Vindecarea miraculoasa: sacru si profan

Vindecarea miraculoasa: sacru si profan


Vindecarea miraculoasa: sacru si profan

Vindecarea este procesul de remisie a bolii. Sub aspect pasiv reprezinta trecerea de la stadiul de boala la stadiul de lipsa a bolii. Privita din acest unghi, vindecarea este un fenomen care implica doar pe suferind. Sub aspect activ, vindecarea este procesul prin care se determina trecerea de la stadiul de boala la cel de sanatate. Din acest punct de vedere, vindecarea este un fenomen care implica o persoana sau mai multe, diferite de suferind, care actioneaza in scopul restaurarii starii de sanatate. In cele ce urmeaza, ne vom adresa acestui aspect al vindecarii, deoarece implica actiunea unui vindecator, adica al unei persoane capabile sa invinga starea de boala.

Rolul de vindecator este asumat fie de un profesionist al tamaduirii, care detine cunostinte sistematice decurgand din studii, fie de un profesionist al religiei, care isi bazeaza activitatea pe influente transcedentale. Intre profesionistii fiecareia dintre aceste categorii se pot interpune si falsi vindecatori, persoane de rea credinta si fara cunostinte profesionale, care vizeaza interese pecuniare si nu au scrupule privitoare la calitatea actelor terapeutice.

Vindecatorii inzestrati cu cunostinte medicale sunt practicanti si adepti ai medicinei. Pentru ei vindecarea este explicata stiintific prin efectul medicamentelor sau manevrelor terapeutice. Demersul lor apartine laicismului sau profanului.

Vindecatorii religiosi se bazeaza pe eficienta invocarii spiritelor divine si a credintei intense in capacitatea de vindecare supranaturala. Demersul lor nu este laicist, ci mistic. Vindecarea este transcedentala si nu atribuita unor cunostinte pozitiviste. Acest tip de vindecare se circumscrie sacrului si inefabilului.

Dupa cum sugera T. Baconsky, exista o complementaritate intre sacru si profan, care explica bunele relatii de colaborare intre medicina si religie.

Relatia dintre sacru si profan in domeniul medicinei este reflectata de tendintele contradictorii din prezent in cadrul social. Ele sunt:

- denaturarea ideii de sacru

- efervescenta religioasa

Primul efect este cel al renuntarii la motivele traditionale religioase si atribuirea tuturor marilor puteri sanogenice fortelor religioase. In contrast traim o efervescenta a influentei religioase, care a condus la faptul ca vindecarii i se atribuie haruri supranaturale.

Dar ce este vindecarea miraculoasa?

Vindecare miraculoasa = vindecare fara explicatie + interventia supranaturala

La acest enunt sintetic trebuie precizat ca nu orice vindecare neexplicata este si de natura divina. Caracterul de miraculos poate fi explicat prin lipsa de experienta la punerea diagnosticului, pe lipsa de semnificatie a unor teste de laborator sau prin faptul ca stiinta medicala nu este dezvoltata la nivel maxim. Dar in sens mai larg, vindecarea miraculoasa reprezinta asadar vindecarea cu ajutorul fortelor divine.

Exista si vindecari denumite "aparent miraculoase". Acestea au elemente de sacru si profan, dar isi pierd gradul de inexplicabilitate de indata ce se stie mai mult despre procesele de vindecare.

Asadar, exista un raport de intersectie intre vindecrea stiintifica, vindecarea miraculoasa si vindecarea aparent miraculoasa. Fiecare dintre aceste domenii isi pastreaza identitatea, dar totodata se intrepatrund ca niste cercuri Veen cu fiecare dintre celelalte doua entitati.

Vindecarea stiintifica nu este miraculoasa, chiar daca este spectaculoasa! Ea este in prezent tot mai mult fundamentata teoretic cu ajutorul medicinei bazate pe dovezi (EBM, evidence-based medicine). Ea poate fi deja prognosticata cu sanse destul de mari de precizie. Este suficient sa fie studiate baze de EBM precum baza de date Cochrane spre a sti ce sanse de vindecare are un anumit caz. Desigur ca in aceste situatii spectaculosul dispare, de asemenea trasaturile de miraculos.

Vindecarea miraculoasa propriu-zisa are insa trasaturi mai dramatice. Ea are in primul rand un caracter exceptional si de unicitate.

In aparitia ei este implicata influenta factorului divin. Fara rugaciune si credinta in puterea divina, vindecarea miraculoasa nu ar fi posibila. Un fapt tipic este ca vindecarea miraculoasa este comuna diverselor religii: precrestine, necrestine, dar si celor crestine, atat pentru biserica catolica cat si pentru biserica ortodoxa.

Vindecari miraculoase se intalnesc nenumarate in Biblie si mai ales in Noul Testament. Nenumarate sunt gesturile de terapie cu vindecare miraculoasa ale lui Iisus. Aparitia acestor vindecari sunt tot atatea gesturi prin care cei initiati ar fi putut intelege elementul suprauman din fiinta lui Iisus.

Dar vindecarile miraculoase nu sunt doar apanajul lui Iisus si al sfintilor. Intr-adevar, exista numerosi clerici sau pur si simplu oameni de buna credinta care traiesc cu impresia (certitudinea?) ca sunt capabli sa produca si in ziua de azi vindecari sacre. O lista a localitatilor din Romania unde s-ar gasi schituri sau manastiri sau biserici unde cei bolnavi pot fi vindeti miraculos este prezentata in continuare.

Lista cu locuri facatoare de minuni: Dragomiresti, Izbuc, Nicula, Ramet, Bodrog, Bixad, Rohia, Calugara, Izvorul Miron, Saraca, Vasiova, Valiug, Cocos, Dervent, Pestera Sf. Andrei, Agapia, Bisericani, Floresti, Icoana, Pangarati, Parvesti, Bistrita, Secu, Voronet, Antim, Cernica, Glavacioc, Namaiesti, Bistrita VL, Dintr 'un lemn, Horezu Ostrov, Patrunsa, Tismana.

In: Rodica Ardelean: Retete culinare pentru bolnavii cardiovasculari. Vindecari in biserica ortodoxa, Ed. Zori Noi Hunedoara, f.a., pag. 138.

Remarcabil este faptul ca uneori doar obiectele sfintite, cum sunt moastele, au reputatia de a detine efecte sanogenetice, in absenta oricarei personalitati cu valoare de terapeut.

Vindecarile miraculoase trebuie deosebite de vindecarile aparent miraculoase. Acestea sunt tot vindecari spectaculoase, dar in a caror natura divinul nu detine un rol semnificativ, ci se explica totusi pe efecte farmacologice predictibile.

Este de mare importanta ca vindecarile miraculoase sa fie corect delimitate de vindecarea propriu-zisa, fara caracter inexplicabil, oricat ar fi de spectaculoasa. in general, vindecarile miraculoase azi sunt asigurate de persoane cu har divin, care aspira spre sanctificare.

Conform cu ceea ce a declarat Sir William Osler:

In tot ce are legatura cu boala, credulitatea ramane ceva permanent, neinfluentata de civilizatie sau educatie.

Vindecarea aparent miraculoasa este legata de credulitate, vindecarea miraculoasa este legata de credinta.

O problema particulara este cea prezentata de Biserica Ortodoxa. Ea isi cultiva numerosi predicatori, care trebuie sa tina cont de constructele sale.

Vindecarea in medicina alternativa este o alta problematica per se.

Medicina alternativa a devenit din pacate calul de bataie controversat al oricarei victorii terapeutice. Cine nu gaseste explicatii fiziopatologice ale bolii, acela este tentat sa atribuie schimbarea starii de boala divinitatii.

Desigur, este nevoie sa se stie daca terapia alternativa are standarde de calitate (daca de exemplu decocturile sau ceaiurile sunt corect elaborate, daca se respecta sau se verifica concentratiile etc).

Citind ziarele interbelice se regasesc reclame care promoveaza periodic metode terapeutice (de ex. centura Capitanului Iov) care in prezent nu mai tin de medicina alternativa, ci frizeaza mercantilul sau sarlatania.

Sarlatania este de etimologie italiana: este numele dat locuitorilor din zona Cerruto. Sarlatania se deosebeste de vindecarea miraculoasa prin faptul ca nu produce vindecare, ci doar iluzia vindecarii. De asemenea este exclus harul divin. Sarlatania va fi tot mai greu de intalnit pe masura ce se va dezvolta medicina si paradigma EBM va deveni tot mai frecventata de medici si alti profesionisti ai sanatatii.

In loc de concluzie:

"Stiinta fara constiinta este ruina sufletului." F. Rabelais

Lucian Dumitrascu

23 Iulie 2012

Vizualizari: 20412

Voteaza:

Vindecarea miraculoasa: sacru si profan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact