
Adormirea Maicii Domnului numita in popor si Uspenia (termenul slav) sau Sfanta Maria Mare este praznuita pe 15 august. Potrivit Traditiei, la trei zile dupa adormirea ei, Maica Domnului a fost ridicata cu trupul la cer. A fost ingropata in Ghetsimani. Prin randuiala dumnezeiasca, Apostolul Toma a lipsit de la inmormantarea ei. Ajuns la mormantul ei dupa trei zile de la inmormantare, cu hotarare de obste, s-a deschis mormantul pentru el. Si minune, mormantul era lipsit de trupul Maicii Domnului. In el se mai afla doar giulgiul, ca mangaiere si marturie a mutarii Nascatoarei de Dumnezeu la ceruri cu trupul.
Mentionam ca Maica Domnului a trecut la cele vesnice intr-o casa a Sfantului Ioan Evanghelistul, casa care era aproape de Sion. De aici trupul Maicii Domnului a fost luat si inmormantat intr-o grota care apartinea familiei Sfantului Evanghelist Marcu.
Adormirea Maicii Domnului este o sarbatoare care ne descopera ca Maica Domnului a trecut prin moarte, dar nu a ramas in mormant. In mormant, trupul ei nu a cunoscut stricaciune si ea a fost ridicata la cer de ingeri cu bunavointa Mantuitorului, Care a dorit ca Maica Sa sa fie alaturi de El, in slava vesnica din ceruri.
Cand vorbim de Adormirea Maicii Domnului, vorbim de moartea si mutarea ei la ceruri. Adormirea Maicii Domnului nu este numita inviere, pentru ca ea nu s-a aratat pe pamant cu trupul inviat ca sa fie vazuta de oameni cum S-a aratat Hristos. Si nu se numeste nici inaltare, pentru ca nu s-a inaltat la ceruri cu propriile puteri.
Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului se bucura de o mare cinstire in randul credinciosilor ortodocsi. Se posteste vreme de doua saptamani, inaintea sarbatorii. In seara dinaintea sarbatorii Adormirii Maicii Domnului se savarseste in toate bisericile Vecernia cu Litie si chiar Privegherea intreaga, adica si slujba Utreniei, urmata de cantarea Prohodul Maicii Domnului. Acest Prohod inchinat Maicii Domnului a fost alcatuit de catre Manuil Corinteanul in sec. XVI lea.
Primii care au dat marturie despre sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului au fost Sfantul Dionisie Areopagitul (sec. I), Meliton de Sardes (sec. II), Sfantul Epifanie al Ciprului (sec. IV) si Sfantul Iuvenalie, patriarhul Ierusalimului (sec. V).
In secolul al VI-lea, sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului este mentionata si in Apus, pentru prima data la Sfantul Grigorie, episcopul de Tours († 593 sau 594). Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului a fost instituita de Imparatul bizantin Marcian, care a domnit intre anii 450-457. Iar mai tarziu, imparatul bizantin Mauriciu (582 602) a extins aceasta sarbatoare si a impus-o in tot imperiul.
Sarbatori inchinate Maicii Domnului:
Maica Domnului este chemata in toate rugaciunile Bisericii. Maica Domnului este cinstita in cultul ortodox imediat dupa Sfanta Treime. In calendarul ortodox intalnim mai multe sarbatori inchinate Maicii Domnului: Nasterea Maicii Domnului (8 septembrie), Acoperamantul Maicii Domnului (1 octombrie), Intrarea in biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie), Soborul Maicii Domnului (26 decembrie), Buna Vestire (25 martie), Izvorul Tamaduirii (Vineri in Saptamana Luminata) si Adormirea Maicii Domnului (15 august), Zamislirea Sfintei Fecioare Maria de catre Ana (9 decembrie), Asezarea vesmantului Nascatoarei de Dumnezeu in biserica din Vlaherne, Constantinopol (2 iulie) si Asezarea cinstitului brau al Maicii Domnului in racla (31 august).
Iulian Predescu
Troparul Adomirii Maicii Domnului - Glasul 1
Intru nastere Fecioria ai pazit, intru Adormire lumea nu ai parasit, de Dumnezeu Nascatoare; mutatu-te-ai la Viata, fiind Maica Vietii si cu rugaciunile tale, izbavesti din moarte sufletele noastre.
Rugaciuni catre Maica Domnului
Cuvine-se cu adevarat
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.
Aparatoare Doamna
Aparatoare Doamna, pentru biruinta multumiri, izbavindu-ne din nevoi, aducem tie, Nascatoare de Dumnezeu noi robii Tai. Ci, ca ceea ce ai stapanire nebiruita, izbaveste-ne din toate nevoile, ca sa strigam tie: Bucura-te, Mireasa, pururea Fecioara!
Sub milostivirea ta scapam
Sub milostivirea ta scapam, Nascatoare de Dumnezeu, rugaciunile noastre nu le trece cu vederea in nevoie, [ci] din primejdie ne izbaveste pe noi, una curata, una binecuvantata!
Stapana, stapana
Stapana, stapana primeste rugaciunile nevrednicilor robilor tai si ne izbaveste pe noi dintru toata nevoia si necazul. Toata nadejdea noastra spre tine o punem, Maica lui Dumnezeu, pazeste-ne sub sfant acoperamantul tau.
Imparateasa mea
Imparateasa mea cea preabuna si nadejdea mea, Nascatoare de Dumnezeu, prietena saracilor, bucuria celor mahniti, acoperitoarea celor necajiti, vezi-mi nevoia, vezi-mi necazul; ajuta-ma ca pe un neputincios, hraneste-ma ca pe un strain. Necazul meu il stii; deci, dezleaga-l precum voiesti, ca n-am alt ajutor afara de tine, nici alta folositoare grabnica, nici alta mangaietoare buna, ci numai pe tine, o, Maica lui Dumnezeu, ca sa ma pazesti si sa ma acoperi in vecii vecilor. Amin.
Niciodata nu vom tacea
Niciodata nu vom tacea, de Dumnezeu Nascatoare, a vesti puterile tale, noi nevrednicii, ca de nu ai fi statut inainte rugandu-te pentru noi, cine ne-ar fi mantuit dintru atatea primejdii, sau cine ne-ar fi pazit pana acum slobozi? De la Tine Stapana nu ne vom departa, ca pe robii tai pururea ii mantuiesti din toate nevoile.
Citeste:
Adormirea Maicii Domnului sau "Paștele verii"
De ce cantam Prohodul Maicii Domnului?
Acatistul Adormirii Maicii Domnului
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.