Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin

Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin

Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin

Biserica Ortodoxa a invatat si invata ca Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat si om adevarat, avand doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, intr-o singura persoana sau ipostas. Cele doua firi in persoana lui Hristos sunt unite in mod neimpartit, nedespartit, neamestecat si neschimbat.

Unirea naturii divine si a naturii umane in Persoana cea una a Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este numita unirea ipostatica. Firea dumnezeiasca si cea omeneasca se unesc in Persoana Cuvantului prin intrepatrundere, numita de Sfantul Ioan Damaschin "perihoreza". Perihoreza exprima, in acelasi timp, si dualitatea firilor si unitatea persoanei.

Sfantul Ioan Damaschin invata ca in Domnul nostru Iisus Hristos sunt doua firi, firea dumnezeiasca si firea omeneasca. El spune in acelasi timp ca in Hristos nu este decat o singura persoana, ca cele doua firi sunt unite in El intr-o singura ipostaza a lui Dumnezeu, Cuvantul. Aceasta ipostaza a Cuvantului lui Dumnezeu a preexistat fara de timp si vesnic. Ea este simpla, necompusa necreata, necorporala si are pe toate cate le are Tatal, pentru ca Fiul este de o fiinta cu El; se deosebeste de ipostaza Tatalui prin modul nasterii si prin relatie, este desavarsita si nu se desparte niciodata de ipostaza Tatalui. In vremurile din urma Fiul lui Dumnezeu, fara sa se desparta de sanurile parintesti, s-a salasluit, cum numai El stie, in pancetele Sfintei Fecioare, fara de samanta si si-a luat in insasi ipostaza Lui cea mai inainte de veci corp omenesc, devenind Dumnezeu si om. Iisus Hristos si-a insusit natura umana intr-un mod atat de real si substantial incat sa nu constituie impreuna cu ea decat o singura persoana - Persoana divina a Cuvantului lui Dumnezeu intrupat.

Acelasi ipostas al Cuvantului, devenind ipostas al celor doua firi, nu mai permite nici uneia din ele sa fie fara ipostas. Nu le permite nici sa fie ipostaze diferite una de alta, nici ca ipostaza divina sa devina alternativ ipostaza uneia sau alteia din cele doua naturi. Ipostaza divina ramane totdeauna ipostaza celor doua naturi unite in El in mod neimpartit, si nedespartit. Trupul lui Hristos nu a primit o ipostaza independenta si nu a devenit o ipostaza separata de ipostaza Sa divina, ci a primit ipostaza divina in el, sau, mai curand, a fost primit in ipostaza divina a Cuvantului.

Prin urmare, in Hristos, noi propovaduim una si aceeasi persoana si Dumnezeu si om in acelasi timp: Dumnezeu, desavarsit si om desavarsit, intru totul Dumnezeu si intru totul om.

Asadar Cuvantul s-a intrupat si n-a pierdut spiritualitatea sa; in intregime s-a intrupat si in intregime este necircumscris. In ce priveste corpul, se micsoreaza si se strange; in ce priveste Dumnezeirea, este necircumscris. Astfel, datorita unirii ipostatice, Persoana lui Iisus Hristos, din simpla, a devenit compusa, nu ca personalitatea Cuvantului s-ar fi schimbat, ci, avand doua naturi, Hristos este o persoana compusa : Dumnezeu si om.

Unirea celor doua firi, divina si umana, spune Sfantul Ioan Damaschin, tine de ipostas si ea ramane vesnic. Ba a continuat sa existe chiar si in timpul mortii Domnului. Separate unul de altul, corpul si sufletul Sau au ramas, unite in ipostasul Cuvantului divin.

Unirea ipostatica fiind o unire obiectiva si reala a Logosului divin cu natura umana, pune in fata marea problema a chenozei, prin care Fiul lui Dumnezeu s-a dezbracat de putere, si marire pentru a fi subiect pe masura naturii omenesti.

Pentru a exprima modul cum a fost primita firea omeneasca in persoana divina a Fiului lui Dumnezeu, Sfantul Ioan Damaschin se foloseste de o terminologie care in mod obisnuit este rezervata in explicarea unitatii substantiale a Persoanelor Sfintei Treimi. El numeste unirea ipostatica intrepatrun­dere.

Facand comparatie intre cele doua firi care alcatuiesc persoana Mantuitorului Hristos si intre sufletul si corpul uman, care prin unirea lor, la om, constituie o noua natura superioara - speta umana -, Sfantul Ioan Damaschin spune ca in Iisus Hristos unirea divinitatii si a umanitatii nu formeaza o noua natura, ci o unitate ipostatica, in persoana divina preexistenta a Logosului. Cele doua firi sunt prezente in Persoana divina fara schimbare, fara confundare, fara prefacere, fara impartire si fara despartire.

Fiind calauzit in intreaga sa invatatura de definitia hristologica de la Calcedon, Sfantul Damaschin atrage adeseori atentia, ca, desi unite ipostatic, nici una din cele doua firi nu dobandeste fiintial o insusire a celeilalte firi. Firea dum­nezeiasca nu devine patimitoare, nici firea omeneasca, facatoare de minuni. Cu toate acestea se produce o legatura intre patimirea firii omenesti si firea dumnezeiasca, precum se produce o legatura reala intre puterea facatoare de minuni a naturii dum­nezeiesti si intre firea omeneasca. Intrucat cele doua firi formeaza impreuna un singur centru ipostatic, iar acest centru poarta patimirea naturii omenesti, inaltand-o si purificand-o, intr-un mod real se poate spune ca poarta aceasta patimire, ca pe ceva strain, dar functional propriu, si natura dumnezeiasca. Chenoza ne infatiseaza pe Fiul lui Dumnezeu patimind, iar indumnezeirea pe Fiul Omului atotputernic. Nu se poate spune insa ca Dumnezeu a suferit prin trup, ci cu trupul, adica aceeasi persoana a suferit in firea omeneasca, fara ca suferintele sa fie simtite de cealalta fire, de cea dumnezeiasca.

 

Pe aceeaşi temă

03 Decembrie 2018

Vizualizari: 11407

Voteaza:

Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact