Cincizecimea la evrei

Cincizecimea la evrei

Sarbatoarea Secerisului

Cincizecimea este una dintre cele mai de seama sarbatori ale evreilor, alaturi de Pasti si de Sarbatoarea Corturilor. Evreii isi sarbatoreau zilele alese prin pelerinaj la Templu, prin cantece religioase si prin aducerea de jertfe, in semn de recunostinta fata de Iahve, pentru toate binefacerile primite din partea Lui. Fiecare sarbatoare devenea obligatorie, pentru fiecare evreu, incepand cu varsta de 13 ani, cand el era considerat apt in implinirea poruncilor mozaice.

Cincizecimea este acea sarbatoare anuala care face amintire de primirea Legii, de catre Moise, pe Muntele Sinai, dupa trei luni de la iesirea poporului ales din robia Egiptului. Datorita primirii tablelor Legii, pe Muntele Sinai, la aceasta vreme, dupa iesirea poporului ales din Egipt, ea se mai numeste si "Timpul primirii invataturii noastre".

Dupa cei 40 de ani de ratacire prin pustie, cand poporul ales a intrat in Tara Sfanta, el si-a pastrat sarbatorile, adaugandu-le insa si alte noi semnficatii; ele vor fi puse in legatura cu muncile agricole cele mai de seama din an. Astfel, sarbatoarea Cincizecimii ajunge sa fie pusa in legatura cu incheierea secerisului, ea fiind o sarbatoare de multumire pentru strangerea recoltei, de unde purta si denumirea de "sarbatoarea secerisului".

"Sa tii apoi sarbatoarea secerisului si a strangerii celor dintai roade ale tale, pe care le-ai semanat in tarina ta" (Iesire 23, 16). "Sa tii si sarbatoarea saptamanilor, sarbatoarea pargei, la secerisul graului" (Iesire 34, 22).

Cincizecimea evreilor este praznuita dupa trecerea a sapte saptamani de la Pasti, in ziua a 50-a, la data de 6 Silvan. Deoarece aceasta sarbatoare sta in stransa legatura cu Pastile, fiind sarbatorita la 50 de zile dupa Pasti, ea se mai numeste si "Incheierea Pastilor".

Data acesteia era calculata numarand sapte saptamani de la inceputul secerisului, adica din ziua de Pasti. "Sa numeri apoi sapte saptamani; dar sa incepi a numara cele sapte saptamani de cand se va incepe secerisul. Si atunci sa savarsesti sarbatoarea saptamanilor Domnului Dumnezeului tau cu dar de bunavoie, cum iti va da mana si dupa cum vei putea, din cele cu care te-a binecuvantat Domnul Dumnezeul tau" (Deuteronom 16, 9-10).

Data acesteia se stabileste din ziua a doua de Pasti, cand se aducea la Templu snopul leganat de orz. "Din ziua a doua dupa intai a sarbatorii, din ziua in care veti aduce snopul leganat, sa numarati sapte saptamani intregi, pana la ziua intai de dupa cea din urma zi a saptamanii a saptea, sa numarati cincizeci de zile si atunci sa aduceti un nou dar de paine Domnului. Sa aduceti din locuintele voastre dar ridicat. (...) Pe acestea sa le aduca preotul leganandu-le inaintea Domnului, impreuna cu painile din parga de grau leganate si cu cei doi miei; acestea vor fi sfintenie Domnului si vor fi ale preotului, care le infatiseaza. Sa dati de stire praznuirea in ziua aceasta si sa aveti adunare sfanta, nici o munca sa nu faceti. Acesta este asezamant vesnic in neamul vostru, in toate asezarile voastre." (Levitic 23, 15-21).

Serbarea zilei de Cincizecime se facea prin odihna sabatica, prin adunare sfanta si prin aducerea de jertfe. In aceasta zi se aduceau la Templu, ca jertfa de ardere de tot (holocaust), doi vitei, un miel si sapte miei de un an, toate fara nici un defect fizic. Acestora li se adaugau si alte cateva jertfe nesangeroase, dupa cum citim in cartea Numeri.

"In ziua celor dintai roade, cand aduceti Domnului prinosul nou de paine, la incheierea saptamanilor, sa aveti adunare sfanta si nici un lucru sa nu lucrati. Sa aduceti ardere de tot spre miros de buna mireasma Domnului: din cireada, doi vitei, iar din turma, un berbec si sapte miei de cate un an fara meteahna. Cu ei sa aduceti dar de paine, faina de grau framantata cu untdelemn: trei zecimi de efa la fiecare vitel, doua zecimi de efa la berbec si o zecime de efa la fiecare din cei sapte miei. Sa aduceti un tap jertfa pentru pacat, spre curatirea voastra. Acestea sa mi le aduceti cu turnarile lor, afara de arderile de tot neincetate cu darul lor de paine, care se aduc de obicei; acestea trebuie sa fie curate." (Numeri 28, 26-31).

"Sa aduceti din locuintele voastre dar ridicat: doua paini facute din doua zecimi de efa de faina de grau, coapte cu dospitura, ca parga Domnului. Impreuna cu painile sa mai aduceti sapte miei fara meteahna, de cate un an, un junc din cireada si doi berbeci fara meteahna; ca sa fie acestea Domnului ardere de tot, dar de paine, turnare si jertfa cu mireasma placuta Domnului." (Levitic 23, 17-18)

In sinagogi, sarbatoarea Cincizecimii este praznuita in mod aparte. Astfel, locul este impodobit cu frunze verzi, iar slujitorii citesc cele 10 porunci, primite de Moise, pe Muntele Sinai, si cartea "Rut". In diaspora, aceasta sarbatoare tine doua zile.

La sarbatoarea Cincizecimii, evreii, pe langa jertfele impuse de Legea lui Moise, mai aduceau si sacrificii de pace voluntare, drept multumire inaintea lui Dumnezeu, care ii binecuvantase cu recolte bogate. Din aceste produse noi ale pamantului, ei faceau ospete la care participau toti membrii familiei si strainii.

Cincizecimea iudaica, facand amintire de primirea Legii Vechi, a prefigurat Cincizecimea crestina, care praznuieste Pogorarea Duhului Sfant, adica primirea Legii celei Noi, scrisa nu pe table de piatra (ca pe Sinai), ci pe tablele de carne ale inimii, dupa cum spune Sfantul Pavel: "Sunteti scrisoare a lui Hristos, slujita de noi, scrisa nu cu cerneala, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu, nu pe table de piatra, ci pe tablele de carne ale inimii." (II Corinteni 3, 3).

Primii crestini au primit Duhul Sfant tot la 50 de zile dupa Pasti, pe cand se aflau in Ierusalim. "Si cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti impreuna in acelasi loc. Si din cer, fara de veste, s-a facut un vuiet, ca de suflare de vant ce vine repede, si a umplut toata casa unde sedeau ei. Si li s-au aratat, impartite, limbi ca de foc si au sezut pe fiecare dintre ei. Si s-au umplut toti de Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai" (Fapte 2, 1-4).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

23 Mai 2018

Vizualizari: 22970

Voteaza:

3.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact