându-se sub masca firescului. Din aceea că educatorii dezvoltă fără discernământ tot ce găsesc în om, firesc şi nefiresc la un loc - iar în firea noastră sunt numeroşi paraziţi, care nu rareori înăbuşă şi usucă ramurile fireşti.

Aşadar, nu trebuie dezvoltat totul, ci unele trebuie dezvoltate, iar altele înăbuşite şi dezrădăcinate. Iată deci în ce constă toată dificultatea educaţiei şi cultivării! Nu avem ochi sau instrumente optice ca să deosebim firele fine, împletite între ele, ale firescului şi nefirescului -şi chiar dacă am putea să le deosebim, nu avem bisturiu ca să le despărţim. Dar şi dacă am avea, n-avem putere să întărim firescul şi să-i dăm viaţă şi să înăbuşim nefirescul. Aşadar, cât timp suntem singuri, cu propriile mijloace, nu ne putem aştepta la un succes trainic în educarea inimii. Şi atunci, un educator chibzuit va simţi o extremă nevoie de ajutor suprafiresc. Iar ajutorul suprafiresc e gata: în Biserica lui Dumnezeu, în Sfintele ei Taine şi în toate rânduielile sfinţitoare. Impărtăşit şi aprins prin ele, harul dumnezeiesc pătrunde înăuntrul nostru, desparte firescul de nefiresc şi, unindu-se cu cel dintâi, îl întăreşte şi-i dă viaţă, iar pe cel de-al doilea, respingându-l, îl usucă şi-l nimiceşte. "Ca atare, cine creşte sub înrâurirea lor nu are nevoie de cine ştie ce sforţări din partea părinţilor sau educatorilor (afară de inevitabilele avertismente) ca la intrarea în viaţa activă să apară cu simţăminte şi dispoziţii sufleteşti pur omeneşti, adevărat creştine, fără amestecul monstruozităţilor nefireşti, care înjosesc omenirea. Aşadar, cei ce doresc să aibă mijloace puternice, eficace, de educare a inimii n-au decât să-i ţină pe cei educaţi sub înrâurirea mântuitoarelor Taine ale Bisericii şi a tuturor rânduielilor ei sfinţitoare -şi efortul lor va fi încununat de succes deplin. Să nu-i înstrăineze pe copii de Biserică şi de îmbisericire, de rugăciuni, posturi, spovedanie şi împărtăşanie, de ţinerea sărbătorilor şi de mersul la locurile şi odoarele sfinte: atunci vor putea fi încredinţaţi că după încheierea educaţiei sufletul elevilor va fi înfăţişat lui Hristos ca o fecioară curată, gata de tot lucrul bun.

Iată întreg programul educaţiei! A întipări adevărurile credinţei în minte, făcând ca ele să dispună de toate celelalte cunoştinţe şi concepţii, a-i călăuzi fără abatere pe elevi după poruncile maicii noastre purtătoare de grijă - Biserica -, aşa vor ieşi copii cu minte puternică şi inimă bună, buni cu bunătate temeinică şi neclintită. Unde sunt admise într-o ramură a cunoaş-terii concepţii potrivnice adevărurilor credinţei, acolo mintea celor educaţi este întunecată şi lipsită de putere prin amestecul minciunii, iar unde ei sunt, într-un fel sau altul, înstrăinaţi de Biserică, inima lor este stricată, îngăduindu-se să se dezvolte şi să se întărească în ea simţăminte şi dispoziţii pătimaşe, împotriva firii.

Sfantul Teofan Zavoratul

Raspunsuri la intrebari ale intelectualilor. Vol. 1; Editura Sophia

Cumpara cartea "Raspunsuri la intrebari ale intelectualilor. Vol. 1"

Pe aceeaşi temă

09 Decembrie 2016

Vizualizari: 999

Voteaza:

Programul educatiei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact