Clonarea, crearea si folosirea de embrioni

Clonarea, crearea si folosirea de embrioni


Clonarea, crearea si folosirea de embrioni

Permitand reproducerea pornind de la o singura persoana, clonarea umana ar viola cel putin trei norme majore rezultate din faptul ca reproducerea a fost stabilita in interiorul unirii sotului si sotiei. In primul rand, clonarea umana ar implica reproducerea in afara unirii trupesti a sotului si sotiei. Reproducerea ar fi smulsa din unirea sotului si sotiei, care in mod normativ este una senzuala. Pentru a-l cita inca o data pe Sfantul Ioan Gura de Aur: "Asa si femeia, primind partea cea mai grasa a placerii topite, o hraneste si incalzeste si adaugand partea ei o da inapoi un om". Reproducerea neamului omenesc, asa cum este ea binecuvantata de Dumnezeu in Scripturi (Fc 1, 27-28; 2, 24; Mt 19, 5; Mc 10, 2-8), e cea prin unirea carnala intr-un singur trup a sotului si sotiei. In al doilea rand, clonarea ar fi o reproducere asexuata; n-ar implica in procesul procrearii combinarea materialului genetic de la sot si de la sotie. Aceasta deviere nu poate fi remediata preluand nucleul pentru clona de la un sot, iar restul celulei de la celalalt. Nu vom avea o reproducere sexuala chiar daca sotul ce ofera celula va oferi ADN-ul mitocondrial. In al treilea rand, sotii nu trebuie sa poata sa se reproduca singuri, o idee subliniata de Sfantul Ioan Gura de Aur in talcuirea sa la Epistola catre Efeseni: "Nici n-a facut femeia in stare sa poarte copii fara barbat, caci atunci ar fi fost suficienta ei insesi". A cauta o reproducere asexuata, independenta de unirea sexuala a sotului si sotiei, inseamna a cauta o autosuficienta reproductiva nedorita de Creator. In sexualitate si in reproducere, mai mult decat in alte domenii, barbatul si femeia nu au voie sa se confrunte unul cu altul ca parteneri indispensabili. Deoarece barbatul si femeia nu trebuie sa caute sa se reproduca independent unul de celalalt, in inseminarea artificiala a unei femei nemaritate, in dezvoltarea gestatiei depline in vilro sau in clonarea umana e implicat un rau special.

In tehnologiile care se dezvolta, trebuie sa distingem intre (1) o reproducere ce trece dincolo de unirea unui barbat si a unei femei (ca, de exemplu, in introducerea nucleului oului unui donator in ovulul enucleat al sotiei) de (2) interventii care duc doar la transplantul de citoplasma din oul unui donator in ovulul sotiei. In cel mai bun caz, exista o demarcatie dificila intre interventiile care pot fi comparate cu un transplant sau cu o interventie chirurgicala extensiva si interventiile care vor duce la fabricarea unui copil. Acest aspect va deveni important pe masura ce va fi posibila producerea de cromozomi artificiali. Atunci vom putea inlocui cromozomul unui parinte cu un cromozom fabricat in asa fel, incat sa fie in mare parte echivalentul celui parental, cu exceptia absentei defectului sau a introducerii imbunatatirii necesare sau dorite. Ne putem imagina un ovul prelevat de la sotie, care dupa ce s-a intervenit asupra lui (introducand, de exemplu, un asemenea cromozom sau mitocondrie fabricata), ar fi plasat in uterul ei pentru a fi fertilizat prin contact sexual normal. Asemenea interventii prin ele insele n-ar fi nepotrivite, atat timp cat garnetii raman cei ai cuplului casatorit cu doar cateva modificari terapeutice sau unele imbunatatiri minore. Totusi, transformarea tehnologica a caracterului reproducerii implica o vatamare morala. E nevoie aici de un discernamant duhovnicesc pentru a stabili ce anume constituie o indepartare esentiala fata de reproducerea sotului si sotiei. Granitele trebuie identificate prin rugaciune, smerenie, indrumare duhovniceasca si lasare in voia lui Dumnezeu.

Fertilizarea in vitro avand ca scop formarea de zigoti, de embrioni timpurii sau de fetusi pentru cercetare implica un rau dublu. In primul rand, asemenea fertilizari indeparteaza procrearea vietii umane de intimitatea casatoriei. incercarea de a dezvolta o viata umana altfel decat ca o parte a reproducerii sotului si sotiei rupe legatura procrearii umane cu patul conjugal. In al doilea rand, cercetarile pe embrioni implica actiuni directe asupra unei forme de viata umana. Desi nu este limpede modul in care trebuie privita viata embrionara timpurie inainte de a fi sau a fi fost in pantece, o asemenea viata nu poate fi inteleasa doar ca una de care ne putem lipsi. Deoarece atat Sfantul Vasile cel Mare, cat si canoanele Bisericii resping distinctia intre fetusii timpurii (aflati in primele stadii de dezvoltare) si cei tarzii (aflati in stadii avansate de dezvoltare) preferand sa trateze drept copil tot ceea ce se gaseste in uterul uman, aceasta pozitie se ridica impotriva oricarei ucideri sau actiuni directe impotriva oricarei forme timpurii de viata umana care in stadiul sau de dezvoltare ar fi trebuit sa fie in uter. Chiar daca asemenea actiuni impotriva vietii umane inaintea ca ea sa fie sau sa fi fost in uter nu poate fi in mod limpede echivalentul unui avort, si deci o crima, nu trebuie totusi actionat distructiv asupra unor asemenea zigoti, embrioni sau fetusi. Adoptarea unei pozitii diferite inseamna a iesi in afara duhului Parintilor. In utilizarea zigotilor si a embrionilor pentru cercetari nonterapeutice exista o implicare intima in actiuni lipsite de bunavointa impotriva vietii umane timpurii. Asa cum s-a observat deja, fuzionarea garnetilor umani cu gameti animali ar fi in cel mai bun caz o forma speciala de bestialitate; incercarile de a incuraja reproducerea partenogenetica (reproducere folosind ovule nefecundate, intregul material genetic provenind dintr-o singura celula) ar implica relele asociate donarii.

Folosirea de materiale de la embrioni si fetusi morti, cum ar fi celulele tulpine embrionare, este o chestiune diferita, dificila si complicata. Folosirea de celule fetale (atat timp cat ele nu sunt celule omnipotentiale) sau de tesuturi prelevate de la fetusi morti trebuie sa fie guvernata de aceleasi considerente morale care reglementeaza folosirea tesuturilor de la oamenii adulti. In conditiile care permit folosirea de tesuturi si organe de la persoane ce mor in accidente, e permisa si folosirea de tesuturi sau organe de la fetusi care mor accidental. In conditiile care permit si folosirea de tesuturi sau organe de la persoane care au fost omorate, e permisa folosirea de tesuturi si organe de la fetusi care au fost avortati, de la embrionii "in exces" pastrati in clinicile de fertilizare in vitro sau de la embrionii care au fost formati pentru a se produce tesuturi si organe. Acelasi lucru se poate spune despre cunostintele derivate din cercetarea embrionara sau fetala.

In principiu nu exista nici o opreliste impotriva folosirii intr-un scop bun a ceva ce a fost dobandit prin mijloace revoltatoare, atat timp cat n-am fost implicati in (1) folosirea acestor mijloace rele, (2) in incurajarea folosirii lor, (3) in evitarea condamnarii lor si (4) in scandalizarea produsa prin folosirea lor.

Putem bea apa dintr-o fantana ce a fost sapata printr-o munca fortata si nedreapta. Trebuie sa fim insa foarte atenti sa nu aprobam si sa nu incurajam nici o imprejurare sau mijloc ilicit. Va fi nevoie de un mare discernamant duhovnicesc, si orice folosire a unor asemenea materiale trebuie abordata cel putin cu pocainta ca o concesie facuta slabiciunii omenesti. La urma urmei, amanarea mortii si cautarea sanatatii nu trebuie sa devina niciodata obsesii atotconsumatoare.

H. Tristram Engelhardt jr.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5581

Voteaza:

Clonarea, crearea si folosirea de embrioni 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact