Sosurile

Sosurile Mareste imaginea.

Sosurile sunt un preparat alimentar de mare folos, pentru agreabilitate şi apetit. Ca şi laptele şi supele-ciorbele, sosurile se fac din toate şi pentru toate reţetele.

Model de sos simplu

Sosul simplu este doar din: ceapă (sau praz, usturoi, care la cei cu afecţiuni grave digestive se exclud; sau ridiche, ori hrean), cu puţin condiment (verde sau uscat), cu puţine seminţe uleioase (nuci, sau alune, seminţe de dovleac, de floarea soarelui), cu puţine măsline şi ciuperci sărate sau murate, sau uscate (dacă este posibil), cu puţine murături-acritură (varză sau castraveţi muraţi, borş, alte verdeţuri murate în sare, şi doar în caz excepţional lămâie, ce nu este prea compatibilă, nefiind autohtonă), care se amestecă bine până se face o pastă (chiar ca untul vegetal, ce poate fi folosit ca atare), ce se diluează după dorinţă cu „zeama murată”. Se pune şi puţin pesmet de pâine pustnicească, cam 10%.

Acest sos poate fi făcut şi pentru mai multe zile, mai ales iama (nu prea este bine să stea la frigider). Cu sos se prepară toate meniurile noastre, de la cele semipreparate la cele nefierte.

Recitiţi toate reţetele cu pâine pustnicească şi Ia fiecare este indicaţia şi pentru sosuri. Aceste sosuri se mănâncă doar cu alimentele de verdeţuri (salată, lobodă, spanac, frunze de bob, frunze de păpădie, de tătăneasă etc.), sau legume (morcovi, păstâmac, ţelină, dovleac, sfeclă roşie, ridiche etc.), ca piureuri, sau în alte moduri de preparare. Cu preparate proteice se exclud cerealele şi se pun cele proteice.

Sosuri cu leguminoase proteice

La sosul simplu (reţeta de mai sus) se mai adaugă 10% câte un sortiment de boabe leguminoase proteice dospite (soia, linte, bob, mazăre, fasole, năut, nuci, arahide, alune de pădure, seminţe de dovleac sau floarea soarelui). Acest sos se mănâncă doar tot cu alimentele proteice, ca piureuri sau în alte moduri de preparare. Doar cirul de mămăligă este compatibil. Se combină bine şi cu salatele de verdeţuri neamidonoase.

Sosuri cu legume sau verdeţuri

La sosul simplu (reţeta de mai sus) se mai adaugă 10% câte un sortiment de verdeţuri sau legume (salată, lobodă, spanac, frunze de bob, frunze de păpădie, frunze de tătăneasă, etc.) sau legume (morcovi, păstâmac, ţelină, dovleac, sfeclă roşie, ridiche, cartof crud, gulie etc.), ca piureuri sau în alte moduri de preparare. La prânz să fie folosite sosurile proteice, iar seara celelalte.

Noi excludem roşiile, bulionul, maionezele, ardeiul, untul, uleiul direct, care mai ales pentru cei grav bolnavi trebuie evitate.

Aceste diverse preparate cu sosuri se mănâncă cu linguriţa, amestecând câte puţin apoi, cu sosul simplu mai zemos sau mai concentrat, la fiecare ingerare, mai mult sau mai puţin după gust şi după preferinţă. Din acestea se poate face şi o mică porţie de supă-ciorbă, adăugându-se apă simplă, cu puţină murătură-acritură pentru gust şi încă puţin condiment, care se încălzeşte puţin (să nu ajungă la fierbere).

Incă o dată atenţionăm ca preparatele cu alimente proteice să nu fie amestecate cu dulciurile şi amidonoasele, că sunt incompatibile. în Dietoterapia noastră, cele proteice sunt cele din boabele leguminose şi seminţele uleioase în cantitate mare. Lactatele şi brânzeturile sunt complet dincolo de orice amestec.

Cei care nu pot mânca piureul de boabele leguminoase dospite, fiind prea tari la gust, pot trece direct la o supă-ciorbă mai concentrată (suportându-se mai bine), cu toată cantitatea respectivă, şi se mănâncă aşa, încălzindu-se puţin.

Sunt unii care fac imediat diaree de Ia nefierturi. Până se reglează digestia se pot face „supe-ciorbe” după indicaţiile de mai sus, dar înainte se fierbe o cantitate de apă (ce nu mai produce diaree) şi apoi se amestecă după o uşoară răcire, cu respectivele adaosuri.

Sosurile se pot folosi şi cu fructe, dar se mănâncă doar cu fructe şi pe stomacul gol. Cei ingenioşi şi mai ales bucătăresele găsesc reţete diferite şi în acest sens. Important este să se respecte „separarea strictă” dintre sortimentele incompatibile.

Sos simplu din cereale pentru fructe de sezon

Sortimentele de cereale (doar câte unul) dospite în prealabil se fac un „lapte gros-concentrat”, prin diluare cu apă simplă, la care se adaugă mentă sau cimbru etc., puţină coajă de lămâie, de nucă de cocos, de scorţişoară, puţină nucă (sau alune, sau de dovleac, floarea soarelui), puţină miere (dacă fructele nu sunt dulci), puţină pulbere de măceşe uscate.

Separat se face piureul de fructe şi se mănâncă cu linguriţa, amestecând cu sosul după gust la fiecare ingerare. Nu e bine să se amestece sosul tot cu fructele, că ori este prea diluat, ori prea concentrat, ceea ce împiedică agreabilitatea.

Găsiţi-vă un „sos propriu”, care vă este cel mai agreabil, şi folosiţi-1 pe acesta permanent, schimbându-L din când în când cu un altul. Nu vă complicaţi cu multe forme, că sunt laborioase şi obositoare. La fel şi cu toate felurile de preparate.

Sos simplu din boabele leguminoase proteice pentru fructe de sezon

Deşi proteicile sunt incompatibile cu fructele şi mai ales cu cele dulci, sosurile proteice în cantitate de 10% devin „tolerabile” şi foarte hrănitoare. Sosul de Soia dospită (sau din celelalte: linte, mazăre, năut, bob) cu fructe de sezon este un preparat de bază pentru cei foarte slabi şi debili digestivi. Prepararea şi folosirea ca în reţeta precedentă.

Sosul de legume (morcovi, dovleac, gulie, etc.), la fel.

Sos de mentă (sau chimen, cimbru, coajă de lămâie, de nucă de cocos, scorţişoară, etc.)

Cu puţină nucă (sau alune, sau de dovleac, floarea soarelui), puţină miere (dacă fructele nu sunt dulci), puţină pulbere de măceşe uscate. Se subţiază cu un fruct mai zemos.

Separat, se face piureul de fructe şi se mănâncă cu linguriţa, amestecând cu sosul, după gust, la fiecare ingerare. Nu e bine să se amestece sosul întreg cu fructele, că ori este prea diluat, ori prea concentrat, ceea ce împiedică agreabilitatea.

Sosul din castane comestibile este o adevărată comoară alimentară.

Se face ca la reţetele precedente, dar cu castane. Din castanele comestibile se face şi o adevărată pâine (ca la reţeta pâinii pustniceşti).

Sosul din pulbere de măceşe este cel mai valoros ca vitaminic.

Se face ca la reţetele precedente, dar cu măceşe (uscate simplu sau cu făină de grâu.

Sos cu plante medicinale

La fel, dar cu plantele medicinale dorite (câte un sortiment).

Sosurile respective se fac separat, iar preparatele din diferite sortimente, cum ar fi piureuri sau alte forme, tot separat; doar la folosire se „îmbină”, cu „legea” Dietoterapiei noastre, ca sosul să fie 10% faţă de preparatul de bază.

Ieromonah Ghelasie

Cumpara cartea "Retetele medicinei isihaste pentru cei grav bolnavi"

 

Pe aceeaşi temă

04 Mai 2017

Vizualizari: 1462

Voteaza:

Sosurile 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE