Sacrificiul in iudaism

Sacrificiul in iudaism

 

Sacrificiul in iudaism

 

Spre deosebire de celelalte religii, iudaismul are o conceptie cu totul diferita despre sacrificiu si  aceasta datorita  spiritului  in care  a fost instituit, precum si scopului pentru care a fost savarsit.

 

In iudaism sacrificiul nu este identic cu notiunea de religie, ci mai degraba este un simbol care contribuie la indreptarea celui credincios in fata lui Dumnezeu si o manifestare a dragostei divine fata de faptura sa. Sacrificiul exprima relatia dintre Dumnezeu si omul credincios.

 

Sacrificiul arderii de tot sau holocaustul

 

Acest gen de sacrificii reprezinta oferta totala, prin ardere absoluta, a darurilor facute lui Dumnezeu. Fiind cel mai complet si mai desavarsit gen de sacrificiu din Vechiul Testament, holocaustul reprezinta adorarea lui Dumnezeu, prin care se ofera integral atat trupul cat si sufletul spre sfintire si renastere la o viata noua.

 

Sacrificiul nesangeros

 

Vechiul Testament abunda in exemple de sacrificii nesangeroase. Cain aduce sacrificii din roadele pamantului (Fac. IV, 3), Melchisedec, regele Salemului, il intampina pe Avraam cu un sacrificiu nesangeros de paine si vin (Fac XIV, 18 si 19).

Simbolic, aceste sacrificii reprezinta pe credinciosul care, prin oferirea hranei   sale  zilnice,   se  daruieste   integral,   trup   si   suflet,   lui   Dumnezeu.

 

Sacrificiul de comuniune

 

In Vechiul Testament exista mai multe feluri de sa­crificii de comuniune, cum ar fi : sacrificiul legamantului, sacrificiul mielului pascal, sacrificiul de pace etc. Aceste sacrificii tintesc la intarirea comuniunii intre Dumnezeu si poporul Sau, pe de o parte, si la stabilirea de relatii bune, de impacare intre membrii aceluiasi popor, pe de alta parte. 

    

Sacrificiile expiatorii sau de curatire

 

Intre aceste sacrificii putem aminti sacri­ficiul zilei impacarii (iom hakkipurim), care este adus in scopul unei curatiri generale, in cadrul caruia atat arhiereul cat si preotii si poporul se curata de pacate. Aceasta zi a fost instituita in amintirea iertarii poporului ales de pacatul idolatriei in care cazuse cu ocazia ridicarii vitelului de aur (Ies. XXXII, 4). In afara de acest sacrificiu mai exista sacrificii care se aduc atat pentru pacat cat si pentru culpa (Levit. IV, 26, 31, 35, 5, 10, 13 ).

 

Potrivit conceptiei ebraice, principul vietii (nephesh), se afla in sange, care se varsa pe altar pentru mantuirea sufletelor.  (Levit. XVII,   11). Intrepatrunderea care exista intre suflet si sange sbabileste o alianta vitala intre cei uniti printr-o legatura de sange si este totodata agentul potential in consolidarea relatiilor tribale si in efectuarea unei intercomuniuni intre uman si sacru.

 

Sacrificiul la profeti si in  psalmi

 

In scrierile profetice si o parte din psalmi notiunea de sacrificiu este prezentata sub o noua perspectiva, a unei spiritualizari sau interiorizari personale. Accentul este pus pe ofranda per-sonala interioara adusa lui Dumnezeu mai degraba decat pe jertfele materiate. Isaia vorbeste despre dezgustul pe care Dumnezeu il are fata de sacrificiile pur exterioare, accentuand totodata asupra punerii in practica a unor exigente morale care izvorasc din dreptatea interioara : "Ce-mi foloseste multimea jertfelor voastre ... M-am saturat de arderile de tot cu berbeci si de grasimea viteilor grasi si nu mai vreu sange de tauri, de miei si de tapi ... Cand ridicati mainile voastre spre mine, eu imi intorc ochii, aiurea... Mainile voastre sunt pline de sange, spalati-va, curatiti-va ... Invatati sa faceti binele, cautati dreptatea, ajutati pe cel asuprit, faceti dreptate orfanului, aparati pe vaduve" (Isaia I,11-17).  

             

Psalmistii la randul lor accentueaza mai mult asupra faptei morale decat a varsarii rituale de sange in scopul ispasirii (Psalm XXXIX, 9, 11).

 

Pe aceeaşi temă

19 Iulie 2012

Vizualizari: 7110

Voteaza:

Sacrificiul in iudaism 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact