Licantropia, in vremurile bizantine

Licantropia, in vremurile bizantine

(330-1453)

Licantropia este numirea stiintifica data capacitatii legendare a unor oameni de a se transforma in lupi (pricolici, varcolaci). Numirea data acestei false credinte, anume "licantropie", este alcatuita din doua cuvinte grecesti: "lykos" (lup) si "anthropos" (om).

Posibilitatea mitologica a prefacerii unor oameni in lupi si adoptarea de catre acestia a unui comportament salbatic a fost analizata inca din vechime in lucrarile stiintifice ale unor medici greci si romani. Recent, licantropia a fost analizata din nou, de un grup de patru profesori universitari din Atena, cu totii ajungand la concluzia ca acest comportament (licantropia) este un tip de depresie melancolica sau de nebunie. Cei patru profesori au analizat licantropia intr-un spatiu si un timp determinat cu precizie: Imperiul Bizantin, anii 330-1453.

In pofida influentei medicinei bizantine asupra lumii, irationalitatea pusa de aceasta pe seama fenomenului numit "licantropie" a fost insa trecuta cu vederea in vremurile medievale si renascentiste, ea fiind explicata fara nici o reticenta drept posesie demonica sau vrajitorie.

Articolul numit "Licantropia in vremurile bizantine (330-1453)", semnat de patru profesori de la Universitatea din Atena, si anume de E. Poulakou Rebelakou, de C. Tsiamis, de G. Panteleakos si de D. Ploumpidis, poate fi gasit in volumul 20 (partea a IV-a) din jurnalul "Istoria Psihiatriei" (2009).

Licantropia, potrivit legendelor

Licantropia este o traditie totemica, intalnita pentru prima data la unele populatii primitive si intrata mai apoi in deprinderi si ritualuri simbolice din antichitate, in cadrul unor superstitii, de autodefinire a unor oameni ca avand posibilitatea metamorfozarii in lup (Victor Kernbach, Dictionar de mitologie generala).

Legenda transformarii omului in lup a trecut prin mai multe faze, de-a lungul timpului, incepand cu samanismul si cu credintele magice ale societatilor arhaice, continuand mai apoi cu mitologiile unor popoare indo-europene, si in cele din urma, culminand cu credinta tare in vrajitorie, prezenta in Evul Mediu.

Potrivit legendelor, nu oricine poate avea aceasta "capacitate", de a se transforma in lup. Astfel, unii se pot naste asa, in vreme ce altii pot deveni mai tarziu, din anumite motive, precum: prin nerespectarea unui tabu (casatoria intre rude apropiate, trecerea peste mort, mancarea de sange de om sau de urina de lup, sinuciderea), prin vrajitorie ori ca urmare a unei pedepse divine (in mitologia greaca, Lycaon a fost metamorfozat de Zeus in lup pentru greseala de a fi practicat jertfe umane).

Licantropia, in vremurile bizantine (330-1453)

Un grup de patru profesori universitari din Atena a analizat modul in care medicii ii tratau pe cei care sufereau de asa-numita "licantropie", intr-un spatiu geografic si un timp istoric determinat cu precizie, si anume: Imperiul Bizantin, anii 330-1453.

Dupa cum se reiese din scrierile lor, scriitorii bizantini de factura medicala se confruntau adesea cu cazuri de labilitati psihice si boli mentale, precum: epilepsie, frenezie, dementa, melancolie, nebunie, letargie, insomnie, depresie si paranoia.

In urma analizarii cu mare atentie a scrierilor lasate de sase mari doctori ai Bizantului, spre a vedea cum se raportau aceia la licantropie si cum o tratau, cei patru cercetatori au ajuns la concluzia ca acest mod de comportament (licantropia) este un tip de labilitate psihica (depresie, melancolie severa sau nebunie).

Oribasius (320-400), unul dintre doctorii personali ai imparatului Iulian Apostatul, in lucrarea lui principala "Sinagoga Medicala", scria urmatoarele: "Despre licantropie. Persoanele suferinde de licantropie ies afara din casa, in vremea noptii, si se plimba printre morminte. Acestea pot fi recunoscute dupa urmatoarele semne: chipurile lor sunt palide si slabite, ochii lor sunt afundati si sticlosi, insa fara a avea lacrimi, limba lor este extrem de uscata. Sunt foarte insetate, iar picioarele lor sunt acoperite de cicatrici, de la multele sarituri si tavaliri pe jos. Trebuie stiut faptul ca licantropia este un tip sever de melancolie, ea trebuind tratata prin scoaterea de sange din trupul bolnav, pana la lesin, mai apoi urmandu-se o dieta atenta si multe bai cu apa indulcita. (Apoi se dau unele sfaturi practice, cu plante si medicamente, specifice starilor de melancolie.) Cand starea de boala se apropie, pacientul trebuie adormit, prin folosirea de comprese ude si administrarea de opium (somnifer)."

Un alt medic bizantin, anume calugarul Mihail Pselos (1017-1096), scrie aproape identinc despre licantropie si despre tratarea acesteia. Pselos, in renumita lui lucrare "Carmen de Re Medica", vorbeste despre licantropie intr-un poem versificat, astfel:

"Licantropia este un stadiu de melancolie
Insemnand in acelasi timp, mizantropie.
Il recunosti pe omul bolnav de aceasta
Vazandu-l alergand printre morminte, noaptea
Palid, uscat, trist si nepasator fata de infatisarea lui."

In secolul al XIV-lea, doctorul bizantin Ioan Actuarius (1275-1328), vorbeste despre licantropie in aceeasi maniera, zicand: "Licantropia este un tip de melancolie care il face pe cel bolnav sa se plimbe noapte, intrand prin morminte si locuri parasite, precum fac lupii, si sa se intoarca acasa abia dimineata, in forma lui umana, spre a sta intre oameni. De fiecare data, unul ca acesta va avea talpile si picioarele foarte ranite, datorita cazaturilor pe pietre si ghimpi; unul ca acesta va avea ochii si limba uscata, iar privirea pierduta. Unii dintre acesti pacienti se tem de moarte, in vreme ce altii si-o doresc. Unii dintre ei se feresc a vorbi despre suferinta lor, ramanand tacuti si tristi, in vreme ce altii vorbesc neincetat cu ceilalti despre suferinta lor.

Se crede ca imparatul bizantin Iustin al II-lea (565-578) a suferit si el de licantropie sau de o boala asemanatoare acesteia. Potrivit articolului citat, inca din primul an al domniei, imparatul Iustin a dat semne de o boala psihica deosebit de grava, mergand singur, prin locurile izolate ale palatului, si scotand sunete asemanatoare cainilor si pisicilor. Acelasi imparat obisnuia sa arunce cu obiecte in oameni sau pe fereastra, oridecate ori se mania strajnic, precum odata a dorit si ca patriarhul ortodox din Constantinopol sa poarte o palarie de femeie.

Concluzia celor patru profesori universitari din Atena este aceea ca, in Imperiul Bizantin, licantropia era unanim vazuta ca o boala, ca o forma severa de melancolie sau nebunie, transformarea reala in lup fiind numai o fantezie din mintea celor suferinzi.

Articolul mai-sus amintit face si o analiza comparativa intre modul bizantin de a privi licantropia si modul apusean de raportare la aceasta. Astfel, in vreme ce bizantinii priveau licantropia ca pe o boala psihica, in mentalitatea Evului Mediu, precum si la inceputul perioadei moderne, aceasta era vazuta ca un blestem divin sau ca o posesie demonica, motiv pentru care cei cuprinsi de aceasta boala erau omorati.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

20 Iulie 2012

Vizualizari: 10917

Voteaza:

Licantropia, in vremurile bizantine 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact