
Sahaja Yoga
Istoric
Intemeietoarea acestei miscari este Nirmala Shrivasta, nascuta la Chindvara, in India Centrala, in anul 1923. Ulterior, ea si-a luat numele de Shri Mataji Nirmala Devi, Mataji insemnand "mama sfanta", iar Devi "cea divina". Este fiica unei familii de origine brahmana, practicanta a confesiunii crestine protestante. Tatal ei, un lider in lupta pentru castigarea independentei Indiei de sub tutela Marii Britanii, avea sa devina membru in Adunarea Constituanta a Uniunii Indiene in 1949, fiind unul dintre apropiatii lui Mahatma Gandhi. Conform datelor oferite de miscarea Sahaja Yoga, tatal sau ar fi fost un renumit filolog, pe langa calitatile sale de militant politic. Desi era licentiata in studii matematice, mama sa si-a consacrat viata familiei, ocupandu-se indeaproape de educatia celor unsprezece copii ai familiei.
Potrivit acelorasi date, la varsta de noua ani, Nirmala (sanscr. "imaculata", "cea pura") isi insotea tatal la ashram-ul Sabarmati al lui Mahatma Gandhi, unde isi petrecea vacantele scolare. Aici, tanara participa alaturi de restul practicantilor la tehnicile de meditatie organizate la orele 400, dimineata, conduse personal de Gandhi.
Dupa ce a urmat studii de medicina si psihologie, Nirmala s-a casatorit, in anul 1947, cu Chandika Prasad Shrivastava, devenit ulterior secretar general al Organizatiei Maritime Internationale a Natiunilor Unite, cu care va avea doua fiice. Ea a fost una dintre primele adepte ale miscarii Bhagwan, despre care am amintit. Vizitand ashram-u1 Muktananda, a decis sa se autointituleze guru-ina, fiind cinstita de catre proprii sai adepti ca "Shri Mataji", "Mama". Ea se considera deschizatoarea unui nou ev, a unei noi perioade in istoria religioasa a omenirii. Sistemul sincretist promovat de ea, cu elemente hinduisto -crestine, se numeste "Sahaja (usor) Yoga" si pune accentul pe natura feminina a energiei "indumnezeitoare" a omului. Desi este prezenta in mai multe tari ale lumii, aceasta miscare nu a reusit sa atraga un numar prea mare de adepti. Pe langa acel "Universal Sahaja Temple" ("Templul universal Sahaja") din New Delhi exista centre Sahaja Yoga in Marea Britanie, Australia, Franta, S.U.A., Canada, Elvetia, Austria, Olanda, Germania, iar mai nou in diferite tari din centrul si sud-estul Europei.
Aceasta miscare neoreligioasa incearca sa se fundamenteze pe o pretinsa iluminare a "Mamei divine", conform careia ea n-ar reprezenta doar o reincarnare umana, ci intruparea "Fiintei Supreme", "intruparea" lui Dumnezeu insusi. Misiunea ei este de a-i conduce pe oameni spre mantuire. Nirmala Devi insasi sustine ca aceasta "iluminare" ar fi avut loc la 5 mai 1970. Din acel moment, se pretinde ca ea ar actiona ca "Mama divina" asupra tuturor oamenilor, fiind reprezentata ca zeita Kali sau ca "regina cerului", Maria. In Romania, aceasta miscare si-a facut aparitia dupa 1990, in diferite orase constituindu-se grupari mici, care se intalnesc saptamanal in fata fotografiei "Mamei" timp de doua ore. Organizatia a fost inregistrata legal ca "Asociatia Sahaja-Yoga Romania" in 1991. Doctrina si practici Referitor la notiunea Sahaja, se pretinde ca aceasta ar semnifica o stare de constiinta in care se experimenteaza "starea primordiala, nonduala" a existentei. Este o stare de extensiune maxima a propriei constiinte, in care dispare orice alteritate, in care a fost anihilata orice relatie de tipul eu-tu, subiect-obiect, o stare de unitate deplina, cosmica, in cadrul careia dispare orice gandire discursiva, orice fragmentare. Acum, realitatea nu mai este perceputa analitic, fragmentar, ci doar ca intreg. Mesajul acesta se regaseste, din plin, in doctrina unor sisteme filosofice hinduiste, dar mai ales in Vedanta monista a lui Shankara din secolul al IX-lea. Conform miscarii in cauza, insa, Sahaja inseamna "innascut, manifestat fara efort", in ideea ca Sahaja Yoga ar reprezenta o practica "fara eforturi sau incordari, usoara sau spontana". In plus, sustin adeptii ei, practica reuseste sa produca eliberarea sau mantuirea inca din timpul vietii celui ce apeleaza la ea. In fapt, doctrina prezinta un sincretism religios ciudat, contrar spiritualitatii indiene, daca avem in vedere faptul ca pretinde realizarea unitatii si identitatii fiintiale a omului cu Divinul, dar nu prin intermediul unui guru obisnuit, ci al unei "guru-ine", unei femei care se proclama "Mama tuturor mamelor, intruparea lui Hristos sau a Duhului Sfant, prin care incepe Epoca de aur a omenirii". In centrul doctrinei si practicii Sahaja Yoga, Nirmala Devi plaseaza existenta unui "mecanism interior incorporat noua, un sistem foarte subtil". Aflat in stransa legatura cu sistemul nervos, acest sistem subtil determina si, in acelasi timp, ne permite sa percepem starea celor trei "canale" si a "centrelor" (chakra) noastre energetice. Toate problemele umane provin de la aceste centre care sunt esenta noastra. Ele actioneaza pe partea stanga si pe partea dreapta. Sistemul nervos "simpatic" stang si sistemul nervos "simpatic" drept au meniri diferite. Ele reprezinta, in viziunea fondatoarei miscarii, doua tipuri, sunt pur si simplu diferite, nu fac acelasi lucru. Activat si stapanit prin practica meditatiei Sahaja Yoga, acest sistem sau mecanism subtil devine un instrument perfect, sustin adeptii miscarii, in dezvoltarea personalitatii omului, pe calea acestuia spre desavarsire si eliberare. Canalul stang, ida nadi, corespunde sistemului nervos simpatic stang si reprezinta emotiile, dorintele, trecutul, aspectul feminin al personalitatii; cel drept, pingala nadi, corespunde sistemului nervos simpatic drept si sustine activitatea fizica si intelectuala, planificarea, aspectul masculin al personalitatii; in fine, canalul central, sushumna nadi, corespunde sistemului nervos "parasimpatic" si guverneaza echilibrul fizic, mental, emotional si evolutia spirituala. Filosoful chinez Lao tzi (sec. VI i.Hr.), afirma promotorii miscarii, identifica aceasta armonie individuala si cosmica cu ceea ce se cheama "dao" sau "tao", "calea de mijloc", respectiv complementaritatea celor doua principii universale, opuse, masculin si feminin. Practicantii Sahaja Yoga sustin ca aceasta tehnica de meditatie ar purifica centrele energetice ale trupului, ar trezi si revigora energia kundalim, care salasluieste in om asemenea unui sarpe incolacit si, prin ascensiunea ei dinspre sezut pe maduva spinarii si patrunderea in fontanela posterioara, ar facilita "intrarea" individului in asa-numita "imparatie a lui Dumnezeu", in adevaratul sau "sine". Inainte de aceasta, insa, energia kundalini traverseaza centrul cunoscut sub numele de "agnya chakra” al celui de-al "treilea ochi", aflat in spatele fruntii, unde s-ar gasi Iisus si Maria, unde s-ar intersecta spatiul si timpul.
Eliberarea energiei feminine kundalini presupune, in acceptiunea miscarii, realizarea adevaratului sine, unirea acestuia cu Spiritul universal, pace interioara, vindecarea de toate bolile, inclusiv de cancer, revigorare morala si eliberarea de toate consecintele imorale pe care le implica societatea moderna. Eficacitatea acestei tehnici propagate de catre Nirmala Devi nu trebuie privita, insa, detasat de persoana "guru-inei". Aceasta, pentru ca activarea energiei kundalini nu se produce printr-o introvertire de tip meditativ in propriul sine, printr-o izolare exclusivista, ci prin acel transfer de energie, de putere (shaktipai), pe care il asigura atingerea, privirea, concentrarea asupra imaginii "Mamei divine", Nirmala, in tot acest timp practicantul tinand picioarele in apa calda cu sare.
Iata, foarte concret, cum se desfasoara exercitiul. In primul rand, se aseaza fotografia Nirmalei intr-un loc placut si luminos din camera si o lumanare aprinsa in fata fotografiei, pentru a putea fi arsa negativitatea ce se degaja din noi pe parcursul ascensiunii energiei kundalini spre centrele superioare. Se recomanda, apoi, o perioada de relaxare, cu ochii inchisi, fara ochelari, cu mana stanga rezemata pe genunchiul stang, cu palma in sus bine intinsa. In continuare, se pune palma dreapta pe diferite parti ale trupului si se rostesc noua formule adresate "Mamei divine" din fotografie, intre care: Shri Mataji, sunt eu spiritul? (de trei ori); Shri Mataji, sunt eu propriul meu stapan? (de trei ori); Shri Mataji, da-mi, te rog, cunoasterea pura divina (de sase ori) etc.
Dupa aceea, se aseaza ambele maini pe genunchi, cu palmele in sus, se deschid incet ochii si se priveste in liniste punctul rosu din centrul fruntii lui Shri Mataji, facandu-se o abstractie totala de gandurile care ar incerca sa ne copleseasca. Dupa cateva secunde, se poate "verifica" deasupra crestetului capului, la 10-20 cm, cu palma mainii drepte, existenta "brizei racoroase" ce iese din fontanela. Aceasta "briza" confirma, in viziunea miscarii Sahaja Yoga, realizarea adevaratului sine, unirea cu Absolutul. Prin urmare, singurul "criteriu stiintific" de verificare a "autenticitatii experientei" propuse este perceperea "brizei racoroase ce iese din fontanela".
Evaluare
Din scurta prezentare a tehnicii Sahaja Yoga se poate observa ca aceasta are putine elemente comune si, totodata, multe incompatibilitati cu Yoga clasica. Prin urmare, criticile dure exprimate la adresa ei de catre reprezentantii celorlalte scoli Yoga sunt pe deplin justificate. Acestia afirma ca ar fi o aberatie sa se creada ca energia kundalini ar putea fi ridicata "prin simpla scoatere a pantofilor din picioare si amplasarea mainilor pe diverse portiuni ale corpului. Daca acest lucru ar fi atat de simplu, intregul glob ar fi invadat in cateva ore cu mari intelepti si clarvazatori".
Desi se pretinde ca Sahaja Yoga nu are legatura cu vreo credinta religioasa, "Mama divina" este privita ca o divinitate care-l conduce pe practicant spre eliberare, asa incat doctrina miscarii poate fi perceputa ca o expresie a hinduismului teist. Sahaja Yoga este mai mult decat o forma obisnuita de idolatrie, ea este o forma de manipulare mentala, produsa de o persoana cu reale abilitati in aceasta directie. Experimentarea acelei "brize racoroase" deasupra crestetului capului, echivalenta cu "eliberarea", tine mai mult de domeniul magiei decat de acela al experientei religioase propriu-zise.
Referitor la manifestarile care insotesc ascensiunea energiei kundalini, psihologul american E. Hillstrom sustine ca asemenea manifestari nu sunt de natura biologica: "Experientele provocate de eliberarea energiei kundalini sunt cel mai greu de explicat dintr-un punct de vedere strict fizic sau fiziologic. Durerea, tremurul, miscarile involuntare si senzatiile extreme de frig sau cald sunt, in mod evident, mediate de creier, insa aceasta nu ne explica modul in care este stimulat creierul pentru a le produce. Exista cazuri in care o simptomatologie asemanatoare e produsa pe substrat patologic sau epileptic. Insa din moment ce majoritatea experientelor mentionate apar in stare de sanatate normala, iar dupa criza subiectii se intorc din nou la o stare de normalitate, probabil ca o explicatie pur fiziologica nu este adecvata". In acelasi context, acest psiholog sugereaza ca "se pot face paralele intre simptomele ce insotesc ridicarea energiei kundalini si cele asociate starilor de opresiune demonica (s.n.), intre care deranjul gandirii, trecerea prin stari emotionale extreme (melancolie profunda, extaz), stari de transa sau perioade de inconstienta...".
Nirmala Devi, care revarsa energia kundalini, chipurile, ca pe un fel de "Duh Sfant", pretinde propriilor adepti o devotiune totala fata de persoana ei. Desi isi finanteaza toate calatoriile, intrunirile si ritualurile spirituale (puja) din banii discipolilor sai, ea nu inceteaza sa avertizeze in privinta existentei unei multimi de "falsi" guru, care "revendica bani in numele lui Dumnezeu".
Ea sustine ca Hristos ar fi doar treapta penultima a mantuirii. Daca Hristos n-a facut altceva decat sa ne indemne sa ne rugam prin cererea "si ne iarta noua greselile noastre", ea in schimb, Nirmala Devi, ne poate conduce spre acel loc al "autodesavarsirii", al desavarsirii prin noi insine, spre locul unde se desfasoara "lotusul cu o mie de frunze", acolo unde omul poate marturisi "eu nu am nicio vina". " Guru-ina" pretinde din partea adeptilor sa o urmeze neconditionat, sa indeplineasca mecanic tot ceea ce le cere si sa nu emita absolut nici un punct de vedere critic la adresa sa sau a sistemului promovat de ea.
Nicolae Achimescu
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.